Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave komponenter til styring av LED spotter


kris10an

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Er på jakt etter "noe" z-wave relatert for å kunne slå av/på og dimme 2 soner med LED takspotter i stue og kjøkken. 

Oppsett i dag:

Sone kjøkken: Egen dimmer på vegg, 5 stk spotter i tak.

Sone stue: Egen dimmer på vegg, 10 stk spotter i tak. 

 

Strøm og samhandling mellom veggbryter og fjernstyrt bryter er jeg helt blank på. 

Viktig at bryter på vegg kan brukes, samt være "master" i oppsettet med tanke på min bedre halvdel. 

Kan f.eks denne brukes til mitt formål? Blir da eventuelt 2 stk, en til hver sone. 

Legger ved bilder av hva slags type spotter og dimmere det er snakk om.

 

På forhånd takk for alle svar :)

 

 

spott.png

dimmer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette (Gyro 7/8w og fibaro 212) er samme komboen som jeg har idag. (har qubino v1 og 2 også men er ikke helt fornøyd med v2 av dimmeren deres, høyfrekvent støy på den første jeg fikk og nr døde etter et par måneder)

du kan bruke bryter som vanlig og dimme opp og ned ved å holde inne knappen. fungerer ikke med elko vri dimmere.

eneste jeg savner fra qubino er at den husker forrige nivå så når man slår på igjen lysene neste gang går de automatisk til samme dimmenivå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qubino har kommet med noen dimmere som skulle fungere med den typen dimmehjul dimmere men jeg har ingen erfaring med de desverre. disse:; https://www.tronika.no/no/lysstyring/975-dimmer-0-10v-zmnhvd1.html

jeg tror det er en tråd her på forumet et sted om de. kan være noen har erfaringer med de.

 

Jeg bruker vanlige elko plus brytere med returfjær. den vipper altså tilbake når du trykker på den så et vanlig trykk slår av eller på avhengig av om lyset er av eller på fra før og dimmer opp eller ned når du holder inne. mener å huske at den alltid dimmer opp først så når du slipper og holder inne på nytt så vil den dimme ned. det fungerer helt fint så lenge man vet at det er sånn det fungerer:)

hos oss er det nå bevegelsessensorer som står for lys av og på og diverse andre regler som styrer styrken lyset kommer på i. eneste gangen vi bruker brytere nå er når vi kommer til rom som ikke er pusset opp ennå;)

me dandre ord så trenger ikke fibaro 212 og qubino dimmeren en elko type dimmer i tillegg. den tar seg av dimmingen selv. den trenger bare en knapp som kan gi den trykk input om det gir mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, panylund skrev:

qubino har kommet med noen dimmere som skulle fungere med den typen dimmehjul dimmere men jeg har ingen erfaring med de desverre. disse:; https://www.tronika.no/no/lysstyring/975-dimmer-0-10v-zmnhvd1.html

Qubino sin 0-10V dimmer er for å dimme annet utstyr som kan dimmes med 0-10V, noen drivere kan ta imot 0-10V for å dimme lys. Den skal altså erstatte en vanlig skrudimmer med hjul som bruker 0-10V, ikke kobles sammen med den. Hvis jeg har forstått det riktig. ;) 

 

Jeg trodde Qubino sine også husket siste dimme-nivå. Er du sikker på at det ikke er en eller annen parameter som kan brukes til å styre det?

 

 

Fibaro FGD-212 klarer det, i det minste. Den har også en hendig auto-calibrate-funksjon som er praktisk, for den finner ut hvordan den skal dimme pæren best. Ulempen er at du muligens trenger Bypass'en, men det er jo overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah fullt mulig jeg har misforstått.

 

Qubino husker men jeg får ikke mine fibaro til å huske. jeg har fibaro på 4x og 12x junistar gyro og der trengs det ingen bypass. jeg har derimot overstyrt kalibreringen litt siden den på 4x ikke ville dimme så langt ned som jeg ville den skulle.

 

hvordan får du den til å huske på fibaro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, panylund skrev:

hvordan får du den til å huske på fibaro?

Jeg har versjon 1, og der fungerer det knirkefritt.

 

Så jeg måtte sjekke testoppsettet, og du har rett: Det er ingen On Last Level der. Men det har jeg ikke på Qubino heller! :(

... ok, får finne frem manualene. Hvis jeg bruker knapp S1 så fungerer det jo utmerket, så Dimmer2 har jo muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men det var jo enkelt å løse: Det var bare å legge til "On Last Level" kommandoen, så fungerer det. :)

Den går til "Unknown" etterpå, men det må jo kunne løses.

 

Status/Graphics skal dermed se slik ut (se nederst på verdi 255):

http://i.imgur.com/4ks7wSX.png

 

... Hmm... bildet ble ikke automatisk satt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forøvrig på Qubino så gir enheten med dimmerslider og av på vil gi 0%, 100% og hva du nå enn velger på dimmeskalaen mens switch binary 1 on off vil gi deg siste nivå når du trykker on, samme vil også det å fysisk trykke på bryteren.

Skal prøve litt på fibaroen når jeg får litt tid. testing av smarthus ting ranker desverre ikke høyt på prioritets listen hos den som setter opp todolisten når det fortsatt er et rom som må gjøres ferdig;)

 

 

beklager var ikke meningen å kuppe tråden. Det skal være alt du trenger ja:) oh og fibaro vs qubino har vel også noen forskjeller vedrørende 2 eller 3 wire koblinger det kan jo være greit å se på før evt kjøp. det er en problemstilling jeg ikke har behøvd å ta hensyn til siden alt av elektro blir lagt opp nytt hos oss når vi alikevel pusser opp rommene (og vi har gjerne litt andre og mer krevende strømbehov enn de hadde på 70 tallet:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.