Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RXFTRX433e på Linux


borg1n

Anbefalte innlegg

Jeg driver og tester en port fra windows til Linux, og sliter med å få RFXTRX433e til å virke (plugin oppdager ikke USB porten enheten står på, den kommer ikke opp i liste over transceivere). Er det noen av dere som kjører linux (Ubuntu?) som har fått dette til å virke (og da tenker jeg ikke på pre-baked Raspberry Pi image eller kjøring mot remote RFXTRX433e på Raspberry Pi image)? 

 

Jeg har prøvd å finne oppskrifter på nettet for linux install, men jeg fant ikke  noe fornuftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge websiden skal det ikke behøves ettersom driver er integrert i linux fra og med Ubuntu 11.10. Jeg kjører Ubuntu 18.04. Har også sjekket via

 

dmesg | grep FTDI

 

[    5.318456] usbserial: USB Serial support registered for FTDI USB Serial Device
[79843.755117] ftdi_sio 4-1:1.0: FTDI USB Serial Device converter detected
[79843.756513] usb 4-1: FTDI USB Serial Device converter now attached to ttyUSB1

 

Har også sjekket via

ls -l /dev/ttyUSB*
crw-rw---- 1 root dialout 188, 0 Nov  2 13:31 /dev/ttyUSB0
crw-rw---- 1 root dialout 188, 1 Nov  3 12:01 /dev/ttyUSB1
 

Såvidt jeg kan se ser alt riktig ut der, men noe mangler åpenbart. Er det noe som må installeres og kjøres via mono? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Ubuntu 18.04.  Bruker "homeseer" er medlem av "homeseer sudo docker"

 

     homeseer@Rock64-Oslo:~$ groups
     homeseer sudo docker

 

Ref driver, er det 2 sett med drivere hvorav bare den ene (FTDI driver) er integrert med linux kjernen? Skal det likevel installeres en D2XX driver? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.