Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro - Motion Sensor - hva er feil her?


Kubegutt

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker egentlig eksakt det som er beskrevet her; https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/978-homeseer-skolen-7-events-automatikkens-kjerne/?tab=comments#comment-10237

At et lys skal komme på, og være på så lenge der er bevegelse i rommet. 

Jeg har så og si kopiert oppsettet i linken over, men den slår seg uansett av etter 2 min, uavhengig om det er bevegelse i rommet eller ikke. 

 

a) Ser du feilen? 

b) Et spm på siden, - det virker som det tar en liten tid før denne bevegelsessensoren er "klar for å motta bevegelser" igjen. Er det en slags timeout her? 

 

image.thumb.png.0a82857544c7d06b39e01446442e0ae9.png

 

Endret av Kubegutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Kubegutt said:

Jeg ønsker egentlig eksakt det som er beskrevet her; https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/978-homeseer-skolen-7-events-automatikkens-kjerne/?tab=comments#comment-10237

At et lys skal komme på, og være på så lenge der er bevegelse i rommet. 

Jeg har så og si kopiert oppsettet i linken over, men den slår seg uansett av etter 2 min, uavhengig om det er bevegelse i rommet eller ikke. 

 

a) Ser du feilen? 

b) Et spm på siden, - det virker som det tar en liten tid før denne bevegelsessensoren er "klar for å motta bevegelser" igjen. Er det en slags timeout her? 

 

image.thumb.png.0a82857544c7d06b39e01446442e0ae9.png

 

 

Så vidt jeg ser, så er eventet rett. Det er nok innstillingene på selve enheten som gjør det.

Har dårlig erfaring med Fibaro Mation Sensor selv, så skal ikke prøve å komme med lønsing der..

Jeg bruker Multisensor 6, der var default "reset" tid 240 sekunder før sensoren registrerte ny bevegelse.

Når jeg endret denne til 10 sekunder, så ordnet det seg til meg. 
Mulig det er noe tilsvarende med Fibaro sin. :)

 

 

Edit:
Er vel kanskje parameter 2 som har effekt der, men ser at default er 8 sekunder, så ikke så ille som Aeotec sin. Så da ble jeg usikker.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) Feilen er at eventen Moskus har laga er for ein bevegelsessensor med ein litt annen virkemåte. Sensoren «setter» tydelegvis devicen kvar gang ny bevegelse blir mottatt, medan den du har (og eg har) har ein device som held seg aktiv så lenge den oppdagar bevegelse innanfor «timeout»-tida (hugsar ikkje standard «timeout»-tid, men du finn den i brukarmanualen). Du må derfor løyse det på ein annan måte enn å bruke «device has its value set to», sidan det kun skjer når den oppdagar bevegelse «første gang». Eg ser at du i tillegg har benytta devicen for «Home security» (alarm), og ikkje den som er beregna for lysstyring. Om det har praktisk betydning eller ikkje veit eg ikkje.

 

Eg har i alle fall løyst det slik som i biletet under. Merk at eg i tillegg har 2stk «and if», desse skal ikkje vere nødvendige for å få det til å fungere, men eg brukar dei i alle fall slik:

1. For å kunne deaktivere all automatikk for lys via kun éin virtuell device (og ikkje måtte deaktivere 1000 eventar).

2. At lysnivået på badet skal vere avhengig av morgon/dag/kveld/natt.

Eg har også satt opp at eventen ikkje skal gå oftare enn kvart 20. sekund, dette for å unngå at den går heile tida.

 

b) Timeout-tid er som sagt omtalt i brukarmanual.

90769839-7E99-4F7E-9965-2F0137FBEFC9.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Zulboom skrev:

Feilen er at eventen Moskus har laga er for ein bevegelsessensor med ein litt annen virkemåte. Sensoren «setter» tydelegvis devicen kvar gang ny bevegelse blir mottatt, medan den du har (og eg har) har ein device som held seg aktiv så lenge den oppdagar bevegelse innanfor «timeout»-tida (hugsar ikkje standard «timeout»-tid, men du finn den i brukarmanualen). Du må derfor løyse det på ein annan måte enn å bruke «device has its value set to», sidan det kun skjer når den oppdagar bevegelse «første gang». Eg ser at du i tillegg har benytta devicen for «Home security» (alarm), og ikkje den som er beregna for lysstyring. Om det har praktisk betydning eller ikkje veit eg ikkje.

Er ikke enig at det er så veldig anderledes. Jeg bruker denne metoden med alle bevegelsessensorer jeg har. :) 

 

Det enkleste (og beste etter min mening) er å sette time-out'en til 10 sekunder eller så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Moskus skrev:

Er ikke enig at det er så veldig anderledes. Jeg bruker denne metoden med alle bevegelsessensorer jeg har. :) 

 

Det enkleste (og beste etter min mening) er å sette time-out'en til 10 sekunder eller så. 

 

Det har du nok heilt rett i, eg har nok berre tilpassa eventen til fabrikkinnstilt bevegelsessensor.

 

Men berre eit kjapt spørsmål: kva om ein er på badet (som i mitt tilfelle), og sensoren ikkje får "time-out" pga. kontinurleg bevegelse (f.eks. om ein står i dusjen), vil ikkje då lyset slukke seg etter 2 minuttar?

 

Edit: grunnen til at eg seier 2 minuttar er fordi det er det trådstartar brukar i sin event.

Endret av Zulboom
Tilleggsinfo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Zulboom said:

 

Det har du nok heilt rett i, eg har nok berre tilpassa eventen til fabrikkinnstilt bevegelsessensor.

 

Men berre eit kjapt spørsmål: kva om ein er på badet (som i mitt tilfelle), og sensoren ikkje får "time-out" pga. kontinurleg bevegelse (f.eks. om ein står i dusjen), vil ikkje då lyset slukke seg etter 2 minuttar?

 

Edit: grunnen til at eg seier 2 minuttar er fordi det er det trådstartar brukar i sin event.

 

Usikker på hva du mener med time-out?
Men hvis jeg forsto deg rett, så er det der 'Remove delayed event action' kommer inn. Hver gang sensoren trigger, så starter "nedtellingen" på nytt.

Siden første action på eventet er å kansellere avstengingen av lyset.

 

Så i teorien, så skal det være lys så lenge man er på badet, og 2 minutter etter å ha forlatt badet. I dette tilfellet.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JohnMartin skrev:

 i teorien, så skal det være lys så lenge man er på badet, og 2 minutter etter å ha forlatt badet. I dette tilfellet.

 

Ja, men da må sensoren «se deg» om du står i dusjen. Hvis den ikke gjør det så blir det mørkt 2 min etter du går inn i dusjen. :) tror det var det @JohnMartin mente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, JohnMartin skrev:

 

Usikker på hva du mener med time-out?
Men hvis jeg forsto deg rett, så er det der 'Remove delayed event action' kommer inn. Hver gang sensoren trigger, så starter "nedtellingen" på nytt.

Siden første action på eventet er å kansellere avstengingen av lyset.

 

Så i teorien, så skal det være lys så lenge man er på badet, og 2 minutter etter å ha forlatt badet. I dette tilfellet.

Det eg meiner med time-out er tida sensoren brukar på å gå frå «bevegelse i rommet» til «ingen bevegelse i rommet».

Til dømes om time-out er sett til 30 sekundar: Sensoren sin device «bevegelse» blir satt til «bevegelse oppdaga» når den oppdagar bevegelse, og går tilbake til «ingen bevegelse» først 30 sekundar etter at siste bevegelse er oppdaga.

 

Har ingenting med «Remove delayed event action» å gjere :)

 

Er usikker på kva du meinar utover dette.

8 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Ja, men da må sensoren «se deg» om du står i dusjen. Hvis den ikke gjør det så blir det mørkt 2 min etter du går inn i dusjen. :) tror det var det @JohnMartin mente. 

Godt mogleg at det var det han meinte. Spørsmålet mitt var i alle fall at om ein set opp eventen slik som @Moskus beskriv i HomeSeer-skolen, og sensoren ikkje rekk å gå til «ingen bevegelse» pga. du ikkje står i ro i dusjen, vil då lyset sløkkje seg 2 minuttar etter at ein går inn på badet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Zulboom said:

Det eg meiner med time-out er tida sensoren brukar på å gå frå «bevegelse i rommet» til «ingen bevegelse i rommet».

Til dømes om time-out er sett til 30 sekundar: Sensoren sin device «bevegelse» blir satt til «bevegelse oppdaga» når den oppdagar bevegelse, og går tilbake til «ingen bevegelse» først 30 sekundar etter at siste bevegelse er oppdaga.

 

Har ingenting med «Remove delayed event action» å gjere :)

 

Er usikker på kva du meinar utover dette.

Godt mogleg at det var det han meinte. Spørsmålet mitt var i alle fall at om ein set opp eventen slik som @Moskus beskriv i HomeSeer-skolen, og sensoren ikkje rekk å gå til «ingen bevegelse» pga. du ikkje står i ro i dusjen, vil då lyset sløkkje seg 2 minuttar etter at ein går inn på badet?

 

Okei, da er jeg litt mer med(tror jeg ;) )

Men denne tiden du refererer til styres av selve sensoren. Så det må jo evt justeres via å endre parameter settings.

 

Men, ja. Om sensoren ikke går til no-motion før de 2 minuttene har gått, så vil vel lyset slå seg av.

Default på Multisensor 6, er at sensoren går fra Motion til No-motion etter 4 minutter. Har du da event som slår av på f.eks 2 minutter, så vil lyset slå seg av. Og slå seg på igjen når den endret til Motion igjen. Hvis du har satt opp eventet slik @Moskus har beskrevet i HomeSeer skolen.

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JohnMartin skrev:

 

Okei, da er jeg litt mer med(tror jeg ;) )

Men denne tiden du refererer til styres av selve sensoren. Så det må jo evt justeres via å endre parameter settings.

 

Men, ja. Om sensoren ikke går til no-motion før de 2 minuttene har gått, så vil vel lyset slå seg av.

Default på Multisensor 6, er at sensoren går fra Motion til No-motion etter 4 minutter. Har du da event som slår av på f.eks 2 minutter, så vil lyset slå seg av. Og slå seg på igjen når den endret til Motion igjen. Hvis du har satt opp eventet slik @Moskus har beskrevet i HomeSeer skolen.

 

Heilt korrekt, timeout-tida er ein parameter til detektoren.

 

Ser ut som me har forstått kvarandre no :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med disse sensorene, og "lukke" tiden, er at om man har satt at lyset skal gå av etter 5 minutter, og man er i konstant bevegelse foran sensoren, så vil lyset slukke innen 5 minutter uansett.

Da må man stå stille i 10 eller 20 sekund for å la sensoren "lukke" og bli retrigget.

Dette problemet ser man også i KNX verden.

Derfor synes jeg det alltid er bedre å ha 2 event for hver sensor, et som skrur den på ved bevegelse, og et som skrur den av etter 5 min dersom det ikke er bevegelse.

Dvs at jeg også har et tredje event som jeg bruker om natten, og da fungerer de eventene som har "remove delayed device action"

 

Jeg testet en del rundt dette, men først etter at jeg lagde 2 event pr sensor , så ble WAF ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Frankis78 skrev:

Problemet med disse sensorene, og "lukke" tiden, er at om man har satt at lyset skal gå av etter 5 minutter, og man er i konstant bevegelse foran sensoren, så vil lyset slukke innen 5 minutter uansett.

Mener fremdeles det er lettere å redusere "lukke"-tiden til minimum, resten ordner da seg selv. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Mener fremdeles det er lettere å redusere "lukke"-tiden til minimum, resten ordner da seg selv. :) 

Jeg er enig med deg her ? Jeg bare poengterer prinsippet , at dersom man er i konstant bevegelse, selv om man har 10sek "lukke" tid, så er vil ikke sensoren blir retrigget.

Men som regel så er man 10 sek  i ro i løpet av for eksempel 5 min. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.