Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Skjult strømforsyning til sensor (Multisensor 6)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenkte å felle mine multisensor 6 inn i himlingen i 4 rom (To bad og to stuer) med holder for innfelling.

Jeg vil helst at disse skal få fast strøm, og ikke gå på batteri, og har derfor fått lagt inn trekkerør fra teknisk rom til de stedene sensorene skal stå. 

Dessverre tenkte jeg ikke på å legge inn noen form for boks over himlingen, så trekkrørene ligger bare løst  i hulrommet (50mm) over himlingen. 

Så er spørsmålet hva som er den beste og sikreste måten å få strøm fra teknisk rom til hver sensor. 

Jeg hadde opprinnelig tenkt å bruke denne metoden:

https://imgur.com/a/rB68g#0PcA7H1

Hvor man har en transformator i teknisk rom som leverer 24V strøm, ledninger til hver sensor og en "buck converter" inni hver sensor som transformerer fra 24v til 5V.

 

Er det noen som helst form for risiko ved å gjøre dette?

 

Alternativ 2 er å trekke cat5 eller 6 kabler og bruke POE. Jeg må da ha en overgang fra nettverkskabel til usb. f.eks en slik.  Denne vil da ligge på utsiden av sensoren, løst over himling. 

 

Er det en bedre løsning, eller må noe slikt ligge inne i en boks for å være ok?

 

Er det andre løsninger jeg bør se på?

 

Er dette noe som bør gjøres av en elektriker?

 

På forhånd takk. 

 

Edit: 

Jeg fant også en annen post der det foreslås slike trafoer ved hver sensor. Dette blir nok vesentlig dyrere enn de andre løsningene, og da vil jo også en slik trafo bli liggende løst over himling ved hver sensor. 

 

Magefølelsen heller mot den første løsningen. Den er billig, enkel og så er det gøy å lodde litt. Det blir heller ikke liggende noen trafo løst over himling, da alt får plass inne i selve sensoren. Men er slike dingser som dette, kjøpt fra amazon, trygge og brannsikre? 

 

 

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikreste og antagelig billigste løsning vil være å montere trafo/omformer i sikringsskap (eller brannsikkert skap) og så trekke kabel for 5 volt helt fram.

Men pga spenningsfall egner det seg ikke ved lange strekk, da er 24->5 volt å anbefale.

 

Transformatere/omformere "kan" ta fyr. (Forsåvidt kabler også, men noe må man ha.)

En annen sak at disse vil avgi noe varme som igjen kan påvirke evt. temperatursensorer.

 

"Kina dingser" er ikke det man bør stole mest på.

Pleier tenke slik: "Minst mulig elektronikk i nærheten av brennbart materiale."

Lavspenning som dette kan du gjøre selv, men gjør det skikkelig.

Endret av arneolav
Men pga spenningsfall..
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mulig du allerede har funnet en løsning.

 

Jeg skal gjøre det samme som deg. Jeg tenker å kjøre poe fra skap frem til punkt. Såfremt du ikke skal trekke over 70-80meter med ethernet så tror jeg ikke spenningsfall er ett reelt problem. Boks tror jeg ikke er noe stress altså, mange som dropper bokser i dag på led-downlights også, mest brukt for å holde isolasjonen unna ;) Når det er sagt tror jeg kanskje det finnes bokser som er av en slags gummi man kan smette inn... Tenk på hvor mye jall halogenbelysning folk hadde i takene sine før, uten bokser :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde tenkt meg litt om da jeg la opp trekkerørene, og lagt nok av dem, så ville jeg gått for Poe.

Dessverre har jeg en dum grenløsning, så det er ikke plass til nok nettverkskabler. Etter å ha hørt at andre har problemer med lodding av buckkonverteren, så ender jeg nå opp med 5v helt frem. Venter fremdeles på noen deler før det monteres.

Endret av Armas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår noe her, men kan du ikke sette inn bokser i ettertid, vanlige veggbokser for ettermontering?

 

Ellers så har jeg noen slike sensorer og har brukt både metoden med POE til 5V og metoden med konverter til 5V.  Jeg har ganske lange lednings-strekk og kom til at spenningfallet med 5V kunne teoretisk sett bli merkbart, så jeg turte ikke velge den løsningen.

For konverter-metoden brukte jeg 12V forsyning og som konverter brukte jeg en lettere modifisert USB-lader for bil (akkurat det var en nødløsning fordi det var det jeg fikk tak i på kort varsel). I mitt tilfelle har jeg ikke boks i taket, siden de er montert "ute", i takutstikk, og jeg hadde tilgang fra oversiden inne fra loftet.

Jeg har også brukt en slik "buck-converter" for å drive en annen utendørs bevegelses-sensor som egentlig skulle gå på batteri (3 stk AA), en Nexa-sensor. Lodda ledninger til batteriledningene inne i sensorhuset og brukte en regulerbar konverter fra 12V til ca. 4.5V og det har fungert fint så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JxxxIxxx skrev:

Mulig jeg misforstår noe her, men kan du ikke sette inn bokser i ettertid, vanlige veggbokser for ettermontering?

 

 

 

Tenker du på en veggboks der sensoren skal være? Vil det ikke bli enda ett hull i taket/ veggen da, eller vil recessoren til multisensor passe inn i denne og skjule den? (Eller er det jeg som misforstår deg nå?)

 

Jeg har kopiert GO_Nilsen og kommer til å justere opp trafoen til 5,5V for å kompensere for spenningsfall. 2,5mm2 ledninger og like lange ledninger til hver sensor, sikrer at dette blir likt overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Armas said:

 

Tenker du på en veggboks der sensoren skal være? Vil det ikke bli enda ett hull i taket/ veggen da, eller vil recessoren til multisensor passe inn i denne og skjule den? (Eller er det jeg som misforstår deg nå?)

 

Det var slik jeg tenkte det ja. Flensen på recessoren til mutisensoren skal så vidt jeg vet ha stor nok diameter til å dekke over veggboksen.  Jeg har ikke prøvde dette i praksis, men har så vidt testet om de passer sammen, og det gjør de forsåvdt.

En utfordring kan være at de to metallklipsene som skal holde recessoren på plass har veldig lange armer, så de kan virke som en standard boks ikke er dyp nok, siden armene ikke kan folde seg ut men må stikke rett oppover inne i boksen. Også usikker på om dette vil være nok til å holde recessoren fast i boksen. Men det burde være mulig enten å modifisere disse armene (korte dem inn), eller finne en annen metode for å holde recessoren fast i boksen (det er jo allerede to skruehull i slike bokser). Mulig det også finnes dypere bokser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 11.1.2019 den 12.00, Armas skrev:

Dette skal jeg sjekke, takk for tips. 

 

På 15.1.2019 den 12.27, jonkristian skrev:

Jeg holder på med dette nå, jeg klamrer bare ett rør rett ved hullet jeg skal inn med sensoren. Det røret går ned til ett skap i samme rom da, men kan jo fint putte en step-down oppi der uten at det skal være noe problem ser jeg for meg.

 

Nå begynner det å bli en stund siden det var liv i tråden. Hvilke valg gjorde dere? Del gjerne tegninger og bilder av oppsettet. Er selv i planleggingsfasen for noe lignende, og har i grunn ikke peiling på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg har CAT6 trukket til spotkasser i vegg. Alle CAT6 føres til teknisk rom der de laskes med wago'er og kobles til en felles 5V strømforsyning. I spotkassen legges hele Multisensor USB-kabelen og en slik kobling

 

 

Hvilken strømforsyning har du brukt? Egen PoE-enhet for hver kabel, eller en større enhet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SK951 skrev:

Hvilken strømforsyning har du brukt? Egen PoE-enhet for hver kabel, eller en større enhet? 

De trekker nesten ikke strøm. Alle 10 kjører på samme Clas Ohlson-strømforsyning. Tror den er på 1,5A eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus Det der var smart!

 

Jeg har tenkt på en ganske tungvint måte innser jeg. Gikk til innkjøp av en slik: https://www.aliexpress.com/item/32829191447.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4ddkrpwe

Nå er jeg ikke helt sikker på om jeg skal stole på den der, ref "This Non standard passive PoE injector", har ikke lyst til å ødelegge noe, kanskje du kan si noe om dette vil gå? Må vel måle litt først :D

 

Blir nok en handlerunde på ebay, har ett helt tragisk unødvendig oppsett: 5v > poe injector > ethernet > poe splitter > usb > ms6

kontra: 5v > ethernet > usb

Endret av jonkristian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo for 12V eller mer, så den ville jeg ikke brukt... 

(Den er vel "non-standard" fordi PoE alltid er +48V).

 

Et par enkle bilder av mitt (nydelige) oppsett.

 

Før montasje:

image.png

 

I skapet da jeg koblet opp de første 8:

image.png

 

Alle CAT6-kabler går fra spotkassene til et patchepanel, så jeg satt en kveld og lagde overganger.

image.png

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 10.10.2019 den 12.08, Moskus skrev:

Den er jo for 12V eller mer, så den ville jeg ikke brukt... 

(Den er vel "non-standard" fordi PoE alltid er +48V).

 

Et par enkle bilder av mitt (nydelige) oppsett.

 

Før montasje:

 

 

I skapet da jeg koblet opp de første 8:

 

 

Alle CAT6-kabler går fra spotkassene til et patchepanel, så jeg satt en kveld og lagde overganger.


Kjører du strømmen gjennom samme patchepanel som nettverket? Skal vel ikke være noe i veien for det?
Hvordan har du koblet de USB terminalene?

Og har du funnet en bedre måte å fordele strømmen ut fra strømforsyningen, eller bruker du fortsatt wago? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Mtgulb skrev:

Kjører du strømmen gjennom samme patchepanel som nettverket? Skal vel ikke være noe i veien for det?

Ja, det er ikke noe problem. Et patchepanel er nærmest bare en "samling utganger", det skjer ingen routing mellom punktene. Derfor må du ha en switch i tillegg for nettverk. Men strømmen til Multisensorene må du ikke koble på nettverket.

 

46 minutter siden, Mtgulb skrev:

Hvordan har du koblet de USB terminalene?

Og har du funnet en bedre måte å fordele strømmen ut fra strømforsyningen, eller bruker du fortsatt wago? 

Fortsatt wago. Har ikke funnet noen annen løsning, men har heller ikke lett etter. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Moskus skrev:

Fortsatt wago. Har ikke funnet noen annen løsning, men har heller ikke lett etter. ;) 

Ja er ikke tykke kablene, så får vel plass til ganske mange i en wago? Bruker du et par som pluss og 1 par som minus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mtgulb skrev:

Ja er ikke tykke kablene, så får vel plass til ganske mange i en wago? Bruker du et par som pluss og 1 par som minus? 

Ja, men bruker kun et kabelpar pr. innstikk på wagoen. Lasker flere 5-doble wagoer sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Enkel løsning du har valgt der, @Moskus, fare for at jeg låner den.

Hva er grunnen til at du har lagt cat6 kabler til dette, og ikke ferdigtrukket PN 3G2,5?

Skal til med nytt hus, og tenker å legge opp endel ekstra rør i vegg for fremtidig bruk. Men jeg tenker da at PN3G2,5 har større bruksområdet enn cat6(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ElgeM skrev:

Hva er grunnen til at du har lagt cat6 kabler til dette, og ikke ferdigtrukket PN 3G2,5?

Fordi at da har jeg større valgfrihet om 20 år, eller har ekstra ledninger til andre ting jeg vil koble opp senere. :) 

 

11 timer siden, ElgeM skrev:

Men jeg tenker da at PN3G2,5 har større bruksområdet enn cat6(?)

... jeg tenker altså motsatt. CAT6 har flere bruksområder enn G2,5 fordi 1) det er flere av ledere og 2) det kan faktisk gjøres om til et datapunkt, altså kan jeg koble til en Pi eller tilsvarende med PoE og dermed ha masse muligheter. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Moskus said:

Fordi at da har jeg større valgfrihet om 20 år, eller har ekstra ledninger til andre ting jeg vil koble opp senere. :) 

 

... jeg tenker altså motsatt. CAT6 har flere bruksområder enn G2,5 fordi 1) det er flere av ledere og 2) det kan faktisk gjøres om til et datapunkt, altså kan jeg koble til en Pi eller tilsvarende med PoE og dermed ha masse muligheter. :) 


Lavt energiforbruk

Det lave energiforbruket til lysdioder har åpnet helt nye muligheter for belysning i kontorer og andre bygninger. De bruker så lite strøm at de kan forsynes over POE (Power Over Ethernet) i stedet for en egen strømkabel. Allerede her ligger et stort potensial for innsparing. Trekker man en Cat 6-kabel kan den i tillegg til å overføre høyhastighets data, også levere inntil 60 watt med strøm. Det er nok til å drive mange lyspunkter.

 

Jeg er helt enig med Moskus, ta en titt her: https://www.tu.no/artikler/de-nye-lyskildene-far-en-helt-annen-betydning-nar-de-far-flere-funksjoner/454085

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.