Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Analysering av signaler


Anbefalte innlegg

Akkurat startet på dette hjemme automasjons eventyret, så har endel spørsmål.

 

Jeg har diverse trådløse enheter rundt om i huset;

  • Risco Security alarm anlegg levert av ett alarm selskap. (bevegelses sensorer og røykvarslere)
  • Nexa til lys styring (brytere, dimmere, av/på enheter)
  • Nexa Fire and Safety (tidligere røykvarslere før alarm anlegget ble montert, man får uansett aldri nok av disse)
  • Regner med i fremtiden at det kommer mer, og har da sett for meg at dette blir Z-wave produkter.

 

Risco Security så står det på nettsidene demmes at de bruker 868.65 MHz/433.92 MHz.

Nexa, 433MHz

Nexa Fire and Safety: 868MHz

 

Så det jeg har kjøpt hittil er;

  • UZB-1
  • RFXtrx433
  • Har også gått til innkjøp av HomeSeer nå da det var 50% rabatt ?

 

Mulig ikke alt går ann å koble sammen out of the box, har vel allerede funnet ut at Risco tingene ikke er out-of-the box støtte for.

Men er usikker på Nexa Fire and Safety, har ikke funnet så mye info om det på nettet, så svaret er vel nei her også.

Er det noen som vet noe om disse to?

 

Hvis Risco og Nexa Fire and Safety bruker "lukkede" protokoller.

Kan jeg da bruke enten UZB-1 eller RFXtrx433 til å undersøke signalet, for å se om det går ann å decode det?

Eller er disse låst til spesifkke protokoller via firmware?

At man ikke får direkte tilgang til rå RF dataene via disse enheten for å prøve å decode disse selv?
 

Hvis RFXtrx enhetene har støtte for dette går trenger man vel en: http://www.rfxcom.com/en/RFXtrx868X for å kunne inspisere rå data på 868MHz frekvensen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke bare protokoller, men også frekvenser som spiller inn. Jeg ser at Risco antageligvis bruker 868MHz og det har du ikke noe utstyr for å fange opp siden UZB1 kun støtter z-wave og jeg tror ikke Risco bruker det selv om de bruker samme frekvens.

Nexa greiene bruker 433MHz så det er ikke umulig at du faktisk kan hente det ut med RFXtrx, men jeg tør ikke love noe.

 

Mulig enheten du linker til kan hjelpe deg i forhold til Risco, men jeg vet ikke. Å isolere ett enkelt signal er ikke veldig lett, noen får det til. Jeg er litt usikker på hvor bra RFX-enhetene er til dette. Men forbered deg på mange timer med prøv og feil hvis du velger å gå den veien ?

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rota rundt i dokumentasjonen til RFXtrx433, og den har en "undec" mode, som gjør at den logger ut alt den mottar.

Så ikke bare protokoller den har støtte for. Men det er jo bare for 433, og som du sier så tror jeg nok Risco bruker 868, for det skjedde ingenting når jeg herja med alarmen isted.

Derimot kommer alle av og på signalene fra bryterene rundt om i huset inn fint ?

 

Sendte mail til rfxcom og de svarte med engang, men desverre med dårlig nyheter angående RFXtrx868, den har ikke samme "undec" mode tilgjengelig (enda).

Så den enheten vil ikke fungere til å finne ut hvordan protokollen Risco og Nexa Fire and Safety er.

 

Dog, så har jeg børsta støv av den gamle trofaste USRP1 (Ettus Research), har ett DBSRX-LF daughterboard til den som dekker 800-2300 MHz (kun RX)

Så nå var det bare å finne strømadapteret til denne boksen, så kan man jo begynne å lytte og se hva som rører på seg på 868MHZ frekvensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall Nexa pleier å fungere bra med rfx. De har sluppet en ny firmware med bedre minnehåndtering jeg anbefaler å bruke. Ellers er det vel AT protokollen rfx bruker for Nexa. 

 

For det andre systemet, sjekk med de forskjellige protokoller. Du kan bruke feks Home assistant i discovery mode på rfx, I'm det er mulig direkte på rfx er vel en mulighet uten jeg har sjekket.

 

Ikke skru på alle protokoller i rfx bare de du trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bestille ny PSU for USRP1'en, så får vi se hvor lang tid det tar før aliexpress leverer denne før jeg kan gjøre noe mer.

 

Sendte også mail til Nexa og spurte om det var mulig å få RF protokoll spec'en på Fire and Safety enhetene, men dette var vist proprietær så det var ikke mulig å få ?

Så da får se hva man klarer å få ut av å bare lytte på 868MHz og se hva data som flyr rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.