Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Event i HS3


LEHoisveen

Anbefalte innlegg

Vil ikke denne trigge kun når Tradfri settes til off.

Du bør ha sjekk på motion-sensor først.

If Sensor has value equal OnOpenMotion And If Tradfri is OFF etc

Jeg er litt usikker, men rent logisk sett så mener jeg første del av if er det som gjør at det trigger og resterende deler er ting som skal oppfylles for at det skal skje noe.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva prøver du å oppnå?

Skal pæren du egentlig skrur av forbli på i 10 min før den skrus av?

 

Uansett tror jeg noe av problemet ligger i at du krever at klokka er «after 23» samtidig som du krever at den er «before 09». Om jeg husker rett så betyr «after 23» mellom 23 og 24,og «before 09» mellom 00 og 09. Du må derfor dele triggerne i 2 (eller benytte en virituel device som sier at det er «natt» for så å bruke den i dette eventet).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hillmar skrev:

Hva prøver du å oppnå?

Skal pæren du egentlig skrur av forbli på i 10 min før den skrus av?

 

Uansett tror jeg noe av problemet ligger i at du krever at klokka er «after 23» samtidig som du krever at den er «before 09». Om jeg husker rett så betyr «after 23» mellom 23 og 24,og «before 09» mellom 00 og 09. Du må derfor dele triggerne i 2 (eller benytte en virituel device som sier at det er «natt» for så å bruke den i dette eventet).

 

Jo altså tanken er at hvis klokken er etter 23 men før 08 og lampen er av, så skal lampen tennes ved aktivering av bevegelses detektoren og slukkes igjen 10 minutter etter at bevegelses detektoren er gått "lav" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det som @Guahtdim sier. Må trigge på bevegelse så må «lampe av» ligge som «and IF» betingelse. Men anbefaler deg å se på HS-skolen del 7 der det er en god beskrivelse på hvordan sette opp sånn styring. 

 

 

Men jeg tror også, som nevnt i sist post,at du må gjøre noe med tidsstyringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hillmar said:

Uansett tror jeg noe av problemet ligger i at du krever at klokka er «after 23» samtidig som du krever at den er «before 09». Om jeg husker rett så betyr «after 23» mellom 23 og 24,og «before 09» mellom 00 og 09. Du må derfor dele triggerne i 2 (eller benytte en virituel device som sier at det er «natt» for så å bruke den i dette eventet).

Ah, den så jeg ikke, men der har du rett. Her har du lagt opp til en hendelse som aldri kan inntreffe. Du må som han sier lage 2 triggere. En for etter 23 til 23:59:59 og en for 00 til 09.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IF Trådfri Off

AND IF Sensor Motion

AND IF Time after 23

 

OR IF Trådfri Off

AND IF Sensor Motion

AND IF Time before 09

 

THEN Set...

 

Hadde en kunne bruke paranteser så hadde det sett litt enklere ut, uten paranteser blir det en del dobbelt opp...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, SveinHa said:

IF Trådfri Off

AND IF Sensor Motion

AND IF Time after 23

 

OR IF Trådfri Off

AND IF Sensor Motion

AND IF Time before 09

 

THEN Set...

 

Hadde en kunne bruke paranteser så hadde det sett litt enklere ut, uten paranteser blir det en del dobbelt opp...

Enig!

 

Men jeg misstenker at enkleste løsning for trådstarter er å innføre en virtuell device med "døgnstatus" først som sist. Det er sannsynligvis ikke siste event han kommer til å opprette som kun skal kjøre om det er natt...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SveinHa skrev:

IF Trådfri Off

AND IF Sensor Motion

AND IF Time after 23

 

OR IF Trådfri Off

AND IF Sensor Motion

AND IF Time before 09

 

THEN Set...

 

Må bytte om til:

Sitat

IF Sensor Motion

AND IF Trådfri Off

AND IF Time after 23

 

IF Sensor Motion

AND IF Trådfri Off

AND IF Time before 09

 

Men det beste er nok en dag/natt-device, ja. :) 

 

Du vil nok også legge til dette som helt første action

Sitat

THEN Cancell delayed device action Trådfri

 

Ellers vil lyset «blinke» etter 10 minutter hvis bevegelsessensoren fortsatt er trigget. Du vil vente 10 min etter siste bevegelse før du slår av. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. Viktig å tenke seg om med tanke på hva man legger inn i første del av If i eventet.

 

"Et Event er delt i to: Det har en trigger (med en eller flere conditions) og en eller flere actions."

 

Ref 

 

Endret av Guahtdim
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan setter jeg opp en tidsstyring? 
Tenker da på hvordan får jeg systemet til å skifte mellom Morgen, Dag, Kveld eller Natt? 
Jeg har laget en Virtuell device som heter Tidsstyring og har "statusene" Morning, Day, Evening og Night

 

Event Name:    Type   Group Reassign:    
   (Enter New Type Name)    (Create A New Group)MotionDetectionTidsstyring        
Voice Command:
 
IF The time is at 06:00:00     
 
    AND IF The time is after 06:00     
 
    AND IF The time is before 09:00     
 
 
Then
Set Device Virtuelle AlleRom Tidsstyring to Morning
    

 

Jeg trenger vel ikke den første linjen der? Men jeg blir ikke kvitt den, 
Det jeg ønsker er en virtuell device som sier at hvis klokken er etter 06:00 og før 09:00 skal Tidsstyring settes til Morning. 

 

Så må jeg vel i tillegg lage tilsvarende eventer for Day, Evening og Night? 

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva du skal gjøre. Selv har jeg for oppvarming laget meg følgende eventer:

På arbeidsdag - Temp på målere til 24 grader klokken 1330

På fridag - Klokken 0730 kalles eventet På arbeidsdag

Av arbeidsdag - Temp på målere 18 grader klokken 21:30

Av fridag - Klokken 2330 kalles eventet Av arbeidsdag.

I tillegg bruker jeg oppsettet til Moskus for å finne ut om det er arbeidsdag

 

 

Når man kaller ett event direkte så overstyrer man sjekkene som kjøres før selve handlingene (eller så har jeg misforstått og varmen står alltid på...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

13 minutes ago, LEHoisveen said:

Hvordan setter jeg opp en tidsstyring? 
Tenker da på hvordan får jeg systemet til å skifte mellom Morgen, Dag, Kveld eller Natt? 
Jeg har laget en Virtuell device som heter Tidsstyring og har "statusene" Morning, Day, Evening og Night

 

Event Name:    Type   Group Reassign:    
     (Enter New Type Name)    (Create A New Group)MotionDetectionTidsstyring        
Voice Command:
 
IF The time is at 06:00:00     
 
    AND IF The time is after 06:00     
 
    AND IF The time is before 09:00     
 
 
Then
Set Device Virtuelle AlleRom Tidsstyring to Morning
    

 

Jeg trenger vel ikke den første linjen der? Men jeg blir ikke kvitt den, 
Det jeg ønsker er en virtuell device som sier at hvis klokken er etter 06:00 og før 09:00 skal Tidsstyring settes til Morning. 

 

Så må jeg vel i tillegg lage tilsvarende eventer for Day, Evening og Night? 

 

 

Du lager 4 eventer som setter statusen på devicen til hhv. Morning, Day, Evening og Night.

Eventen som setter Devicen til Morning trigges av "The time is set at 06:00:00.

Eventen som setter Devicen til Day trigges av "The time is set at 09:00:00.

Osv...

 

Disse 4 eventene kan etter hvert gjøres mer avanserte ved å differensiere på om det er hverdag/helg, arbeidsdag/fridag (som Guahtdim er innom), hvem som er hjemme +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.