Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HeatIT z-wave termostat, plus og ikke plus? Hmm


Kubegutt

Anbefalte innlegg

Hei 

 

Jeg har kjøpt denne; 

https://elby.no/z-wave-heatit-termostat-16a-hvit-5430499.html?gclid=Cj0KCQiAw5_fBRCSARIsAGodhk_BP8rPA1kadB9NPsZxKCgfgcZ7zwf8lSgHNlQm1CrTVgR6ND1Fmo0aAgeMEALw_wcB

 

Har installert, og funker, men... ikke inn i HomeSeer. Prøver å gå på "add node" som vanlig, men ingenting kommer inn her. På andre enheter, f.eks Fibaro Dimmer, må man jo aktivere slik at enheten sender ut noe signal for adding av node, men her finner jeg ingen info om slik. 

 

Er det noe som ikke er kompatibelt her? 

 

Forslag? 

 

 

 

Endret av Kubegutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Kubegutt skrev:

Tusen takk for hjelpa @Vitellius :) Det løste det selvsagt. 

Har du noen erfaring med denne devicen? 

Lurer litt på de ulike mulighetene i HomeSeer som dukker opp... 

 

 


Som de fleste andre har jeg blandede erfaringer med denne termostaten (v1)
Selve termostatfunksjonen fungerer greit nok, men den har noen mangler:
Den rapporterer ikke forbruk (noe som egentlig var "lovet" å fikses i en firmwareupdate, men som Thermofloor har gitt opp).

Den rapporterer ikke engang riktig ON/OFF status tilbake til controller ? Utrolig nok sender den riktig status til eventuelle assosierte devices, men altså ikke til controller...

(dette skal vel være fikset i siste firmware-versjonen (tilhørende v2 ). Har ikke oppdatert selv, men det er vel blandede erfaringer rundt dette også...?).
Intern temp-føler "lyver" som følge av egenprodusert varme og er dermed ikke til å stole på.

Det finnes mange tråder her på forumet som omhandler div problematikk vedr denne versjonen.

Vedr muligheter i HS så er det jo først og fremst å sette "set-point" i forskjellige modus (energy save og heating), samt å veksle mellom disse og Off.
Selv styrer jeg termostaten med en virtuell termostat med ekstern tempsensor, hvor den så svitsjer mellom "energy save" med lavt setpoint , og "heat" med høyt setpoint. 
 

 

Endret av Vitellius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli en "smule" oppgitt over disse termostatene,

Et par av de, og selvfølgelig de vigtigste (bad, hytta og hjemme), oppførere seg merkelig.

Iflg. sensor stiger temperatur på badet (innstøpt sensor)  5 grader i løpet av 3 minutter, noe jeg finner høyst usannsynelig.

Andre ganger "glemmer" de å koble inn/ut med påfølgende svært varmt eller kaldt gulv, gjerne kl 3 på natta.

Graf viser noe av problemet:

 

Som man ser oppførte den seg "pen og pyntlig" for så å plutselig "løpe løpsk", noe som skjer med flere dagers mellomrom.

Hadde dette vært parkettgulv ville "katastrofen" antagelig vært et faktum.

 

Hytta11-11.jpg

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg trodde dette var noe å stole på. Virker ikke som dere er veldig happy. Noe av det første jeg merkte, var at den ikke rapporterer noe forbruk; 

 

image.thumb.png.b003f29f9afd65af8e17f885ffb5d104.png

 

Denne er dog nettopp kjøpt, så er usikker på firmware ift anbefalt? 

 

image.thumb.png.b323e493c4bbf9e40289949228d1636c.png

 

Hvis jeg skulle byttet ut denne, - hva anbefaler dere da? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kubegutt skrev:

Virker ikke som dere er veldig happy.

Sammenlignet med andre "dumme" termostater gjør den en utmerket jobb. Men mye vil ha mer. :)

 

Jeg har en V1 (firmware 1.5, gidder ikke oppdatere for å få ON/OFF). Har ekstern temp.sensor, og termostaten gjør en utmerket jobb. Venter på at TRM2 endelig skal bli sluppet, men har enda litt tid ettersom vi ikke har kommet så langt med huset enda at de skal monteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Moskus said:

Sammenlignet med andre "dumme" termostater gjør den en utmerket jobb. Men mye vil ha mer. :)

 

Jeg har en V1 (firmware 1.5, gidder ikke oppdatere for å få ON/OFF). Har ekstern temp.sensor, og termostaten gjør en utmerket jobb. Venter på at TRM2 endelig skal bli sluppet, men har enda litt tid ettersom vi ikke har kommet så langt med huset enda at de skal monteres.

 

 

Så V2 er ikke lansert enda? 

Er V2 det samme som TRM2? 

 

Kom status on/off som en del av FW 1.92? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kubegutt skrev:

Så V2 er ikke lansert enda? 

Er V2 det samme som TRM2? 

Jo, men den er trukket tilbake. Problemer med den interne temperatursensoren.

Ja, versjon 2 heter TRM2.

 

9 minutter siden, Kubegutt skrev:

Kom status on/off som en del av FW 1.92? 

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Moskus said:

Jo, men den er trukket tilbake. Problemer med den interne temperatursensoren.

Ja, versjon 2 heter TRM2.

 

Ja.

 

Takk!

 

Og, hvis jeg forstår folket og trådene korrekt, - men on/off mulighetene, kan man gjerne simulere kwh forbruk, ved å bruke en timer osv. Enig? 


R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kubegutt skrev:

Og, hvis jeg forstår folket og trådene korrekt, - men on/off mulighetene, kan man gjerne simulere kwh forbruk, ved å bruke en timer osv. Enig? 

Ja. Hvis du har ON og OFF, er det bare å la en timer begynne å telle når den blir ON, og slutte å telle når den er OFF. Konverter tallet til hele timer i desimaltall og gang med effekt i kW, så får du kWh. :)

 

Så kan du lure på hva du skal med det etterpå... ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det man kanskje skal med det, er jo evt å ha to timere, en som går uansett, og en som kun går på ON... så kan man ihvertfall simulere og se hva man f.eks kan tjene på å justere gulvvarme i hus ned i perioder hvor man uansett ikke er hejmme osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, på vinteren er nok gulvvarme veldig på og litt av og på..... Jeg har ihvertfall sett i flere av de husene jeg har bodd i at, på vinteren står gjerne gulvvarme mye å går, pga kulden ute. Det er ingen hemmelighet at gulvvarme trekker MYE strøm. Selv går jeg opp 2-3k pr mnd ila vinteren i strømutgifter, primært pga gulvvarme..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.