Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elektronisk sluttstykke?


Actibus

Anbefalte innlegg

Noen som har testet noen elektrisk sluttstykker for å gjøre en dum dør om til en smart?

Vil ikke ha en synlig smartlås, vil gjemme en RFID leser bak fasaden og lurte på om noen hadde noe erfaring med enkle elektriske sluttstykker som kan ettermonteres i en standard ytterdør?

 

Og må man bytte låsekasse for å bruke slikt?

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker et elektronisk sluttstykke så blir det jo alt annet enn usynlig (hvis døren slår utover slik den skal), så om du oppnår noe kan jo diskuteres...

 

Om du må bytte låsekasse eller ikke kommer an på om du har smekklås nå eller ikke. Tror smekklås er påkrevd med slike sluttstykker for at døren skal låses igjen når den lukkes (automatisk, med dørpumpe), ellers risikerer du at døren blir stående åpen, eller at du må låse opp for å faktisk få lukket den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha?

Jeg hadde det i leiligheten jeg hadde, der så man bare litt av selve låsestykke akkurat der den åpnes, fant ikke noe bra bilde på nett, men noe liknende bilde under, en liten åpning på kanskje 5-7 cm i karmen, som man attpåtil kan male i samme farge som karmen om man vil..

Jeg mener nå det er mindre fremtredende enn de fleste låser jeg har sett på markedet..

 

alle_tre_farger_3.jpg

5714579038009.jpg?preset=Large

 

 

lås.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Actibus skrev:

Jeg mener nå det er mindre fremtredende enn de fleste låser jeg har sett på markedet..

Ja, hvis det er selve utseende som er viktig, så er jeg enig. De fleste jeg har snakket med som ikke vil ha elektronisk lås er ofte redd for at noen "hacker" den, og bruker det som et poeng til å ikke ha det eller evt. ønske skjult anlegg. Hvis det kun er utseende, så kan det være du finner et lite nok sluttstykke.

 

Men jeg tror fremdeles du må (iallfall "bør") ha smekklås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også mer interessert i elektronisk sluttstykke enn smartlåsene (Mest pga jeg allergisk for alt som går på batteri).

Var innom låsesmed for ca 2 uker siden som skulle komme tilbake til meg med tilbud men har ikke hørt noe enda. hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet noe cirka om pris på slikt?

Ser jo at TrioVing har flere "stolper" til sluttstykker, slik at man burde få en tilpassing uansett hva man har av karmer, men får litt følelse av "spør du om pris, har du ikke råd" siden det stort sett selges til bedrifter.

 

Smartprodukter.com har denne:

http://smartprodukter.com/product_info.php?products_id=1344

... men jeg vet ikke om jeg hadde satt den på inngangsdøren min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt ikke fått tilbudet enda, men han i jeg prata med anslo rund 10k ferdig montert med keypad. Noe jeg syntes hørtes dyrt ut.

 

Står jo at den har 800Kg holdkraft som er mer enn den jeg ble vist hos lokale låsesmeden. Så i teorien burde den være mer enn bra nok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lilfire skrev:

For at et slikt sluttstykke skal fungere må man vel bytte låsekassa til en smekklås, må man ikke?

Som sagt, så tror jeg det. Ellers må man låse opp døra for å lukke den, og låsekassene vi har her i kontorbygget kan ikke bøyes tilbake (jeg måtte se etter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med man trenger smekkølås ja, billigste jeg har funnet fra Trioving/Assa Abloy er denne

http://www.laskompaniet.se/product/lashus-562-assa-uppstallningsbart

Ser ut som den støtter montering av mikrobryter også, for tilkopling til evt alarm/smarthus

 

Men så må man jo finne et sluttstykke som passer..

Har sendt en mail til den svenske siden for å høre om noen av de sluttstykkene de har passer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra de nå, de fleste sluttstykkene de selger passer med den jeg linket til over, man må bare ha en monteringstolpe (http://assa.assaabloy.com/sv/site/assa/assa-for-foretaget/produkter/elektrisk-lasning/elslutbleck/tillbehor/monteringsstolpar-/monteringsstolpar-standard-elslutbleck/Monteringsstolpar-for-standard-elslutbleck/) som passer til karmen man har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde jo interessante produkter:

http://www.laskompaniet.se/product/elslutbleck-14-24v 1048 SEK

http://www.laskompaniet.se/product/elslutbleck-114-24v (som over i NO-versjon) 1494 SEK

http://www.laskompaniet.se/product/elslutbleck-multi-75-12-24 2000 SEK

 

... det blir jo litt til slutt, men det lar seg jo gjøre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De krever vel bare at det er låst, FG godkjenning er ikke et krav i private boliger iallefall

Kun næringsbygg hvor det er krav om FG godkjenning ifm forsikringen

 

Sjekket akkurat vilkårene til IF, og de:



Dører skal være låst, og nøkkel oppbevares utilgjengelig for uvedkommende. Vinduer og andre åpninger skal være lukket og forsvarlig sikret med haspe eller lignende. Vindu i luftestilling regnes ikke som forsvarlig sikret

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Actibus har rett.

 

De aller fleste krever at det skal være "forsvarlig låst". Slik min forsikringsagent forklarte det til meg så innebærer det kun at det skal være låst på et eller annet vis, ingenting om hvordan det låses. Du kan låse med en enkel hengelås hvis du vil (selv om det er upraktisk).

 

Men det har vist seg at det kan være greit å sjekke med selskapet først. Og true med å bytte hvis de klager. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

@Actibus vet dette er en gammel tråd, men hva ble løsningen til slutt? Installerte du elektronisk sluttstykke eller fant du på noe annet lurt? Jeg har sett litt på Popp sin kontroller (kr 695,-) og den er gunstig om du sammenligner med UMV3 BT+Z-Wave (kr 1701,-) som Intin selger og anbefaler.  Fordelen med UMV3 kontra Popp er at det om ikke lenge (april 2019 i følge Intin) skal komme en firmwareoppgradering som gjør at du kan bruke Danapad mot UMV3. Danapad (kr 1161,-) er jo også betydelig rimeligere enn Popp sin knappeenhet (kr 1995,-). Forskjellen på de to er at med DanaLock programmeres kodene i kontrolleren (UMV3), mens med Popp sin løsning programmeres kodene i knappeenheten/kodepanelet.

 

Prismessig kommer du noenlunde likt ut om du velger det ene eller andre

Popp=2690,-

DanaLock=2862,-

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Actibus skrev:

Kom aldri i mål, sjefa i huset la ned veto mot enhver form for smartlås?

Her i huset er det mer eller mindre et krav om at det skal på plass når den nye ytterdøra blir montert. Hvem gidder å dra på nøkler?!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.