Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lesing av Airthings Wave Radon detektor i openHAB


Ole

Anbefalte innlegg

Hei,

Vinteren nærmer seg og dører og vinduer lukkes, da er det vel på sin plass å følge med på at Radon nivået holder seg innenfor sunne grenser,

jeg har derfor "tuklet" litt med Airthings og tilpasset deres RaspberryPI script slik at jeg kan bruke og logge verdiene i openHAB.

Jeg har valgt (for meg enkleste løsning) å gå via mqtt/mosquitto slik at løsningen også kan tilpasses og brukes av andre systemer.

 

Last ned filene og følg instruksene, vær obs på at jeg kan hverken bash eller python, men ved hjelp av Google og masse prøv å feil fikk jeg det da til å virke, og løsningen har nå gått stabilt på to forskjellige systemer i et par måneders tid.

Kommentarer og ikke minst forbedringer mottas med takk.

 

read_wave.py inneholder instruksene og informasjonen du trenger.

read_wave.sh er scriptet som kjøres for å oppdatere verdiene (må tilpasses din Wave).

Airthings.ITEMS er et eksempel på openHAB items for bruk med scriptene over.

 

/Ole

 

Airthings.items

read_wave.py

read_wave.sh

Endret av Ole
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har modifisert et github script (https://github.com/marcelm/radonwave) til å oppdatere OH via mqtt, men det er helt uavhengig av OH. Kan benyttes fritt, se vedlegg.

Konfigurasjon ligger i topp, bruker python3.

 

apt install build-essential python3-venv python3-pip libglib2.0-dev bluez
pip3 install paho-mqtt

 

airthingsble.py

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 29.10.2018 den 16.17, Ole skrev:

Last ned filene og følg instruksene, vær obs på at jeg kan hverken bash eller python, men ved hjelp av Google og masse prøv å feil fikk jeg det da til å virke, og løsningen har nå gått stabilt på to forskjellige systemer i et par måneders tid.

Kommentarer og ikke minst forbedringer mottas med takk.

 

read_wave.py inneholder instruksene og informasjonen du trenger.

read_wave.sh er scriptet som kjøres for å oppdatere verdiene (må tilpasses din Wave).

Airthings.ITEMS er et eksempel på openHAB items for bruk med scriptene over.

 

Takk for delingen! Jeg kan komme med noen forbedringsforslag

 

1: Gjør det uavhengig av JSON, her tilfører det lite av nytte, det gjør det hele bare mer vanskelig

2: Dropp bash-scriptet. 

 

Hvordan?
Du definerer deg 4 MQTT-topics for hver "item", istedet for å pakke alle dataene inn som JSON inn til ett "topic". 

Python-scriptet skriver direkte ut til hvert av disse fire "topic"-ene.

Hvis du bruker paho-mqtt biblioteket i Python, så lar du Python publisere direkte på MQTT. Da kan bash-scriptet skrotes, og du kjører python fra cron.

 

Dette vil også gjøre det enklere for andre smarthus-systemer å bruke koden, da det er ikke sikkert at alle smarthus-systemer har muligheten til å gjøre en JSONPATH-operasjon på en MQTT-payload for å finne fram til akkurat det tallet man var ute etter.

 

Men, for din del er det ingen stor grunn til å fikse på dette før noe eventuelt brekker. Det virker jo slik også! :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for tilbakemeldingen Berland.

Og ja det er sikkert enklere å implementere verdiene i andre systemer med egne topics pr verdi, men her måtte jeg bruke mine meget begrensede kunnskaper innen Python (har aldri noen gang programmert i python før), og måtte derfor få ut en streng som jeg kunne videresende til OH, derav denne løsningen..

Ser at Alpøy har laget en litt annen løsning, kansje det er mer denne du er ute etter, hvis ikke kan du jo tilpasse mitt script til den funksjonaliteten som du beskriver, jeg kan gjerne være med på å teste ?

 

/Ole

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ole skrev:

Hei,

Takk for tilbakemeldingen Berland.

Og ja det er sikkert enklere å implementere verdiene i andre systemer med egne topics pr verdi, men her måtte jeg bruke mine meget begrensede kunnskaper innen Python (har aldri noen gang programmert i python før), og måtte derfor få ut en streng som jeg kunne videresende til OH, derav denne løsningen..

Ser at Alpøy har laget en litt annen løsning, kansje det er mer denne du er ute etter, hvis ikke kan du jo tilpasse mitt script til den funksjonaliteten som du beskriver, jeg kan gjerne være med på å teste ?

Har ikke denne Airthings-sensoren selv.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.