Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

RFxcom vs RFlink vs Telldus


kris10an

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Mitt første innlegg i et forum med mye flinke folk med gode svar. Som tittelen tilsier, så prøver jeg å bestemme meg for en gateway som kan håndtere typiske 433mhz enheter fra Biltema, Jula, Clas osv. Har egentlig bare gått meg mer fast etter hvert som jeg leser. Hva ville du valgt av disse 3 og hvorfor?

 

PS!

Jeg kjører Home Assistant på en RPI3, men er også åpen for f.eks Domoticz på en Windowsserver i fremtiden. Burde ikke ha noe å si mtp valg av 433 mhz gateway uansett.

 

På forhånd takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører RFLink, koblet til en RPI2 og kjører domoticz. Rfxcom eller Telldus har jeg ikke erfaring med.

 

Noen av fordelene til RFLink er prisen, og som jeg har forstått det på Rfxcom så må en velge mellom firmwares om en har mangen forskjellige 433 sensorer, evt ha flere rfxcom. En annen fordel med RFLink er at du kan montere på en 2.4ghz antenne å bruke den opp mot Milight og annet som blir/er støttet. Ulempen er at jeg tror den ikke er støttet opp mot Homeseer om det skulle bli aktuelt i fremtiden (kanskje en plugin kan fikse biffen?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RFXtrx433 har sannsynligvis den største bredden av støttede enheter. Den har lang rekkevidde, og man kan selvfølgelig utvide den med eksterne antenner.

 

RFLink har jeg ikke erfaring med fordi den ikke støtter HomeSeer (er jo litt synd egentlig). Telldus er det lenge siden jeg har brukt seriøst, og det blir nok lenge til jeg prøver det igjen også (det gav ikke særlig mersmak den gangen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.8.2016 klokken 21.31, Moskus skrev:

RFXtrx433 har sannsynligvis den største bredden av støttede enheter. Den har lang rekkevidde, og man kan selvfølgelig utvide den med eksterne antenner.

 

RFLink har jeg ikke erfaring med fordi den ikke støtter HomeSeer (er jo litt synd egentlig). Telldus er det lenge siden jeg har brukt seriøst, og det blir nok lenge til jeg prøver det igjen også (det gav ikke særlig mersmak den gangen).

 

Har selv testet Tellstick i en lengre periode, og det kan ikke anbefales. Alt styres gjennom en service(Windows) og den servicen fryser til tider og gjentar av/på signaler for flere enheter i et par minutter... kjempe kjekt for kona....

 

RFXtrx433e er derimot svaret på mine problemer. den har tatt det meste av utstyr jeg har testet og med ekstra antenne så har den utmerket dekning i tillegg. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Tellstick Duo på en Raspberry PI med OpenHab. Kjørte det et års tid, funksjonaliteten var bra men stabiliteten var ikke noe å skryte av. Måtte gjøre nattlig reboot for å hindre at ting ble treigt og hengte seg opp. Den hadde en tendens til å bli veldig treig og jeg mistenkte problemer i telldus biblioteket når mange enheter var i bruk.

 

RFXtrx433e har jeg mer tro på, ser den støtter Somfy RTS markiser/screens/persienner også. Har du noen erfaringer med det Lazarus? Fungerer det greit? Er det et bra alternativ i forhold til en fibaro z-wave roller shutter modul på en motor uten radiostyring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, KnutM skrev:

RFXtrx433e har jeg mer tro på, ser den støtter Somfy RTS markiser/screens/persienner også. Har du noen erfaringer med det Lazarus? Fungerer det greit? Er det et bra alternativ i forhold til en fibaro z-wave roller shutter modul på en motor uten radiostyring?

Jeg har screens med Somfy RTS og det fungerer prikkfritt. Jeg har aldri brukt fjernkontrollen.

 

Jeg valgte det bl.a. fordi jeg fikk en turbo-motor hvis jeg gikk for RTS, og det ble billigere med RTS enn med standard-motor. Ulempene er at jeg ikke kan si "40% åpent".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Moskus said:

Jeg har screens med Somfy RTS og det fungerer prikkfritt. Jeg har aldri brukt fjernkontrollen.

 

Jeg valgte det bl.a. fordi jeg fikk en turbo-motor hvis jeg gikk for RTS, og det ble billigere med RTS enn med standard-motor. Ulempene er at jeg ikke kan si "40% åpent".

Så bra!

 

Turbo som i at den går fortere?

 

Regner med man kan lage grupper også, slik at om man kan få til at to motorer starter helt likt på vei ned? Eller er det så lite delay, at du får trigget to motorer så fort at de går tilsynelatende ned likt?

 

"40%" får man vel ikke til nei, men kan vel lage en "favoritt" (my-knappen) posisjon for de. Kanskje man kan få til å lage script med timer som kjører de ca 40% ned?

 

Beklager lommeboka, Somfy RTS kan fort bli dyre greier ja ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KnutM skrev:

Turbo som i at den går fortere?

Ja, vesentlig fortere. Ca. 3 ganger så fort hvis jeg husker riktig, jeg har sett det i praksis.

 

Tror ikke RFXtrx støtter "My"-knappen. Men ellers er det mulig å lage et script med timers etc. Man vet jo ca. hastigheten, men det er litt usikkerhet når signalet blir sendt og når det blir mottatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan stopper den så tror jeg det skal være den samme knappen. Jeg mener "stopp" tolkes som "gå til favorittposisjon" om motoren ikke går.

 

Jeg skal styre den via Fibaro HC2 som ikke støtter RFXtrx direkte, så må finne en løsning rundt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, KnutM skrev:

Om du kan stopper den så tror jeg det skal være den samme knappen. Jeg mener "stopp" tolkes som "gå til favorittposisjon" om motoren ikke går.

Ja, for noen fjernkontroller, men ikke alle. Jeg tror det er to forskjellige signaler. Og ikke RFXtrx.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvilken protokoll bruker du i RFXcom for å styre Somfy? Har akkurat fått på plass screens. Har en RFXtrx433E, og var klar for å kobler screensene til Homeseer. Men - finner ikke protokollen! Google forteller meg at den skal hete RFY eller RTS. Men jeg har ingen slike protokoller, så vidt jeg kan se. Finner heller ingen andre som kan se riktige ut.

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RFXcom'en min er ganske ny (kjøpt i år), så jeg satser på at jeg ikke trenger firmwareoppdatering. Fant BT1, takk for tips, så får vi se om noe dukker opp. Det er en vindmåler og lysmåler tilknyttet screensene som jeg håpte å plukke opp signaler fra. Forstod at man må pare selve Somfy-systemet med fjernkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, psv021 skrev:

RFXcom'en min er ganske ny (kjøpt i år), så jeg satser på at jeg ikke trenger firmwareoppdatering

Det har faktisk ingenting med saken å gjøre. ;)

Det finnes ulike typer firmware fordi de støtter forskjellige typer utstyr, og derfor må du sjekke om du har en Type1, Type 2, Ext eller Ext2 på RFXtrx'en. Du skal ha Ext eller Ext2.

 

For å se hva som er støttet i de ulike firmware-typene, så se her: http://www.rfxcom.com/WebRoot/StoreNL2/Shops/78165469/MediaGallery/Downloads/RFXtrx_User_Guide.pdf

 

10 timer siden, psv021 skrev:

Fant BT1, takk for tips, så får vi se om noe dukker opp.

Ingenting vil dukke opp, du må selv legge til en RFY-enhet i HomeSeer og deretter programmere Somfy-motoren, slik man programmerer Somfy mot andre fjernkontroller.

 

Gå til Plugins -> RFXCOM -> Output devices.

Finn Somfy_RTS i nedtrekksboksen nederst på siden, og velg den.

 

Velg en enhetskode og ID-kode. Jeg velger typisk 1-1-01-01 for den første, 1-2-02-02 for den andre, etc, for SÅ mange skal jeg ikke ha. ;) 

 

Ang. vind- og lys-måler vet jeg ikke, men jeg TROR ikke de er støttet. Jeg kjøpte dem ikke selv helt bevisst, HomeSeer styrer dem. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er det ikke litt styrete og litt nedtur å måtte bestemme seg for firmware på RFXtrx433E for å kunne bruke noen enheter og andre ikke? Hvorfor er det egentlig slik hvis man ikke trenger å ta det valget på RFLink?

 

Skulle gjerne bestilt et ferdig RFLink kit, men alt er 'in backorder' på https://www.nodo-shop.nl/en/21-rflink-gateway 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Venin skrev:

Er det ikke litt styrete og litt nedtur å måtte bestemme seg for firmware på RFXtrx433E for å kunne bruke noen enheter og andre ikke?

Jo, men det har litt med minne å gjøre og noe med kompatibilitet å gjøre. Alle protokoller kan ikke leses (eller sendes) samtidig, én kan ødelegge for en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.