Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av radiatortermostater med ekstern sensor og setpunkt?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen radiatorer som er plassert slik at det fungerer dårlig å la radiatortermostaten selv måle temperaturen. Så vidt jeg har funnet ut er det bare Fibaro Heat Controller (FGT-001) som støtter ekstern temperatursensor. Jeg kjøpte derfor en FGT-001 og en brukt Fibaro Home Center Lite for å teste, men jeg må si jeg er relativt uimponert over Fibaro, når det gjelder stabilitet, brukergrensesnitt og support.

Derfor lurer jeg på: Er det mulig å bruke f.eks. en Danfoss LC-13 som termostat, måle temperaturen vha en ekstern zwave-sensor, og så regulere temperaturen i rommet ved å endre setpunktet på termostaten? Da må vel i så fall huben ha et script eller no' som justerer setpunktet for radiatortermostaten basert på målt temperatur i rommet?

Er dette i det hele tatt mulig? Hva slags huber støtter i så fall dette? Og vil det gi en brukbar temperaturregulering?

Jeg er også Tibber-kunde, og jeg styrer forsåvidt L/L-varmepumpa på denne måten, vha en Sensibo. Så det er kanskje en mulighet å la Tibber styre setpunktet for termostaten på tilsvarende måte (via en hub)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje litt klønete forklart.

Radiatortermostater (TRVer) sitter jo på radiatoren, og er sånn sett ugunstig plassert, fordi de er så nær selve varmekilden.

Hvis det i tillegg f.eks. står en sofa foran radiatoren, så blir det varmt rundt radiatoren, og TRVen tror det er mye varmere i rommet enn det faktisk er.

Så det jeg tenkte var å måle temperaturen med en ekstern sensor, som står slik plassert at den måler faktisk temperatur i rommet. Det kan man så bruke for å sette "kunstige" setpunkter på TRVen. Det mest ekstreme tilfelle er å bare bruke ytterpunkter, så hvis temperaturen i rommet er for lav, vil z-wave-huben sette TRVen til f.eks. 30 grader,  slik at den åpner ventilen maks.

Når rommet begynner å få riktig temperatur, vil huben sette TRVen til f.eks. 10 grader, så ventilen stenger og radiatoren blir kald. Dermed vil radiatoren nærmest fungere som en panelovn som slås av og på, bare  tregere. Antakelig er det bedre med mer kontinuerlig regulering, basert på differanse mellom ønsket temperatur og faktisk temperatur.

 

Spørsmålet er om det er mulig å oppnå en noenlunde stabil temperatur i rommet på denne måten. Radiatorer er jo ganske trege, og varming av rom er også en ganske treg prosess, så det vil antakelig bli en del prøving og feiling.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå har HCLen min bestemt seg for at hver gang den booter er det 1. januar 1970, og når det å stille klokka på den krever reboot, så blir det litt ugreit... Ikke hjelper det å sette en NTP-server heller. På Fibaros eget forum er det en del som har samme problem, og løsningen ser ut til å være bytte av krystall(!), noe som ikke er aktuelt for min del.

Uansett, dette var dråpen - nå er jeg lei av dårlige og trege brukergrensesnitt, og ting som ikke virker, så nå går HCLen ut.

 

Så, spørsmålet er hva jeg da skal velge for slags Z-wave-kontroller. Slik jeg ser det er de mest aktuelle alternativene Athom Homey og Samsung Smartthings (kanskje Futurehome også, men mulig den blir litt for enkel). Det er ikke et alternativ med en softwarebasert som kjører på PC (har ingen egnet PC i huset) eller Raspberry (litt for mye pes).

 

Her i huset er det først og fremst snakk om varmestyring, og da radiatorer (vannbåren varme) og noen elektriske ovner. Kanskje også varmtvannsberederen. Jeg har ikke ambisjoner om å begynne med annen husautomatisering - i hvert fall ikke foreløpig ?

Som jeg har beskrevet to innlegg over, så er noen (viktige) radiatorer plassert sånn at det ikke fungerer å måle romtemperaturen i termostathodet (generelt er det ikke noen god løsning å måle temperaturen ved termostathodet, det blir feil uansett, egentlig). I tillegg skal det være dag- og nattsenking av temperaturen.

 

Er det noen her som har erfaring med å bruke Homey eller Smartthings på denne måten, altså med en ekstern termperatursensor, og så sette passende (kunstige) settpunkter på termostathodene? Finnes det "apper" til noen av dem som klarer å gi brukbar regulering av temperaturen i rommet mer eller mindre "ut av boksen" med en slik løsning? Eller må jeg belage meg på å bruke  tid på prøving og feiling for å få til reguleringen? Ser for meg at det kan bli litt utfordrende, gitt tregheten i slike radiatorer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Smartthings har en app som heter "Keep me cozy II", som tilsynelatende gjør det jeg er på jakt etter. 

Er det noen som har prøvd denne, og som eventuelt kan bekrefte at den gjør det jeg er på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke vil kjøre på egen maskin, så vet jeg ikke helt.
Jeg gjør det du snakker om på med HS3 og Danfors termostat.

Det vil si den selges ikke som det, men er det, Radiator Termostat - 10101

Det er en ulempe med batteridrevet termostater, de går i dvale og våkner vanligvis bare hvert 15 minutt for å spare strøm.

Når de våkner vil de imidlertid lese fra en godkjent styreenhet hva neste verdi skal være på setpunkt.
Dette vil imidlertid gi en viss treghet i hysteresen, men intern logikk i hver enkelt termostat hjelper på takling av brå temperatur endringer ved lufting.

Jeg kan sette setpunkt ut fra hvilken som helst føler og logikk jeg enn måtte ha fra HS3.

 

Hvis du ikke vil ha HS3 eller andre løsninger, kan imidlertid disse termostatene styres med Temperatur Sensor - Link RS-Z.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Odd skrev:


Jeg gjør det du snakker om på med HS3 og Danfors termostat.

 

 

Får du brukbar regulering av temperaturen i rommet med din løsning?

Og har du skrevet reguleringsalgoritmen selv, eller brukt en ferdig løsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en Tek10 leilighet, så det er ikke særlig behov for avansert regulering, men det er mulig og egentlig ganske enkelt med tilgjengelig muligheter i HS3.
Det som er litt spesielt med batteridrevet termostater er hysteresen på grunn av batteri sparings dvalen.
I tillegg er min erfaring at det er litt mere helt av og helt på med motorstyrt termostat i forhold til en vanlig termisk termostat.

Jeg har for min egen del lagt inn offsett på hver enkelt radiator, så de regulerer likt i forhold til avlest temperatur i rommet.

Fordelen med HS3 eller tilsvarende løsninger er at en er helt sikker på å få til en løsning som fungere så lenge en vil legge litt arbeid i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering:

 

Etter litt research fant jeg ut at Eurotronic Spirit har støtte for akkurat det jeg så etter. Der kan man nemlig velge  mellom å la termostathodet selv måle romtemperaturen, eller å legge inn romtemperatur fra en ekstern sensor. Så dermed slipper jeg å styre med å lage min egen temperaturregulering, termostathodet fikser det helt på egen hånd ?

 

Det må også sies at jeg kastet ut Fibaro HCLen (makan til treig og crappy greie...) og erstattet med en Athom Homey. Det er støtte for slik ekstern sensor i Eurotronics-appen til Homey, men jeg aner ikke om HCLen ville hatt tilsvarende støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.