Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny strømmåler - med HAN-interface


Anbefalte innlegg

Skriver kode i Java. Kan dele det når jeg er kommet litt lenger. 

 

En liten oppsummering så langt: det er tre typer meldinger, en på 39 bytes,  en på 121 bytes, og en på 155 bytes.

Data leveres i en HDLC protokoll. Denne har vi (dvs roarfred) funnet god beskrivelse av. 

39-byte meldingen kommer ca hvert 2 sekund, og inneholder klokkeslett og effekt.

121-byte meldingen kommer hvert 10 sekund. Har ikke sett på innholdet enda, men forventer at det er reaktiv effekt, strøm, og spenning.

155-byte meldingen kommer 1 gang i døgnet. 

Vi har foreløpig ikke funnet noen god formatbeskrivelse av innholdet i selve meldingene, bortsett fra BlueBook 4.1.4 som beskriver date/time.

Endret av Hårek
3 typer, ikke 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Hårek said:

Skriver kode i Java. Kan dele det når jeg er kommet litt lenger. 

 

En liten oppsummering så langt: det er to typer meldinger, en på 39 bytes og en på 121 bytes.

Data leveres i en HDLC protokoll. Denne har vi (dvs roarfred) funnet god beskrivelse av. 

Den korte meldingen kommer ca hvert 2 sekund, og inneholder klokkeslett og effekt.

Den lange meldingen kommer hvert 10 sekund. Har ikke sett på innholdet enda, men forventer at det er reaktiv effekt, strøm, og spenning.

Vi har foreløpig ikke funnet noen god formatbeskrivelse av innholdet i selve meldingene, bortsett fra BlueBook 4.1.4 som beskriver date/time.

Der er faktisk tre ulike meldinger som kommer, men den siste bare en gang per døgn (like rundt kl. 00:00:00). Jeg har en sample av denne i filen HAN 20170912-3.txt

Beskrivelse av hva som skal være med i hver av de tre meldingene ligger i NVE sin beskrivelse, her er også noen detaljer fra hver av de tre ulike målerprodusentene:

https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Documentation/NVE_Info_kunder_HANgrensesnitt.pdf

 

La også opp en dump av data produsert fra ESP-koden. Denne har et enklere format, og det er tydelig å se her at 7E også kan være en gyldig verdi inne i meldingen:

https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Samples/ESP 20170915.txt (må mulig lastes ned da den er litt stor. Den har data fra ca. kl. 05:06 i morges og fram til nå)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Andreas said:

Her er noe nyttig..

Kamstrup HAN-NVE interface description_rev_3_0.pdf

 

Fikk denne av strømleverandør idag, etter at jeg påpekte at nve/nek har lagt åpne protokoller som krav

Nice! Denne blir nyttig ☺ Endelig eksempler med hex kode. Stjeler dennne og legger inn under documentation på github

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt ut koden. Er nybegynner på Git, det ble litt rot. 

I Executable ligger ferdigkompilert kode som kan kjøres med Run.bat. Lag en folder ...\Documents\AMSmonitor hvor du legger tekstfilene. Her lages også .csv filene.

Dette programmet er ikke så veldig nyttig, men koden kan gi grunnlag for mer nyttige programmer senere.

 

Det er fremdeles et mysterium hva denne Kaifa måleren egentlig gir ut. Man burde finne OBIS koder, men det er det ikke spor av.

Vil være av stor interesse hvis noen kunne logge tilsvarende data fra Kamstrup og Aidon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hårek said:

Har lagt ut koden. Er nybegynner på Git, det ble litt rot. 

I Executable ligger ferdigkompilert kode som kan kjøres med Run.bat. Lag en folder ...\Documents\AMSmonitor hvor du legger tekstfilene. Her lages også .csv filene.

Dette programmet er ikke så veldig nyttig, men koden kan gi grunnlag for mer nyttige programmer senere.

 

Det er fremdeles et mysterium hva denne Kaifa måleren egentlig gir ut. Man burde finne OBIS koder, men det er det ikke spor av.

Vil være av stor interesse hvis noen kunne logge tilsvarende data fra Kamstrup og Aidon.

 

Artig, fant nettopp utav CRC kalkuleringen, bare for å finne ut at det hadde du også :)

Så litt på koden din nå, ser bra ut!

Merk at header ikke nødvendigvis er en fast størrelse. Hver av adresse-feltene ser ut til å kunne variere i størrelse, og de termineres ved at LSB = 1. Eksempelvis er dest address hos meg 02 01.

 

Jeg mener også det er noe merkelige data som kommer utav Kaifa måleren. Ser du på eksempelet fra Kamstrup PDF som Andreas postet her, så viser noen lignende hex-utlistinger hvor det tydelig fremkommer OBIS koder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort noen forenklinger, ja. Sjekker bare at adresser etc er faste verdier, og gir beskjed om det er noe annet. Det eneste som varierer er dato/klokke og effekt.

Lurer på om dette er dataformat som Kaifa har laget for å teste, de vil da bytte til standard OBIS senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget en klasse som kan brukes for å lese datastrømmen. Denne leser en og en byte og returnerer en "true" om vi er kommet til enden på en pakke og alt av checksummer stemmer osv. Ser nokså tilgivende ut, tanken er å kunne fore denne med data fortløpende og bare behandle vellykkede pakker. (skrives litt om etterhvert til å fungere på Arduino)

https://github.com/roarfred/AmsToMqttBridge/blob/master/Code/HanDebugger/HanDebugger/DlmsReader.cs

 

Kjørte gjennom alle pakkene fra sample filen fra ESPen. Her var ingen feil, og 559 pakker ble lest og godkjent.

 

PS: Har sendt en forespørsel til Kaifa ang innholdet som ikke har OBIS info, men er litt usikker på om dette er noe de gjør selv, eller om det er en form for programmering som nettleverandøren våres foretar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
9 minutter siden, Lars Albert skrev:

Vi har lagd mulighet for lesing av forbruk/produksjon via HAN-plugg. Har litt info her. https://cedelnorge.no/tjenester/om-han-plugg.html   Den måleren vi har laget tar også dette med datasikkerhet på alvor. All data om forbruk er hver forbruker sin eiendom. All data blir lagret i Cemm, som vår måler heter.

 

Pris?

Og her er ALT lagret bare lokalt på CEMM-boksen og bare tilgjengelig for meg som sluttbruker?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Pris?

Og her er ALT lagret bare lokalt på CEMM-boksen og bare tilgjengelig for meg som sluttbruker?

Vi har to versjoner. Den enkleste Cemm basic leser HAN kontakt i smartmåler pluss to kurser. Denne koster 2.960,- pluss pulsmålere om en vil måle flere kurser. Maks to kurser i tillegg til HAN-plugg. 

Neste versjon er Cemm pluss. Denne leser HAN-plugg og kan bygges ut med flere modbus målere. Anbefalt maks 8. Denne koster 3.960,- 

Det som er spesielt med Cemm, er at all info om forbruk blir lagret i Cemm. Det blir ikke sendt noe til noen server noe sted. En kan velge å kun lese Cemm i nettleser når en er inne i eget wifi område. Eller en kan lage brukernavn og passord å åpne en funksjon for fjernavlesing. Da kan en lese av forbruket gjennom internett i alle nettlesere. Da med innlogging med brukernavn og passord. Da blir forbruket sendt direkte til bruker, å en kan se forbruk/produksjon i sann tid.

Var dette svar godt nok.  Men ja. Alt i Cemm er kun tilgjengelig for sluttbruker. Dette er veldig viktig i forhold til dette med datasikkerhet.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Albert skrev:

Denne koster 2.960,-

 

Takk. Litt stiv pris når jeg bare vil ha det inn i HomeSeer. En ekstra boks i nettverket + at man må programmere API-grensesnittet mellom CEMM og HomeSeer. Blir nok heller en NodeMCU-løsning til under 200 kr og et par timers jobb med kobling/konfigurering. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Takk. Litt stiv pris når jeg bare vil ha det inn i HomeSeer. En ekstra boks i nettverket + at man må programmere API-grensesnittet mellom CEMM og HomeSeer. Blir nok heller en NodeMCU-løsning til under 200 kr og et par timers jobb med kobling/konfigurering. :) 

Ja det er helt frivillig. Å er litt gøy å lage ting selv også. Ser den. Lykke til 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to versjoner. Den enkleste Cemm basic leser HAN kontakt i smartmåler pluss to kurser. Denne koster 2.960,- pluss pulsmålere om en vil måle flere kurser. Maks to kurser i tillegg til HAN-plugg. 
Neste versjon er Cemm pluss. Denne leser HAN-plugg og kan bygges ut med flere modbus målere. Anbefalt maks 8. Denne koster 3.960,- 
Det som er spesielt med Cemm, er at all info om forbruk blir lagret i Cemm. Det blir ikke sendt noe til noen server noe sted. En kan velge å kun lese Cemm i nettleser når en er inne i eget wifi område. Eller en kan lage brukernavn og passord å åpne en funksjon for fjernavlesing. Da kan en lese av forbruket gjennom internett i alle nettlesere. Da med innlogging med brukernavn og passord. Da blir forbruket sendt direkte til bruker, å en kan se forbruk/produksjon i sann tid.
Var dette svar godt nok.  Men ja. Alt i Cemm er kun tilgjengelig for sluttbruker. Dette er veldig viktig i forhold til dette med datasikkerhet.
 
Lag en app til Homey, så kjøper jeg en [emoji4]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bananfluen skrev:

Lag en app til Homey, så kjøper jeg en emoji4.png

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 

Vi holder på med litt forskjellige løsninger. Men foreløpig er nok den letteste løsningen å lese Cemm rett i nettleser. Det vi ser for oss er samarbeid med diverse systemer som kan gjøre ting automatisk for å hjelpe til å spare strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Lars Albert said:

Vi har to versjoner. Den enkleste Cemm basic leser HAN kontakt i smartmåler pluss to kurser. Denne koster 2.960,- pluss pulsmålere om en vil måle flere kurser. Maks to kurser i tillegg til HAN-plugg. 

Neste versjon er Cemm pluss. Denne leser HAN-plugg og kan bygges ut med flere modbus målere. Anbefalt maks 8. Denne koster 3.960,- 

Det som er spesielt med Cemm, er at all info om forbruk blir lagret i Cemm. Det blir ikke sendt noe til noen server noe sted. En kan velge å kun lese Cemm i nettleser når en er inne i eget wifi område. Eller en kan lage brukernavn og passord å åpne en funksjon for fjernavlesing. Da kan en lese av forbruket gjennom internett i alle nettlesere. Da med innlogging med brukernavn og passord. Da blir forbruket sendt direkte til bruker, å en kan se forbruk/produksjon i sann tid.

Var dette svar godt nok.  Men ja. Alt i Cemm er kun tilgjengelig for sluttbruker. Dette er veldig viktig i forhold til dette med datasikkerhet.

 

 

Lag et åpent API, så kjøper jeg ??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jpg skrev:

 

Lag et åpent API, så kjøper jeg 1f44d.png1f60a.png

 

Løp og kjøp! ;) 

Sitat

Via Open API kan andre hente info om forbruk.

Det kan være for å automatisk styre forbrukstopper ved å koble ut ting som ikke trenger å stå på hele tiden. Eksempel kan være å sette en grense på 5000W. Når forbruket når 5000W kobles automatisk varmtvannstank og varmekabler ut. Å kobler automatisk inn igjen når forbruket går under 5000W

CEMM Open API gir mulighet til å dele informasjonen fra CEMM med annen programvare. På www.cedel.nl bruker vi Open API for å vise solavkastningen. Ta kontakt med API-dokumentasjonen for å komme i gang og sjekk ut Github for vår eksempelkode.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎09‎.‎2018 den 18.54, Lars Albert skrev:

Vi har to versjoner. Den enkleste Cemm basic leser HAN kontakt i smartmåler pluss to kurser. Denne koster 2.960,- pluss pulsmålere om en vil måle flere kurser. Maks to kurser i tillegg til HAN-plugg. 

Neste versjon er Cemm pluss. Denne leser HAN-plugg og kan bygges ut med flere modbus målere. Anbefalt maks 8. Denne koster 3.960,- 

Halvér prisen så er vi der. :)

Åpent API er et pluss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lars Albert skrev:

Men må nesten koste litt når det ikke er noe form for abonnement. 

Ja, det er klart. Og jeg forstår at hovedmålgruppen deres ikke er folk her inne, men dere er ganske nære:

 

Flere av oss er ikke særlig tilhengere av å måtte gå via en skytjeneste for å hente ut data fra vårt eget, lokale utstyr. Deriblandt HAN-porten. Altså, den er jo der. I sikringsskapet. Jeg skal primært lese ut momentanforbruket, og gjerne data for siste døgn eller så, men resten av statistikken tar jo strømleverandøren seg av. (Og Tibber har allerede en glimrende API).

 

Hva med en cut-down versjon uten sky? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.