Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dørstatus til Google Home (minimale inngrep)


Preference

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lurket på forumet her en stund, men dette blir første post. Jeg har prøvd å finne andre emner om det samme, men trenger litt ekstra råd. Leter etter en mulighet for å få status på om dør er låst/ulåst til Google Home, helst i Home View, da jeg har bestilt en Google Home Hub :) Problemet er at jeg foreløpig leier, og har begrenset mulighet på hvor mye jeg får lov til å modifisere. Prøver derfor å teste ut litt hjemmeautomasjon uten for store inngrep for å ha litt peiling når jeg skal kjøpe noe selv om forhåpentligvis ca 2 år. Foreløpig har jeg kun kjøpt switcher/brytere som kobler seg rett på WiFi/Google Home uten noen hub. I fremtiden regner jeg med at jeg vil gå for ett system som HomeSeer, men vet ikke om jeg vil kjøpe det allerede nå, da jeg er litt redd for at det er noe annet som gjelder om en 2 års tid. Innser at for hver ting jeg legger til, ønsker jeg bare mer og mer, så om det er best og mest logisk å skaffe et slikt system nå, kommer jeg til å gjøre det.

 

Har foreløpig vurdert løsningen jeg fant her på forumet, men er usikker på hva jeg trenger i tillegg for å få det til å fungere med Google Home og hva det eventuelt koster? Kan nevne at jeg har en Raspberry PI, flere arduinoer og hvis nødvendig en ekstra PC som kan brukes.

 

 

 

Ellers lurer jeg på om noen har noe erfaring med August Smart Lock og om det fungerer med norske låser?

Andre alternativer jeg har sett på:

Danalock v3 (ser ikke ut til å fungere direkte mot Google Home)

Nest Yale Lock (ser det er en annen tråd uten svar på om noen har prøvd denne i Norge)

 

Legger ved bilder av hvordan døren/låsen ser ut. Kan nok montere litt på innsiden, men nøkkel må kunne brukes fra utsiden slik at vaktmester kommer seg inn.

Setter pris på alle tips/råd om noen har noen innspill, håper å kunne bidra selv på forumet i nær fremtid!

IMG_20181031_090009.jpg

IMG_20181031_090031.jpg

IMG_20181031_090045.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmeautomasjon er en verden som gir flere muligheter og alternativer hvis du skaffer deg en smarthus-hjerne...

Da lar du den ta seg av snakkingen med Google Home.

 

Det er rett og slett ikke så mange løsninger som rapporterer direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Moskus Da blir det en smarthus-hjerne!

Har undersøkt litt og funnet ut av at jeg tenker å prøve Home Assistant, da jeg har en Raspberry PI tilgjengelig og liker "Material" UIet deres godt. HomeSeer kanskje i fremtiden når jeg kjøper leilighet/hus, men som student frister det lite med flere månedlige utgifter hehe.

 

Tenker da å etterhvert forsøke å kopiere @Venin sin løsning med sensor for å få status på dør 

Spoiler

 

 

Leser at denne dørsensoren bruker Zigbee, og lurer dermed på hva jeg trenger for å få dette til å fungere mot Home Assistant? (Om dette er tidspunktet å benytte Home Assistant forumet på, si gjerne i fra) Ser at den for eksempel ikke er kompatibelt med Philips Hue Bridge, som er aktuelt å kjøpe neste år, men at de kanskje begge kan styres med ConBee? Er ute etter mest mulig åpne enheter slik at de kan inngå i f.eks ett HomeSeer system om noen år også.

 

Enheter jeg har eller kommer til å kjøpe snart som jeg gjerne vil kunne koble på:

- Sonos

- Google Home

- Chromecast

- Philips Hue / IKEA Trådfri

- Fibaro brytere

- Temperaturmålere og en/to frittstående varmeovner

 

Tips til hvordan jeg løser dette på beste mulige måte og hva jeg eventuelt må kjøpe inn? :D Takk!

Endret av Preference
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Preference skrev:

Er ute etter mest mulig åpne enheter slik at de kan inngå i f.eks ett HomeSeer system om noen år også.

Gå for conbee og DeCONZ med en gang, da. :)

 

Noen grunn til at du velger HA nå og HomeSeer senere? Prøv begge nå, så kan du bestemme deg nå. Det er 50% salg på HS i november. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Moskus skrev:

Gå for conbee og DeCONZ med en gang, da. :)

 

Noen grunn til at du velger HA nå og HomeSeer senere? Prøv begge nå, så kan du bestemme deg nå. Det er 50% salg på HS i november. :) 

 

Takk for svar igjen ?Liker UI på HA bedre og at det er gratis. HomeSeer senere er fordi det ser ut til å ta lang tid å restarte HA, noe som jeg antar kan bli irriterende i et stort hus med MANGE enheter. Foreløpig blir det nok ikke så mange enheter på disse 40ish kvadratmeterne haha.

Tips til Z-wave hub/kontrollenhet som kan fungere med begge/flere systemer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Preference skrev:

HomeSeer senere er fordi det ser ut til å ta lang tid å restarte HA,

Tar det lang til å restarte Home Assistant? Burde jo ikke være noe problem da det ikke er noe man restarter hele tiden... ;)

 

12 minutter siden, Preference skrev:

Tips til Z-wave hub/kontrollenhet som kan fungere med begge/flere systemer da?

UZB1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Preference skrev:

 

Takk for svar igjen ?Liker UI på HA bedre og at det er gratis. HomeSeer senere er fordi det ser ut til å ta lang tid å restarte HA, noe som jeg antar kan bli irriterende i et stort hus med MANGE enheter. Foreløpig blir det nok ikke så mange enheter på disse 40ish kvadratmeterne haha.

Tips til Z-wave hub/kontrollenhet som kan fungere med begge/flere systemer da?

Det tar da bare noen få sekunder å starte HA, så med mindre du kjører det på en PC som bruker lange tid på restarte så tar det ikke spesielt lang tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Tar det lang til å restarte Home Assistant? Burde jo ikke være noe problem da det ikke er noe man restarter hele tiden... ;)

 

UZB1?

 

Så sånn ut på noen youtube-videoer,  men har ikke testet selv enda. Takk for input, da har jeg et par ting på handlelista, og må bare finne ut av hvor jeg skal bestille fra! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.