Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ring hytta varm med Telldus?


Anbefalte innlegg

Passer kanskje best på et annet underforum, i såfall, si fra. Min første post her inne.

 

Lurer på å få tak i et rimelig ring hytta varm system. Er litt lei av å sprengfyre hver gang jeg kommer opp her. Det er innlagt strøm, men ingen Wi-Fi. Så det står på litt bakgrunnsvarme slik det er idag (panelovner)

 

Har sett litt på 'telldus start-up kit z-wave'. Vet ikke helt om jeg virkelig trenger noe basert på z-wave (forstår det slik at da får man toveis kommunikasjon mellom dingsene, men jeg trenger egentlig veldig enkle greier).

 

Jeg trenger å skru på en eller to elektriske ovner i feks 6 timer, og gjerne en avlesning fra en temp sensor når man når en fastsatt temperatur. Kan jeg gå for et rent 433mhz basert system fra telldus, trenger man å abonnere på noe for å få til dette? En 4G ruter kan jeg nok skaffe i tillegg.

 

Takker for svar.

 

 

 

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan greie deg med et 433 system, og trenger ikke abonnement, men.... da kan du ikke vite om varmen er satt på.

Med z-wave vil du se at siganlet har nådd fram.

....

Jeg hadde 433 i noen år og laget en tilbakemelding med et rele og en sender (Nexa wbt-912), men det blir ikke billigere ... 

Evt. med en (eller flere) temperatursensorer kan du se om temperaturen stiger.

Og via Telldus Live kan du sette opp inn/ut kobling av varme avhengig av tid, temperatur,  du kan ha lysstyring og mye mye mer.

....

De fleste temperatur sensorer rapportere på 433Mhz.

Men gå for z-wave for brytere.

Det trenges heller ikke abonnement, men det vil du nok ønske deg etterhvert!

 

Du må ha et tlf.abb for ruteren, det kan ofte lønne seg med tvillingkort, felles datamengde for tlf og hytta.

Datamengden for varme av/på er svært liten, men når du først har ruter på hytta vil den nok bli brukt mye mer enn hva du tenker nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Du kan greie deg med et 433 system, og trenger ikke abonnement, men.... da kan du ikke vite om varmen er satt på.
Med z-wave vil du se at siganlet har nådd fram.
....
Jeg hadde 433 i noen år og laget en tilbakemelding med et rele og en sender (Nexa wbt-912), men det blir ikke billigere ... 
Evt. med en (eller flere) temperatursensorer kan du se om temperaturen stiger.
Og via Telldus Live kan du sette opp inn/ut kobling av varme avhengig av tid, temperatur,  du kan ha lysstyring og mye mye mer.
....
De fleste temperatur sensorer rapportere på 433Mhz.
Men gå for z-wave for brytere.
Det trenges heller ikke abonnement, men det vil du nok ønske deg etterhvert!
 
Du må ha et tlf.abb for ruteren, det kan ofte lønne seg med tvillingkort, felles datamengde for tlf og hytta.
Datamengden for varme av/på er svært liten, men når du først har ruter på hytta vil den nok bli brukt mye mer enn hva du tenker nå.
 
 


Ok. Da lurer jeg på om jeg går for et kit/gateway-dings med støtte for rx/tx for både 433 og z-wave. Er det greiest å gå for Telldus?

Takk for tips med tvilling.

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Måkemannen skrev:

Jeg trenger å skru på en eller to elektriske ovner i feks 6 timer, og gjerne en avlesning fra en temp sensor når man når en fastsatt temperatur.

 

Da kan du jo gå for noe så enkelt som denne: https://m.clasohlson.com/no/Ontech-GSM-9040,-GSM-alarm-med-fjernstyring/36-6257

 

Ikke like gøy og utvidbart, men det løser det konkrete problemet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Måkemannen skrev:

Er det greiest å gå for Telldus?

Har fungert greitt for meg i mange år, hjemme og på hytta.

 

Web-sidene er svært oversiktlige, ikke nedlesset med "alt mulig" .

Med "events" (hendelser), kan det settes opp avanserte styringer, (men du må ikke).

Det meste gjøres med museklikk + skrive navn på enheter.

.....

Når du har den på hytta blir det nok etterhvert noe hjemme også.

Det veldig greitt med tilgang til alt på hytta og hjemme i samme web-side.

 

Du trenger en Tellstic ZNet, +z-wave bryter(e) og en eller flere tempsensorer.

Disse er oftest rimligst på Jula: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/fjernstrombrytere-001443/

 

Eldirekte har også noe: https://www.eldirekte.no/

De sender fraktfritt og svært raske; Stort sett i posten dagen etter.

 

 Er ikke sikker på hva som lønner seg, kit eller "løse deler". 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Da kan du jo gå for noe så enkelt som denne: https://m.clasohlson.com/no/Ontech-GSM-9040,-GSM-alarm-med-fjernstyring/36-6257
 
Ikke like gøy og utvidbart, men det løser det konkrete problemet. [emoji4] 
Takk for tips! Jo.. den hadde vel løst oppgaven, men den virker ikke, som du sier, like morsom. :)

Så var den litt dyr, så de hadde et helt telldus kit for under 1k en plass

Farlig å lese om slike greier. Får bare lyst på mer og mer avanserte ting. :)

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fungert greitt for meg i mange år, hjemme og på hytta.
 
Web-sidene er svært oversiktlige, ikke nedlesset med "alt mulig" .
Med "events" (hendelser), kan det settes opp avanserte styringer, (men du må ikke).
Det meste gjøres med museklikk + skrive navn på enheter.
.....
Når du har den på hytta blir det nok etterhvert noe hjemme også.
Det veldig greitt med tilgang til alt på hytta og hjemme i samme web-side.
 
Du trenger en Tellstic ZNet, +z-wave bryter(e) og en eller flere tempsensorer.
Disse er oftest rimligst på Jula: https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/plug-in-produkter/fjernstrombrytere/fjernstrombrytere-001443/
 
Eldirekte har også noe: https://www.eldirekte.no/
De sender fraktfritt og svært raske; Stort sett i posten dagen etter.
 
 Er ikke sikker på hva som lønner seg, kit eller "løse deler". 
 
Takker for input. Er faktisk på hytta nå, må titte litt nærmere på sakene når jeg sitter foran PCen hjemme (mer oversikt).

Vet du om det går an å legge inn appen på flere enn en mobil? Så ikke bare jeg kan skru opp varmen? Kan man logge inn på samme "bruker" fra flere mobiler/PCer?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Måkemannen skrev:

Så var den litt dyr, så de hadde et helt telldus kit for under 1k en plass

 

Men du må ha en 4G-ruter og pluginmoduler til ovnene i tillegg, så da blir den kjedelige løsningen billigere likevel. ;) 

 

EDIT:

Eller følger det med plugins i et kit?

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Men du må ha en 4G-ruter og pluginmoduler til ovnene i tillegg, så da blir den kjedelige løsningen billigere likevel. [emoji6] 
 
EDIT:
Eller følger det med plugins i et kit?
Fant blant annet denne, men må lete litt mer (dette er visst ikke z-wave):

https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/433mhz/telldus-start-up-kit-control/237745.14492

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Måkemannen skrev:

Fant blant annet denne, men må lete litt mer (dette er visst ikke z-wave):

Den er ikke zwave, denne er:

https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/z-wave/telldus-startpaket-z-wave/235149.14490/

Inkluderer 2 stk plugger.

Pass på at de er denne: TellStick ZNet Lite v2

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Måkemannen skrev:
16 timer siden, Måkemannen skrev:

Vet du om det går an å legge inn appen på flere enn en mobil? Så ikke bare jeg kan skru opp varmen? Kan man logge inn på samme "bruker" fra flere mobiler/PCer?

 

Har ikke prøvd, men tror nok det går. Har byttet tlf og ser gamle tlf var aktiv en tid etter.

Det går helt greitt å logge inn fra flere PC'er, gjør ofte det i forbindelse med div oppdateringer & kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2018 den 15.40, arneolav skrev:

Den er ikke zwave, denne er:

https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/z-wave/telldus-startpaket-z-wave/235149.14490/

Inkluderer 2 stk plugger.

Pass på at de er denne: TellStick ZNet Lite v2

 

 


Den ser ut til å være v1. Ihvertfall er det bare sending på 433, ikke mottak. (Dvs ingen input fra 433Mhz termometre) Fins det termometre for z-wave? Prøvde et søk på prisjakt, men dukker bare opp et fibaro.. something, som bare er kompatibel med sine egne dingser.

Det kan se ut som CDON.no har kit med v2 versjonen, men infoen på både prisjakt og cdon er ekstremt mangelfull (prisjakt påstår også at det ikke fins appstyring). Stort sett bare et bilde og en prislapp. Et annet alternativ er å kjøpe bare TellSticken, og legge til enheter  (strømbrytere) etterhvert. Men bare TellSticken + en z-wave strømbryter på jula, koster mer enn settet til cdon :(

What to do, what to do..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2018 den 15.48, arneolav skrev:

Har ikke prøvd, men tror nok det går. Har byttet tlf og ser gamle tlf var aktiv en tid etter.

Det går helt greitt å logge inn fra flere PC'er, gjør ofte det i forbindelse med div oppdateringer & kontroll.

 

10 timer siden, AndreasLie skrev:

Ikke noe problem å logge inn på flere telefoner med samme konto. Har 4 tlf og 1 pc jeg styrer hytta med.


DET er veldig gode nyheter. :)

Ikke bare jeg som bruker hytta, så da slipper resten av familien å mase på meg om å ringe hytta varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Måkemannen skrev:

Den ser ut til å være v1. Ihvertfall er det bare sending på 433, ikke mottak.

Det har du helt rett i! 

Beklager, burde kanskje forstått det på bakgrunn av pris.

....

Eldirekte selger nå v2 for 999,-. https://www.eldirekte.no/telldus-tellstick-znet-lite-gateway-v2/cat-p/c/p10636129

Er vel det rimeligste og de sender gratis.

 

Men har du tid til å vente så er det Black friday, om 14 dager. (23.11)

Ofte masse gode tilbud den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, arneolav skrev:

Det har du helt rett i! 

Beklager, burde kanskje forstått det på bakgrunn av pris.

....

Eldirekte selger nå v2 for 999,-. https://www.eldirekte.no/telldus-tellstick-znet-lite-gateway-v2/cat-p/c/p10636129

Er vel det rimeligste og de sender gratis.

 

Men har du tid til å vente så er det Black friday, om 14 dager. (23.11)

Ofte masse gode tilbud den dagen.

Tror jeg ser det litt an. Spørs om AKKURAT den Tellsticken popper opp iblant BF tilbudene. But, you never know.
Setter opp prisvarsel på prisjakt.

Har ingen voldsom hast, på hytta har det tross alt vært slik det er nå i en del år. :)

Takker for alle gode tips her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 9.11.2018 den 22.23, Måkemannen skrev:

Tror jeg ser det litt an. Spørs om AKKURAT den Tellsticken popper opp iblant BF tilbudene. But, you never know.
Setter opp prisvarsel på prisjakt.

 


It paid off. 

eldirekte.no har avslag på sticken og veggplugger. Startup-kitet til Telldus (med to veggplugger) ligger på 1499 (uforandret), mens eldirekte selger både stick og tre veggplugger til 1 436!

Løp og kjøp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.