Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lese Telldus-sensorer med RFXtrx433XL i Home Assistant


ØysteinHJ

Anbefalte innlegg

Holder på å installere en RFXtrx433XL fra Kjell & Co i Home Assistant, men greier ikke å se noe liv fra den i Home Assistant (Hass.io).

Den blir identifisert som /dev/ttyUSB0 i HA (funnet vha. "hassio hardware info" i SSH).

Har deretter lagt til konfigurasjon i configuration.yaml:

rfxtrx:
  device: /dev/ttyUSB0

Hjemme så har jeg tre 433MHz-enheter.  To stk thermo/hygro-sensor, og én stk indoor/outdoor thermo/hygro-sensor.  Så jeg har videre satt opp configuration.yaml med:

sensor:
  - platform: rfxtrx
    automatic_add: True

Ifølge dokumentasjonen så skal sensorene da etter hvert dukke opp i HA.  Men selv om sensoren bare ligger en halvmeter fra gatewayen, så dukker det ikke opp noe.  Har også sjekket i RFXmngr at Oregon Scientific er enablet, protokollen jeg leste en plass at Telldus-enhetene visstnok skal bruke:

================================================
31.10.2018 10:22:31:552= Get Status
------------------------------------------------
31.10.2018 10:22:31:679
Packettype        = Interface Message
subtype           = Interface Response
Sequence nbr      = 7
response on cmnd  = Get Status
Transceiver type  = 433.92MHz
Firmware version  = 1027
Firmware Type     = ProXL1
Noise level       = 109
Transmit power    = 10dBm
Hardware version  = 3.0  RFXtrx433XL
Undec             off
Imagintronix      disabled
Byron SX          disabled
RSL               disabled
Lighting4         disabled
FineOffset        disabled
Rubicson          disabled
AE Blyss          disabled
BlindsT1-4        disabled
BlindsT0          disabled
Legrand           disabled
La Crosse         disabled
Hideki            disabled
AD LightwaveRF    disabled
Mertik            disabled
Visonic           disabled
ATI,Cartelectroni disabled
Oregon Scientific enabled
Meiantech         disabled
HomeEasy EU       disabled
AC                enabled
ARC               enabled
X10               enabled
FunkBus           disabled
MCZ               disabled
HomeConfort       disabled
KeeLoq            disabled

 

Hva er det jeg gjør feil her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk...  Er visst ikke bare bare å bruke 433MHz-enheter.  Som en kar sier det her:

 

Sitat

for me, i started with the gateway and bought all the supported devices. (...) if you already have the devices, it is best to choose the gateway that can support them.

 

Har forresten sett at den ene sensoren som ligger en halvmeter fra gateway'en dukket opp etter hvert.  Ikke på frontpanel, men i lista under History, med nummeret 08200a000000000659.  Har ikke vært i stand til å få noe vetugt ut av enheten enda da.  La den til som en device i configuration.yaml, og satt automatic_add til False.  Men den står fremdeles med "Panic" i History.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke oregon protokoll på disse, mener det er fineoffset/viking eller rubicson. kan sjekke senere i kveld. Jeg har disse jeg og, og de fungerer utmerket med god rekkevidde mot rfxtrx433e.

Endret av PerH
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.