Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave : no more info feilmelding


henningl

Anbefalte innlegg

Får jevnlig vedlagte feilmelding i Homeseer-loggen og klarer ikke finne ut av hva det skyldes.

Det skjer bare enkelte batteri-enheter, og det ser ut til at når feilen skjer får jeg ikke oppdatert verdi fra enheten.

Har prøvd å redusere polling av batteri-enheter til et minimum, men det er et par som behøver det, kanskje mest frustrerende er at feilen av og til skjer på NorthQ-måleren som teller blink på strømmåleren. Når jeg ikke får jevnlig verdi derfra går det litt i ball for scriptene mine som beregner gjennomsnittlig strømforbruk siste 5-15-30-45-60 minutter. Det virker også som om feilen kommer og går. Enkelte dager kan det være mye, andre dager ingenting.

 

Noen tips

zwave-feil.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel meningsløs å "polle" batteridrevne enheter:

"Polling interval

The time between the particular "polls" of the devices. A "poll" is a requirement from the Z-Wave controller for the Z-Wave device to send out information (on their status). Only those devices that are supplied from the mains have the radios switched on all the time so they can respond to this requirement anytime. But what about the battery devices? If the Z-Wave controlles asks for something while the device is still sleeping (most of the time) it cannot receive a polling requirement..."

 

NorthQ-måleren  har vanligvis ikke mulighet til å sende data tilbake til MASTER utover en FAST BESTEMT tid (15 min. sampling).

Fra Manualen:

"The Power Reader is a metering device capable of counting pulses from any electricity or gas meters. The device stores timestamped consumption in its internal memory every 15 minutes..."

"NOTE:
Power Readers with firmware version up to 3.24 and Gas Readers with firmware up to 3.30 allow any value to be set through this command class, however they will only store 1 accumulated value every 15 minutes, therefore the recommended value is 900 seconds.
Power Readers with firmware version equal or above 2.29 and Gas Readers with firmware version equal or above 3.34 will only allow the following intervals to be set: 60, 300, 600, 900, 1800 and 3600 seconds. If a different value is sent to the device, it will automatically set the default value (900 seconds). The readers store one accumulated value per wake-up interval."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettverket skal være optimalisert ja, litt over 30 noder.

Nodene det er snakk om har også mange naboer og skulle ha grei dekning.

 

Når det gjelder poll på Northq-måleren så er jeg forsåvidt enig i at dette ikke burde vært nødvendig. Den er satt til å rapportere hvert 5 minutt, og det gjør den. Men Homeseer oppdaterer kun verdien i KWh dersom det er satt tilsvarende polling på devicen. Om jeg fjerner polling på devicen blir ikke verdien oppdatert selv om Northq våkner og rapporterer hvert 5 minutt.

 

Det virker egentlig som om enhetene våkner, men at de sovner igjen før "No more info" blir sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, henningl skrev:

Men Homeseer oppdaterer kun verdien i KWh dersom det er satt tilsvarende polling på devicen. Om jeg fjerner polling på devicen blir ikke verdien oppdatert selv om Northq våkner og rapporterer hvert 5 minutt.

Hvordan ser assosiasjonene ut for NorthQ-måleren da? Hvis polling fungerer og automatisk rapport ikke fungerer så er det noe rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette i manualen:

Quote

If the controlling node detects a missing wake up notification or a wake up notification too early it has to set the time parameters again.

 

Men hvordan stille klokken på northq-enheten finner jeg ikke ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har fått ordnet det nå.

Tok en rescan device, og da stod det i logget at klokken ble stilt.

Stilte parameter 10 til 5 sekunder (hvor lenge den skal være våken, default 3)

Satte wakeup interval på nytt til 5 minutter.

 

Nå ser det ut til å fungere fint, selv uten polling definert.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For å oppdatere; Jeg byttet batterier på de sensorene som hadde rapportert feil av denne typen, eller hadde andre tegn til at enheten ikke alltid våknet som den skulle. I samme slengen vekket jeg enhetene og tok rescan og optimize på dem. Etter det fungerte det relativt bra en ukes tid, men nå ser det ut til at feilene er tilbake, så nå er jeg ganske rådvill. Den eneste endringen jeg har gjort siste halvåret er inkludering av 3 fibaro veggplugger. Siden feilen treffer tilfeldige batteri-enheter ved enkelte tilfeller, tyder det på at feilen ikke er med enhetene, men enten Homeseer, z-wave plugin, eller UZB'en.

 

Nå leste jeg nylig at restore på UZB ikke fungerer lenger, så kanskje det rett og slett er på tide å bytte z-wave interface? Hva anses å være beste z-wave interface til HS3 nå for tiden egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja UZB1 er vel det jeg har ja.

 

Har oppgradert nylig til z-wave plugin 3.0.1.248 , kan prøve å rulle tilbake noen versjoner, men vet ikke hvor trivielt det er?

 

Stresser egentlig litt over dette. Her har jeg virtuelle maskiner i HA-cluster hjemme med backup både her og der for å sikre meg, samtidig har jeg hele z-wave nettverket som er avhengig av en usb-plugg, en Pi, og en noe humør-syk Homeseer, uten noen som helst nødløsning om noe skulle gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.