Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ikea fjernkontroll


pingla

Anbefalte innlegg

Har akkurat installert ZigBee gateway, deCONZ og JowiHue på homeseer. Installasjon og innlegging av Ikea pærer og fjernkontroller gikk som smurt. Event for å styre lysene derimot....nybegynner spørsmål følger:

 

Jeg tenkte i første omgang å bruke fjernkontrollen på et fargelys på samme måte som Ikea gjør selv.
Blir det korrekt å bruke et event, eller burde det vært et script som styrerer dette?

 

Jeg har i første omgang satt opp et event som slår av/på lyset samt dimmer lyset opp og ned.

Det største problemet har jeg med av/på. Når lyset er avslått og jeg prøver slå det på, går det på og så av. Det virker som både event lys av og lys på kjøres, noe som gir delvis mening. Om jeg slår på lyset via homeseer og så slår det av med fjernkontrollen får jeg korrekt reaksjon: lyset slås av og forblir avlsått.

 

image.thumb.png.b7e5960dc1f074212adf800eed697222.png

 

Sååå, er jeg på bærtur mht hvordan jeg angriper dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, pingla skrev:

Det virker som både event lys av og lys på kjøres, noe som gir delvis mening.

Det er det du ber om, så det er det du får. :) 

Du har jo samme trigger i begge eventene, så begge vil selvfølgelig kjøres. Begynn med å slette et av eventene.

 

Det er to alternativer:

1. Bruk dette scriptet: 

 

eller:

2. Installer EasyTrigger plugin. Den har "Toggle" innebygget.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Moskus skrev:

2. Installer EasyTrigger plugin. Den har "Toggle" innebygget.

Oh, takk. EasyTrigger er muligens tingen for meg ja....

 

4 timer siden, ZoRaC skrev:

 

3. Legg til en condition på begge event - AND IF lys is on / off (hhv) :) 

Ah, åff kårs! Jeg tenkte jeg skulle gjøre noe slik, men siden hjernen min ikke har veldig mye kapasitet, tenkte jeg av en eller annen grunn at jeg skulle hente den statusen fra bryteren...og der var det jo ikke mye status å hente...

 

 

Videre, noen som har sett en ok bruksanvisning for oppsett av dimming og skifting av farve? Og ikke minst, hvikle farvekoder/verdier støtter Ikea sine pærer? I homeseer får jeg en lang liste med verdier på farge, men langt fra alle gir effekt på Ikea sine pærer.

Endret av pingla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.