Jump to content

Recommended Posts

• Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg driver å jobber med en plugin til VW Car-Net og trenger Beta tester og innspill.Om dette høres interessant ut kontakt meg på PM.   All informasjon og nedlastings link finner du her LSoft

I dag var det noe galt...   I går kveld viste HomeSeer at bilen ikke var ladet, pokkers HomeSeer & @lilfire tenkte jeg, men så kom jeg jo på at Car-Net ikke har vært særlig stabilt helle

Vel jeg har fått sett litt på dette nå og VW har lagt litt ekstra sikkerhet for å ungå sniffing av data. Ikke noe som er umulig å komme seg forbi, men jeg har bare 8 dager igjen av mit car net abonome

Posted Images

Takk.

3 ganger har Viking vært hjemme i garasjen, diagnoser, tauet til Møller som har brukt fra 3 til 14 dager før jeg må levere tilbake lånebilen.

12 volts-batteriet lades kun mens hovedbatteriet lades, dermed tappes det en langhelg.

1. generasjon hybrid!

Jeg har 2018 modell Passat GTE og 10 min interval. Har aldri hatt problemer med batteriet, selv ikke da den var parkert uten strøm/lading 10 dager på flyplassen i sommer.

Bruker Home Assistant, men det skal ikke ha noe å si, hvis komponenten i Homeseer ikke går i evig polleloop, da
[emoji16]

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

• Confused 1

Eg lurer litt på eit par devicer, sjå bilde. Er dette kun for plugin-hybrid? Touran får ein dessverre kun med bensin og diesel, så i tilfelle kan vel desse skjulast...

Og, det ser ut til at update-tidspunkt blir oppdatert kvart 10. minutt (som satt opp i config), men det skjer også på tross av at "Do not update device last change time
if device value does not change" er avhuka. Nokon muligheit for å få slutt på det?

image.png

image.png.8013aab0a846e492cc6870c7d1adeada.png

Edited by bjornepappa
Eg lurer litt på eit par devicer, sjå bilde. Er dette kun for plugin-hybrid? Touran får ein dessverre kun med bensin og diesel, så i tilfelle kan vel desse skjulast...
Og, det ser ut til at update-tidspunkt blir oppdatert kvart 10. minutt (som satt opp i config), men det skjer også på tross av at "Do not update device last change time
if device value does not change" er avhuka. Nokon muligheit for å få slutt på det?
image.thumb.png.b3112bc0c04646cba66dafdce48fc758.png
image.png.8013aab0a846e492cc6870c7d1adeada.png
Ja, tror det bare er for el- eller hybridbiler. Den bruker hovedbatteriet til oppvarming eller kjøling av kupéen, hvis man ønsker det. Ellers kun når lader står i.

Den er uansett noe svak for østlandsk vinter, så her går det i Webasto. Synd den ikke kan styres via app/API.

Får no opp denne feilmeldingen ved forsøk på å legge inn timer på parkeringsvarmar. Kan det vere plugin som sender for mange forespørsler? 
Screenshot_20190115_161431_de.volkswagen.carnet_eu.eremote.thumb.jpg.b1fe148b7e91c54b572bc699d2f5451f.jpg

Edit: samme feilmelding ved forsøk på manuell start. 
Jepp, den er nok kjent for alle som har integrert seg mot Car-net, dessverre. De gjorde en endring på serverne sine for en stund (6 mnder?) siden. Jeg har bare akseptert det, og poller fortsatt med 10 min interval.

Hvis du vil være forsøkskanin kan du f. eks. teste med polling hver halvtime eller time, jeg tror ingen vet hvor grensa går...

1 time siden, Hilmar skrev:

Jepp, den er nok kjent for alle som har integrert seg mot Car-net, dessverre. De gjorde en endring på serverne sine for en stund (6 mnder?) siden. Jeg har bare akseptert det, og poller fortsatt med 10 min interval.

Hvis du vil være forsøkskanin kan du f. eks. teste med polling hver halvtime eller time, jeg tror ingen vet hvor grensa går...

Har endra til 30 minutt, så får vi sjå... 

Auke til 30 minutt ser ut til å gjere susen, reduksjon til 20 minutt gjenopprette feilen. Så det kan sjå ut til at grensa ligg der. 

Ein anna sak: det ser ut til at dørstatus ikkje oppdaterer seg. Har i dag hatt bilen inne med alle dører opne i over ein time utan at det vart registrert i plugin. Km-stand er oppdatert, så det er kontakt. Tips? 

• 4 weeks later...
På 14.11.2018 den 20.00, lilfire skrev:

Min står på 10min og ikke lagt merke til noe, men kan ta noen målinger for sikkerhets skyld

Lot bilen stå i 72 timer (3 døgn) med polling hvert 10min. Da gikk jeg fra 76% til 73% så ca 1% pr dag. Har ikke fått gjort samme testen uten at pluginen kjører, men synes ikke 1% pr dag er uakseptabelt. 

• Like 1
6 minutter siden, Erling skrev:

Har ikke du e-Golf @lilfire?

Jeg har Passat med hybrid, det var 12 volts batteriet de skyldte på.

Stemmer at jeg har eGolf ja. Vansklig å definere om alle de 3% skyldes polling før jeg får kjørt en test uten polling. (bruker jo storsett bilen hverdag :/ ) Samt helt nøyaktig måling blir det heller ikke siden tempratur har jo stor innvirkning.

Mesteparten av elektronikken i min bil går også fra et standard 12v bilbatteri og jeg vil tro at polling også går på det batteriet. Men dette 12v batteriet lades jo fra hovedbatteriet istedenfor dynamo som hos deg. Om denne ladningen av 12V batteri kan foregå når bilen står er jeg usikker på, men siden du går tom, og hovedbatteriet mitt mister strøm kan jo det tyde på at det lades selvom bilen står.

15 minutter siden, Erling skrev:

Får bytte bil da! ?

Hehe, ja må ha elbil :)

• Haha 1
  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
På 14.8.2019 den 13.44, lilfire skrev:

Ja fått det med meg :(

Skal prøve få sett på det når vi kommer litt mer ut på høsten. Har desverre ikke noe tid nå

Vel jeg har fått sett litt på dette nå og VW har lagt litt ekstra sikkerhet for å ungå sniffing av data. Ikke noe som er umulig å komme seg forbi, men jeg har bare 8 dager igjen av mit car net abonoment og kommer ikke til å fornye det (venter ny bil)

Så for min del legger jeg nok denne pluginen på hylla inntil videre. Om noen ønsker å overta så send meg en PM.

• Sad 3
  • 10 months later...
  • 3 weeks later...
3 timer siden, Bostad skrev:

Er det nokren som har en kopi av ei konfig ini fil slik at eg kan prøve denne også i HS4? Ref problemer med Verisure plugin og HS4?

Denne pluginen "Car-Net" er helt død desverre. For spm ang Verisure pluginen er det bedre å ta i egen tråd for det.

41 minutter siden, lilfire skrev:

Denne pluginen "Car-Net" er helt død desverre. For spm ang Verisure pluginen er det bedre å ta i egen tråd for det.

Ok, det var dumt.
Eg spurte i denne tråden for å få en eventuell konfig fil slik at eg kunne få plugin til å virke på samme måte som vi gjorde med Verisure i HS4.
Men vist den er ikkje virker lenger er det greit, men synd😪 Eg fikk E-Golf no i helgen.
Antar at her mangler litt poster i denne tråden også etter forum krasj. Eg tenkte at plugin virker, men at den ikkje blir oppdatert.

2 minutter siden, Bostad skrev:

Antar at her mangler litt poster i denne tråden også etter forum krasj.

Sannsynligvis ikke, det har vel ikke rent ned med poster i denne tråden i det siste...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By Guahtdim
      Link til plugin 
      HSPI_GuahtdimSeer_0005

Dette er en plugin som enn så lenge kun har en action (men på sikt så ser jeg for meg å lage den som en verktøykasse for diverse funksjoner som blir for små til å være i en plugin alene).
      Denne action gjør det mulig å styre en enhet basert på en annens verdier innenfor gitte områder. Jeg har ikke funnet noe annen plugin som gir mulighet for å styre en enhet basert på ett spenn av verdier hos en annen. Mulig Spuds EasyTrigger kan gjøre dette, men i så fall har jeg ikke skjønt hvordan.

Hvordan sette opp :
      VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt "c:\program files (x86)\Homeseer HS3" for Windows) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake. Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_GuahtdimSeer.exe og HSPI_GuahtdimSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin skal ha fått en ny underkatalog - GuahtdimSeer - med 16 filer)   Restart Homeseer Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på GuahtdimSeer  
      Action Set device value based on range values
      Set device value based on range values er en action for å justere en device/enhet basert på en eller flere tallrekkefølger fra en annen device/enhet.

1 - Dette er enheten du skal hente verdien fra

2 - Dette er enhetene du skal endre verdien på. Du kan legge til ved å velge i dropdown og trykke Add. Du fjerner ved å trykke Remove

3 - dette er tallrekkefølgene (range - hvis noen har noe bedre ord for det på norsk så hjelp meg!) og tilhørende verdi som skal sendes til enheten man skal endre.

4 - Man legger til nye tallrekkefølger ved å legge inn fra, til og resultatet/verdien som videresendes for så å trykke Add. Man kan også oppdatere og fjerne eksisterende tallrekkefølger ved å trykke på Update og Remove.

En tallrekkefølge kan ikke overlappe en annen, men man kan legge opp til å ha "huller" f.eks en tallrekkefølge fra 1 til 10 og så den etterfølgende fra 15 til 20. Dette gir ett "hull" etter 10 og før 15. Hvis det ikke finnes en tallrekkefølge for en verdi funnet hos enheten du henter verdi fra så vil ikke det bli gjort noe/overført noen verdi til enheten du har satt opp til å endres.

Takk til @Kenneth for forslag til funksjonalitet og testing.

Ansvarsfraskrivelse:
      Laste ned og bruke plugin gjøres på eget ansvar. Skulle jeg ødelegge Homeseer oppsettet ditt så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Endringer:
      0.0.0.5 - Endret slik at man kan ha mer enn en enhet som mål for endring.
      0.0.0.4 - Public release.

• By Guahtdim
      Dette er en plugin for å kunne styre Daikin og Panasonic varmepumpe med wifi-modul

Link til siste versjon
      DakinSeer 0.0.4.2

(NB: Kun testet i Windows )
      Kompatibel med Google Home
      Hvis du allerede har installert tidligere versjoner så slett alle enheter og opprett på nytt

Hva denne plugin gjør:
      Gir deg en oversikt over forskjellige status

Gir deg mulighet til å styre varmepumpen fra "oversiktbildet"
      eller 
      legge det inn som en action i en (eller flere) events

Hvordan sette opp :
      VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt "c:\program files (x86)\Homeseer HS3" for Windows) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake. Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_DaikinSeer.exe og HSPI_DaikinSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin og Homeseer HS3\html\images skal ha fått en ny underkatalog - DaikinSeer)   Restart Homeseer Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på DaikinSeer  
      Hvordan å legge inn en varmepumpe

Daikin
      For å kunne legge inn en varmepumpe så må du vite ip adressen til den.  Dette kan du finne i f.eks. routeren din. 

Panasonic

General Settings
      I "General Settings" vil du kunne sette opp hvor lang tid det skal gå mellom hver gang det hentes info fra varmepumpen (der er det en copy&paste bug ja). Time between triggering if true skal egentlig være "Time between heat pump check" eller noe.
      Du kan sette loggnivå.
      Og du får opp antall varmepumper tilknyttet (Number of heat pumps to check)

Sette temperatur offset for alle varmepumper som kjøres av plugin

Ved å sette noe annet enn 0 grader på heat point offset så vil temperaturene du ser i HomeSeer være justert i forhold til offset. Si at du setter det til -2,5 grader. Da vil du se 24 grader i HomeSeer på Heat point, men plugin vil ha fått inn 26,5 grader. Det samme vil også gjelde hvis du endrer temperatur. Hvis du endrer fra 24 til 23 grader så sendes 25,5 grader til varmepumpen.
      NB: Dette gjelder kun for plugin så hvis noen begynner å endre med fjernkontroll eller app på telefonen så vil ikke offset gjelde fra disse. Fjernkontroll vil heller ikke få med seg endringer sendt til varmepumpen.

Streamer mode, Power mode og Econo mode(kun for Daikin) 

Ved å velge en ip adresse fra dropdown som sier "Choose ip address for adding power and streamer" så vil det gjøres en test på om denne enheten har en eller flere av disse mulighetene. Hvis det blir testet ok så legges dette til i HomeSeer for gjeldende enhet.

Endringslogg
      0.0.4.2 - Fikset temp dropdown i action. Grunnet forskjell mellom US og NO regional settings med tanke på desimalseparator så ble den feil. Tydeligvis ikke noe de fleste med norsk oppsett bruker. Takk til @toonwolffor hjelp med å finne bug.
      0.0.4.0 - Endret slik at DaikinSeer enheter går inn i Google Home. Ulempen er at vi nå kun kan endre i hele grader (ikke halve som før). Takk til @toonwolffor hjelp
      0.0.3.0 - Og plutselig så kan man styre både Panasonic og Daikin varmepumper fra plugin. Takk til @toonwolffor hjelp til å finne ut av Panasonics api. Ikke alt er testet, men det vanlige funksjoene ser ut til å fungere som de skal for begge merker.
      0.0.1.6 - Fikset opp i Econo, Power og Streamer mode. Lagt til mulighet for styring av vertikalt spjeld. Takk til @hflatoey og @Kenneth for inspirasjon og feillogger.
      0.0.1.3 - Oppdatert slik at Connected vil endre seg til verdier over 0 hvis det er feil. I tillegg lagt til nytt ikon og ekstra tekst når det kommer feil tilbake fra Daikin varmepumpe
      0.0.1.1 - Lagt inn mulighet for å legge inn offsetverdi på temperatur. Denne vil gjelde for alle varmepumper som du kjører. I tillegg gitt mulighet til å legge til EconoMode, PowerMode og StreamerMode (hvis du har det på din varmepumpe). Disse tre modes må legges til ved å velge dette fra dropdown i Ip-config.
      0.0.0.9 - Fikset feil nummer brukt når man skulle skifte til FAN mode. Også oppdatert slik at plugin husker siste temperatur hvis man skifter mellom modes og en av de er FAN siden FAN ikke rapporterer temperatur tilbake (Dette forutsetter at plugin har fått en temperatur før man skifter til FAN mode. Hvis man starter i FAN mode vil default temperatur være 18 grader for kjøling og 10 grader for oppvarming). Takk til @Kenneth for å ha funnet denne.
      0.0.0.8 - Fikset håndtering av tall med desimaler fra Wifi adapter når man ikke kjører US oppsett.
      0.0.0.6 - Endret bygging av temperatur dropdown for å unngå feil ved desimal verdier0.0.0.7 - Fikset visning av temperatur ikoner + ekstra sjekk når man lager enhet slik at man ikke kan ha mer enn en varmepumpe per Ip
      0.0.0.5 - endret shum tilbake, men sørget for us-formatering av temperatur sendt til varmepumpe fra HomeSeer
      0.0.0.4 - endret shum i til å ikke ha verdi (fra shum=0&.. til shum=&..)
      0.0.0.3 - Fikset flere upper/lower case  i image-path
      0.0.0.2 - Lagt på litt mer debug logging og fikset noen upper/lower case i image-path
      0.0.0.1 - Første versjon

Problemer/utfordringer/videreutvikling
      Få inn PowerMode, Streamer og EcoMode for de enheter som støtter dette. Automagisk legge dette inn i oppstart. Individuelt oppsett av offset for de som har mer enn en varmepumpe. Gjenopprette devicer tilbake til standard hvis man f.eks. har slettet eller gjort endringer på enhetene sine. Prøve å beholde deviceId hvis denne finnes. Få til en oppdatering av allerede eksisterende enheter hvis man har gjort rettelser på de. Kunne selv velge default temperatur hvis plugin ikke har noen temperatur å gå ut ifra Legge inn mulighet for å kjøre en offset på ønsket temperatur Kunne sende Streamer on/off og Powerful on/off for de som har dette Det skal ikke være mulig å lage mer enn en enhet/samling med devicer per ip. Hvis den allerede eksisterer så skal man få opp en advarsel. Hvordan få satt en drop-down til å ha korrekt formatering i forhold til hva HomeSeer forventer.
    • By BME
      Er det noen som har opplevd tilsvarende?

Når jeg ber Google Home (både stemmestyrt og direkte i appen) å slå av/på/justere lys, bekreftes det av Google - men lysene endres ikke.
      Dette fungerte smertefritt tidligere, inntil det plutselig ikke gjorde det lengre - og gjelder samtlige lys.

Det er ikke gjort noen endringer på systemene (om ikke noe har skjedd automatisk), hverken før, når eller etter dette problemet oppstod.

Jeg har ikke fått feilsøkt selv enda, men tenkte å høre om dette er en kjent sak...
    • By Guahtdim
      Dette er en HS3 plugin for å kunne koble Adax varmeovner opp i HomeSeer. Testet med Adax Cleo varmeovn (HS3 i Windows).

HSPI_AdaxSeer_0001

Hvordan sette opp :
      VIKTIG!!! Stopp Homeseer og ta en kopi av hele katalogen til Homeseer (normalt "c:\program files (x86)\Homeseer HS3" for Windows) og legg kopien på ett trygt sted i tilfelle du trenger å gå tilbake. Pakk ut filen i din Homeseer katalog - pass på at du får følgende oppsett (katalogen "Homeseer HS3" skal inneholde 2 nye filer HSPI_AdaxSeer.exe og HSPI_AdaxSeer.exe.config, mens du i katalogen Homeseer HS3\bin og Homeseer HS3\html\images skal ha fått en ny underkatalog - AdaxSeer)   Restart Homeseer Gå inn på Homeseer->Plugins->Manage og trykk enable på AdaxSeer  
      Testet ok i HS3 (Windows)
      Testet ok i HS4 (Linux og Windows) Takk til @Gjelsvik og @PCI
      Kompatibel med Google Home

Hvordan sette opp mot Adax og i plugin

- HomeSeer plugin gir deg mulighet til å sette temperatur og slå av/på varmeovner. NB: Adax har laget det slik at hvis du har flere ovner i samme rom som du definerte i Adax Wifi app så vil du ved å skifte temperatur eller slå av på en ovn gjøre det samme for alle ovner i rommet. Grunnen til at jeg alikevel har delt det opp på de enkelte varmeovner er for å vise temperatur korrekt.
    • By matskristian
      Hei alle guruer! 
      Jeg er i oppstarten av mitt smarthus (som beskrevet i tidligere topic) men vingler fortsatt mye på hvilken software jeg skal gå for. 
      Ønsker en software som er enkel i bruk, som har et forståelig oppsett for å lage logikk (helst ikke tekstbasert) og som har ett godt GUI som man kan bruke til ipad/nettbrett og mobil. 
      Har sett litt på homeseer (som jeg har lest er veldig bra) men synes fortsatt er litt dyrt, samt home assistant og openhab, men de to siste er jeg usikker på. 

Noen som har noen gode tips og hva jeg bør satse på? Vet at det er black november tilbud på homeseer 😉

Takk for svar! 

• Create New...