Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Redusere responstid og tidsintervall på TellStick ZNet Lite v2


Anbefalte innlegg

Hva kan jeg gjøre for å redusere responstid og tidsintervall på dataverdier ved bruk av TellStick ZNet Lite v2?

 

Jeg har lagt til et par skjermbilder fra en Telldus Thermo/Hygro-sensor i Home Assistant via Telldus Live.  Datafeltene kommer jo fra samme fysiske sensorenhet, men likevel rapporteres den ene med 3 timers forsinkelse og den andre med 3 minutters.  Kan dette ha med at det ikke er nye/endrede verdier, og at de derfor ikke oppdateres (gitt at luftfuktighet på kontoret er uendret i løpet av 3 timer)?  Hvordan kan jeg i så fall likevel få HA til å oppdatere?  Tiden gir jo en indikasjon på om man har kontakt med sensoren eller ei..

 

En kompis snakket også om at TellSTick'en er tidvis sein med å rapportere inn en tilstand, f.eks. ved bruk av bevegelsessensor for å skru på lys vha. automatisering i HA.  Han oppgir mange sekunder, noe som blir i overkant til den bruken.  Jeg har ikke testet dette selv, men jeg opplever f.eks. at TellStick'en er vesentlig treigere enn Aeotec Z-Stick på å utstyre Telldus sine Z-Wave wall plugs (et par sekunder vs. 100-200 ms.).

 

Er dette en "egenskap" på TellStick'en, eller er dette noe å gjøre noe med?  Byttet fra Z-Stick til TellStick fordi TellStick'en hadde både 433MHz og Z-Wave.  Men tror nesten jeg går tilbake hvis jeg da må akseptere at responstiden er så sirup som dette.

2018-10-29 10_41_06-Home Assistant.png

2018-10-29 10_41_19-Home Assistant.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ØysteinHJ skrev:

Byttet fra Z-Stick til TellStick fordi TellStick'en hadde både 433MHz og Z-Wave.  Men tror nesten jeg går tilbake hvis jeg da må akseptere at responstiden er så sirup som dette.

Det hadde jeg gjort. Utvilsomt. Hvis du på død og liv MÅ kan du beholde  TellStick for 433 MHz, men kjøp heller en RFXtrx433 eller bygg deg en RFlink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Moskus skrev:

Det hadde jeg gjort. Utvilsomt. Hvis du på død og liv MÅ kan du beholde  TellStick for 433 MHz, men kjøp heller en RFXtrx433 eller bygg deg en RFlink.

Ja, har endt med å gjøre nettopp det.  Blir en Aeotec Z-Stick Gen5 og RFXtrx433XL fremover i stedet.  Forhåpentligvis bedrer responstiden seg betydelig. ?

 

Men vet du noe om hvordan det blir med 433MHz da?  Jeg er inneforstått med at HA poller status fra 433MHz-enheter med Telldus TellStick.  Gjøres det samme med RFXtrx433, eller pusher den endring i tilstand til HA "umiddelbart"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Duckboot skrev:

I Home Assistant så kan du gå mot Local API på Tellstick znet v2. Jeg har modifisert litt på koden, slik at jeg får ned i 2 sekunders responstid. Default laveste responstid på Local API er 5 sekunder.

Ja, jeg brukte lokalt API til slutt.  Men synes likevel det var tregt, og valgte til slutt å bytte ut Tellstick'en og heller bruke Aeotec Z-Stick + RFXtrx433XL i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Duckboot skrev:

Ja, det er ikke instant, siden man poller mot et api. Hadde vært fint om det kunne pushet statechanges i stedet.

Enig.  Forhåpentligvis så kommer det etter hvert.  Det at man må polle ting som nærhetssensorer og slikt med flere sekunders forsinkelser gjør jo bl.a. opplevelsen av sensorbasert lysstyring mye dårligere.  Men me får sjå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.