Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Programmere KNX selv


husifrankrike

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har bygd ett hus i Frankrike med KNX på nesten alt. Problemet mitt er att elektrikeren eg har brukt er død, og det er ett enkeltmannsforetak så eg får ikke tak i noe av programmene og filene han har. Dermed må eg programmere systemet på nytt. Har da lyst å gjøre det selv, er det greit å få til om en har tid og lyst?

 

Hva trenger eg (ETS) og hvilket system anbefaler dere for å styre dette med app og skjerm i huset?

 

Alt som er i huset nå er Schneider og dimmere er dali

Endret av husifrankrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt mulig å gjøre dette selv. Men det krever at du har logisk sans og over snittet datakunskaper. Er du kjent med programering hjelper det på forståelsen.

 

Siden du allerde eier ett knx hus er det først og fremst programmet ETS du trenger tilgang til. Det er dyrt å kjøpe men er for tiden på tilbud. Du skal ikke leie elektrikker mange timene før kostandene med ETS er spart inn. Så må du finne gateway til knx systemet ditt, anbefaller nettverks gateway hvis du ikke har det, da kan du jobbe på laptopen trådløst. Du må også få tak i prosjektfilen til huset ditt hvis det lar seg gjøre, disse filene skal lagres hos eier av knx systemet om elektriker har gjort jobben sin, men det er nok desverre ikke uvanlig at elektriker holder det for seg selv. Skal du programere opp fra start av ville jeg i startet kun prøvd ut på noen rom som ikke er så viktige, få kontroll på det før du går løs på resten av huset.

Gjør det kjent med diagnosefunksjonen til ETS, du kan aldri lese ut hvordan enhetene er programert men du kan overvåke trafikken fra de å se hva de holder på med. Så kan du eksempelvis betjene en bryter og se hva som går på busen. Jeg ville programert alt fra grunn av om du ikke får tilgang på prosjektfilen.

 

Når det gjelder visualisering og logikk synes jeg Eibport fra bab-tec er bra, her kan du gjøre det meste inkludert å lage visualisering, igjen er det en terskel med hensyn til programering, får å få visualiseringen pen må du ta gode bilder av huset. Husk at dedikerte veggbrytere overgår alskens apper og touch screener. Men touchscreener er fint til visualisering, gjerne ved utgangsdør eller i stue/kjøkken. Også selvsagt om du skal fjernstyre. Men bruk dedikerte veggbrytere i hvert rom!

 

På knx.org kan du ta ett kurs som gir deg innblikk i knx, en fin måte å komme i gang på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
5 hours ago, husifrankrike said:

...finnes det mer intuitive program for å styre dette? har sett Gira og Loxone, lifedomus+++ Men usikker på hva som er bra da det er mye bra og dårlig om alle virker det som..

 

Eibport er ikke vanskelig om du først har fått dreisen på knx, eneste ulempen jeg kan fremheve er at den ikke er synkronisert med ETS og gruppeadresser. Du kan importere etx prosjekter men om du endrer på noe i ets må du passe på at endringene ikke påvirker eibport. Hvis du er konsekvent med å dele ut adresser skal det ikke være nødvendig å endre på det siden, men i starten er det typisk at det blir rotete så det kan være greit å ta en opprydding når du får kontroll.

Gira kjenner jeg ikke til, home server skal være vanskeligere å sette opp og er dessuten ett dyrere produkt. Jeg besøkte nylig ett av mange gira showrom i utlandet og selv den forhandleren foretrakk eibport fremfor home server. Dette er solide produkter som konsentrerer seg om anerkjente knx. Loxone er ett godt eksempel på noe som fungerer, men de har innrømmet å ikke ha noe fremtidig fokus på knx så jeg hadde styrt unna og holdt meg til knx i bunnlinjen og der man kan ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har du både mulighet for å programere via lokalt nettverk og du har visualisering, logikk og en haug andre funksjoner. Eibport kommer i versjon 3.7 om kort tid, du oppdaterer selv. Kjenner ikke spesifikk til butikken du sikter til, kanskje finner du noe på black friday i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.