Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lysstyring etter ønske fra fruen, dimme opp over tid


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Da har (endelig) fruen begynt å se mulighetene i smarthus! ?

Fikk idag ønske om spesifikk løsning for lyset på badet om morgenen. Så da er det bare å levere!

 

Jeg har idag 2 styringer på badelyset, natt og dag. Hun ønsker seg en morgenmodus for de dagene hun har tidligvakt og må stå opp tidlig.

Hun ønsker da at speillyset på badet skal slå seg på(ikke dimbart), men så ønsker hun at taklyset skal dimme seg sakte opp de neste 5 minuttene.

 

Jeg er usikker hvordan jeg skal få til opp-dimmingen. Er det en funksjon i HS3 som gjør dette enkelt? Kanskje et dumt spørsmål ?

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Moskus said:

Det er flere måter å gjøre det på. Jeg har løst det med en counter og et script. :) 

 

@ZoRaC sitt script (i samme tråd under) klarer seg uten counter.

https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/25-script-incrementlightvb-øk-lyset-gradvis-til-det-er-helt-på-på-forskjellige-måter/

 

Takk for tipset.

Etter litt testing, så ser det bra ut. Dommen kommer imorgen tidlig når sjefen skal opp tidlig. :)

Men kom til å tenke på noe.
image.png.d8ed92f9e2102d28e4cec937cb52971a.png

 

Hun gjør seg ferdig på badet og går på kjøkkenet for å spise. Når hun da svinger innom badet for siste sjekk før hun drar, så vil vel da taklyset starte på 1% igjen?
Forslag til hvordan det kan løses?
 

Har vært inne på tanken å bare utsette Delayed Off, men vet ikke om det blir helt rett heller.

 

Hadde kanskje vært en løsning å fått lyset til å dimme opp maks 1 gang pr dag, men ser for meg at det kanskje er mer komplisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, JohnMartin said:

Hadde kanskje vært en løsning å fått lyset til å dimme opp maks 1 gang pr dag, men ser for meg at det kanskje er mer komplisert?

Det burde vel fungere. En virituell device som settes til «dimming utført» i dette eventet og tilbake til «dimming ikke utført» f.eks. samtidig som Hus status settes til Morgen.

Denne devicen kan igjen brukes som betingelse i eventet ditt.

Endret av Hillmar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JohnMartin skrev:

hmm.. kanskje det.
Men det vil vel da ikke bli lys 2. gangen hun går inn på badet?
Eller tenker jeg feil?

 

Det stemmer...

Du må ha et eget event for «etter første gang», som bare slår på lyset uten å dimme opp. Der kan du ha en condition på at i tillegg til «morgen» så har lyset vært «off» i mindre enn 6 timer f.eks. :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.