Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

LoRa i hjemmeautomasjon?


aarpi3

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
  • 7 måneder senere...
4 minutter siden, mk1 black limited skrev:

TTNmapper. App for iOS og Android.

 

Takker

 

Hvis jeg forstår det riktig trenger jeg en tilkoblet enhet sammen med telefonen.

Så får skaffe en enhet som jeg kan få koblet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Takker
 
Hvis jeg forstår det riktig trenger jeg en tilkoblet enhet sammen med telefonen.
Så får skaffe en enhet som jeg kan få koblet til.
Du kan bruke tnnmapper alene med en GPS node. Eller med en annen node og telefon sammen (og samme sted). Noden kan da sende hva som helst.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Dette virker interessant, så kjøpte en Lorix one gateway og koblet den opp mot TTN.

 


Har en Lorix One jeg og. Bra erfaringer med den. Liten enkel og bra mottaker. Har akkurat oppgradert min til det nye OS'et dems.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte også en Elsys EMS Door sensor (https://www.elsys.se/shop/product/ems-door/?v=f003c44deab6) for å prøve.
Skal settes opp via android app med NFC, problemet er at appen baserer seg på chome WebNFS, som ser ut til å mangle på nyere chrome versoner...
 
Får se hvilken løsning Elsys har på dette.
 
Hmm jeg har en litt eldre Elsys node (ESM5k) i kjøleskapet. Husker ikke nøyaktig hvordan jeg satte den opp. Men husker ikke noen problemer heller.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.2?contentId=storage_emulated_0_DCIM_Screenshots_Screenshot_20200822-192638_Chrome_jpg_1598117282734&size=653418

 

Prøver å finne ut om denne kan aktiveres.

 

Edit:

 

Enabling via chrome://flags #

To experiment with Web NFC locally on Android, without an origin trial token, enable the #experimental-web-platform-features flag in chrome://flags.

 

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.2?contentId=storage_emulated_0_DCIM_Screenshots_Screenshot_20200822-192638_Chrome_jpg_1598117282734&size=653418
 
Prøver å finne ut om denne kan aktiveres.
 
Edit:
 

Enabling via chrome://flags #

To experiment with Web NFC locally on Android, without an origin trial token, enable the #experimental-web-platform-features flag in chrome://flags.

 
Jeg brukte appen sensor settings. Den gamle versjonen. Har du prøvd begge?

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til med den nye appen etter aktivering av

experimental-web-platform-features

 

Så får opp data fra sensoren i TTN.

{
  "accMotion": 11,
  "digital": 0,
  "humidity": 46,
  "pulseAbs": 20,
  "temperature": 27.1,
  "vdd": 3620,
  "waterleak": 0,
  "x": -3,
  "y": 0,
  "z": 62
}

Neste blir vel å finne ut hvordan disse dataene kan brukes.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det til med den nye appen etter aktivering av

experimental-web-platform-features

 

Så får opp data fra sensoren i TTN.

{"accMotion": 11,"digital": 0,"humidity": 46,"pulseAbs": 20,"temperature": 27.1,"vdd": 3620,"waterleak": 0,"x": -3,"y": 0,"z": 62}

Neste blir vel å finne ut hvordan disse dataene kan brukes.

 

 

De kan integreres med MQTT (som alt annet).

 

Edit:

https://www.thethingsnetwork.org/docs/applications/mqtt/api.html

--

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siden jeg har en postkasse som står i felles stativ et stykke unna huset tenkte jeg å bruke LoRa til den. Det er bare et par ting jeg lurer på. 

Jeg kan vel lage en enkel point-to-point tilkobling med to noder f.eks https://banggood.app.link/5iF8QX6dI9

Siden jeg vil ha LoRa og ikke LoRaWan trenger jeg en måte å få dette over i Homeseer på. Det høres ut som om mqtt er veien å gå. Jeg har ikke sett på det enda, men regner med at det ordner seg. Noen som har gjort dette allerede? 

Hvis jeg senere vil ha en node til, hva gjør jeg da? Må man ha gateway så fort det er flere noder? 

 

Sikkert mye dumme spørsmål, men det er ikke så mye jeg har funnet på nett som er enkelt å skjønne 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider



[quote post="77250" Det høres ut som om mqtt er veien å gå. Jeg har ikke sett på det enda, men regner med at det ordner seg. Noen som har gjort dette allerede? 
Hvis jeg senere vil ha en node til, hva gjør jeg da? Må man ha gateway så fort det er flere noder? 
 


Jeg har kun brukt LoRaWAN, men med LoRa så er jo ikke signalet kodet på noen måte. Vil tro at en mottaks-node vil høre alle noder som sender i området så i praksis fungere som en gateway.

Ellers så går det å lage en 1-kanals LoRaWAN gateway av et standard ESP/RM 95 kort kombo. Men da må en sette opp en server lokalt eller gå via feks the things network.

Er jo selvfølgelig en uting å gå via skyen, men fordelen jeg ser er jo at en kan få utvidet hjemmet til hytta, bilen, sykkelen, båten eller gamle foreldre uten å være avhengig av Wi-Fi.



--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har gjort det å sende meldinger fra en LoRa node til en annen som så sender det til en MQTT broker.

En mottaker vil høre alle i nærheten som sender med samme båndbredde, coding rate og frekvens. Skal du dekke mer må du ha en gateway.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått kikket litt på videoer og Google masse så da tror jeg at jeg er litt nærmere. 

 

Jeg tror jeg prøver meg på en 1-kanals gateway laget av en slik https://banggood.app.link/bDwqxJVTI9

med denne her installert https://github.com/things4u/ESP-1ch-Gateway

 

Test-noden blir samme kortet. 

 

Så kjører jeg Mosquitto som broker. 

Da burde det vel være mulig å få dette inn i HS via mcsMQTT.

Men jeg trenger vel en lora-server av en eller annen type oppi alt det her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider




 
Så kjører jeg Mosquitto som broker. 
Da burde det vel være mulig å få dette inn i HS via mcsMQTT.
Men jeg trenger vel en lora-server av en eller annen type oppi alt det her? 


Ja, har brukt ish samme oppsettet før jeg fikk meg 8 kanaler gw. Nodene må settes opp til å bruke den kanalen du setter gw på ellers så mister du mange pakker.

Jeg har koblet gw til TTN og hentet data ned med MQTT og mcsMQTT i HS. Men du kan også hvis du vil ha en privat (lokal) server.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.