Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefaling rackskap


Kristian

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kunne trengt en anbefaling ift rackskap da jeg ikke har all verdens erfaring med rackskap og det er litt vanskelig å finne god informasjon/bilder om de som er til salgs på nett.

 

Pusser opp nylig overtatt hus og trekker derfor nettverk til så godt som alle rom. Disse kommer inn i rør i taket i boden i kjeller. Må derfor ha gode muligheter for kabelinnføring i topp.

 

Det jeg tenker jeg skal ha i skapet er

* Patchskinne til nettverk

* Switch og ruter, altibox hjemmesentral

* UPS. Har per i dag en gulvmodell som er ganske ny så ser heller for meg å plassere denne i bunn eller på hylle i skapet fremfor å kjøpe rackmodell

* Server. Enten Mac mini eller en rackmodell etter hvert. Som styrer hjemmeautomasjonen

* En liten neve med raspberry pis eller lignende til styring av lyd rundt i huset

* Surroundreceiver

* Harddisker, eksterne eller kabinett

* Logitech Harmony og/eller annen form for fjernkontroll/IR

* Plass til litt tjafs jeg ikke har tenkt på ennå

* Kommer også ant. til å legge HDMI etc. fra stue og inn i dette skapet, men ikke kommet helt dit ennå

 

Veggen er Leca og iom at kablene kommer inn fra taket tenkte jeg på en veggmodell som henger oppunder taket. Men kan også ha en gulvmodell som jeg bygger et stativ under eller gå for en full size gulvmodell. Tenkte i utgangspunktet at 18 eller 22U bør være tilstrekkelig

 

Så til spørsmål :)

* hvilken størrelse trenger jeg? Er 22U nok eller er det like greit å gå for 42U e.l. Disse får man jo tak i relativt billig brukt, men på den annen side kjekt å bruke så lite plass som nødvendig

* Bør jeg ha 600mm dybde eller holder det med 450?

* Kan jeg koble alle nettverkskablene fra taket i en patcheskinne og så ta hele skinnen ut gjennom toppet av skapet ved behov for å flytte på skapet?

* Andre ting og funksjoner for et rackskap jeg bør tenke på? Kjøling etc? Blir stående i uoppvarmet bod, men tørt og fint.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne da jeg igrunn leter etter det samme. Har prøvd å følge med på finn.no, men de fleste er litt for langt unna for min del. Det er mye på østlandet, og noe i Trøndelag, men selvfølgelig ingenting her i Møre og Romsdal.

Jeg tenker 42U, da det tar like mye gulvplass, og plassen oppå skapet blir ikke til noe uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av tingene du lister opp er ikke bereget for å stå i et rackskap, klarer du deg egentlig like greit med hyllesystem? En mulighet er et lite veggmontert rackskap for nettverk og resten av tingene i et hyllesystem. 

 

Når det kommer til dybde er 450mm lite, funker fint hvis du skal ha patchepanel og en swich men er lite hvis du skal ha inn servere. Standard rackskap for servere er 1000mm dype.

Bredde er også greit å tenke på 600mm brede skap gir lite plass til kabler på sidene, 800mm er bedre hvis du trenger plass til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2018 den 7.25, fiLLLip skrev:

Slenger meg på denne da jeg igrunn leter etter det samme. Har prøvd å følge med på finn.no, men de fleste er litt for langt unna for min del. Det er mye på østlandet, og noe i Trøndelag, men selvfølgelig ingenting her i Møre og Romsdal.

Jeg tenker 42U, da det tar like mye gulvplass, og plassen oppå skapet blir ikke til noe uansett :) 

Du kan jo kjøpe det på østlandet og få de til å transportere det med buss.  Kjøpte en 45 kg bassforsterker av en kar i Stavanger og bor i Bergen - kostet meg en drøy hundrings å få den transportert til Bergen med buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe det på østlandet og få de til å transportere det med buss.  Kjøpte en 45 kg bassforsterker av en kar i Stavanger og bor i Bergen - kostet meg en drøy hundrings å få den transportert til Bergen med buss.
Fant et skap her i Ålesund som jeg kjøpte [emoji4][emoji108]42U, egentlig nettverksskap, så ikke veldig dypt, men skal nok klare å bruke det

Sent from my phone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.