Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Feil med z-wave plug'in eller UZB1?


Teza

Anbefalte innlegg

Etter å ha knotet mange timer daglig i over en uke, uten å fått til noe som fungerer, kjenner jeg at motivasjonen begynner å forsvinne.

 

I dag har jeg slitt med at det ikke er mulig å legge til noder.

Har måtte deaktivere Z-wave plug in og UZB1 transceiveren om hverandre, for å klare å legge til nye noder.

Får lagt til en node, og så er det samme problemene med neste node.

Det har kommet lyd fra pc'en om at usb enhet er frakoblet og blitt tilkoblet igjen.

Har flere ganger prøvd å bytte USB port på UZB1, men problemene vedvarer.

 

Prøvde å sette opp styring av lys med bevegelsessensor og veggplugg, men får ikke signal til homeseer at bevegelsessensor er aktivert.

 

Er det på tide å reklamere på UZB1?

 

Feilmelding3.thumb.png.b0ee92cfbfaa3cb9b9703c8ea5adc92d.png

 

 

Feilmelding2.thumb.png.209bdf3aabc68391700dff808d60ee71.png

 

 

Feilmelding4.png.fb34792e588e4bbb0836cf29b60006d9.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også  slitt litt med lignende problemer med UZB1 så da jeg nylig valgte å manuelt reinstallere samtlige noder la jeg de heller inn på AeonGen5 dongelen min. Har nok et inntrykk av at den funker betydelig bedre selv om den også feiler i ny og ne.

 

Vet ikke helt hva det er med UZB1 men etter anbefalinger her gikk jeg fra Aeon til UZB1 med overføring av data og det virket som et skudd. Da jeg litt senere skulle overføre fra en UZB1 til en annen ble det bare tull og vas av hele greien så jeg måtte gi det opp. Tenkte å ha den ene UZB1 som en slags backup men endte opp med 2 stk UZB1 liggende i skuffen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye hjelp og mange gode tips i dette forumet, føler dog at min mnd kvote snart er oppbrukt :)

 

Har koblet UZB1 på en 1,8 meter skjøteledning, uten noen merkbar effekt.

Ser i loggen og ser at signalene er kommet til HomeSeer, men sendes ikke videre til veggpluggen.

 

image.png.1374a77d4d2b0d261c1d333d59dea771.png

 

Måtte også sette ny routing på bevegelsessensoren på kjøkkenet.

Z-Seer viser at enkelte enheter mister routing symbolet, noen batteri enheter og noen veggplugger. (i dette bildet har bl.a bevegelsessensoren i stua ramlet bort)

 

image.thumb.png.1f20e7c7ac37d1478e8e701b571dd2d3.png

 

 

 

EDIT:

 

Ikke mulig å betjene veggpluggen manuelt.

Resatte z-wave plug-in og kunne betjene veggpluggen manuelt

aktiverete bevegelsessensor og ingen ting skjedde-

Ikke lengre mulig å aktivere veggpluggen manuelt

 

Hvis jeg fjerner z-wave plug-in og installerer det på nytt, er jeg da nødt til å legge inn alle devicene på nytt manuelt?

 

 

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Teza skrev:

Det har kommet lyd fra pc'en om at usb enhet er frakoblet og blitt tilkoblet igjen.

 

Høres veldig ut som feil med enten USB-port eller UZB1. Hvis du ikke opplever det samme med f.eks tastatur i samme port, så høres det ut som defekt UZB1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert dumt spørsmål, men har du køyrt optimalisering av anlegget ditt iht. metoden som er beskrive i Homeseer- skolen til Moskus?

 

Kor lang har avstanden vore til nodane når du har forsøkt å inkludere dei? Kor mange "aktive" nodar består nettverket ditt av, og kor stort er huset ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, hviken versjon av z-wave plugin kjører du, @Teza? Jeg har en del veggplugger fra før som jeg har lett har fått inkludert. De siste par dagene har jeg prøvd å legge til en ny, men får akkurat samme feilmelding som deg. Hadde egentlig konkludert med defekt veggplugg, men det slo meg at jeg oppgraderte z-wave pluginen til siste versjon (ikke beta) for en ukes tid siden.

 

Mulig et skudd i blinde, men det kan jo være noe i den versjonen. Verdt et forsøk å nedgradere. Skal se om jeg får tid til det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, lasseruud skrev:

Av nysgjerrighet, hviken versjon av z-wave plugin kjører du, @Teza?

Mulig et skudd i blinde, men det kan jo være noe i den versjonen. Verdt et forsøk å nedgradere. Skal se om jeg får tid til det i morgen.

 

Har prøvd både 3.0.1.243 og 3.0.1.245, samme problemer med begge versjonene.

 

Når det gjelder veggpluggene:

ProduktID 0x1000 kjører Firmware versjon 3,52 (Fungerer hos Moskus)

ProduktID 0x1001 kjører Firmware versjon 4,05 (Fungerer ikke hos meg)

ProduktID 0x1003 kjører Firmware versjon 4,24 (Fungerer ikke hos meg)

 

Hvordan kan du nedgradere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Zulboom skrev:

Sikkert dumt spørsmål, men har du køyrt optimalisering av anlegget ditt iht. metoden som er beskrive i Homeseer- skolen til Moskus?

Kor lang har avstanden vore til nodane når du har forsøkt å inkludere dei? Kor mange "aktive" nodar består nettverket ditt av, og kor stort er huset ditt?

 

Lite trehus på en flate, ca 85m2, med 19 noder på strøm, spredt rundt i hele huset.

Avstand ved inkludering er under 1 meter. 

Lengste avstand fra UZB1 til node er ca. 9 meter fra sender og noder er spredt som du ser på bildet noen poster over.

 

Har kjørt flere optimaliseringer og har også prøvd og endret routingen slik at ingen noder har mer enn 1 node mellom seg og UZB1.

Dog endres dette kontinuelig i systemet etter det Z-Seer viser.

 

Kommunikasjonen er så dårlig at man kan si at den ikke fungerer.

Events kjører, ingen ting skjer, etter en stund kan plutselig flere lyskilder begynne å blinke, men som oftest er det kommunikasjonssvikt.

Z-Wave må restartes flere ganger om dagen for å få kommunikasjonen til å fungere.

 

Ingen noder rapporterer hverken W, kWh, lux, temperatur og ofte heller ikke bevegelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Teza skrev:

 

Lite trehus på en flate, ca 85m2, med 19 noder på strøm, spredt rundt i hele huset.

Avstand ved inkludering er under 1 meter. 

Lengste avstand fra UZB1 til node er ca. 9 meter fra sender og noder er spredt som du ser på bildet noen poster over.

 

Har kjørt flere optimaliseringer og har også prøvd og endret routingen slik at ingen noder har mer enn 1 node mellom seg og UZB1.

Dog endres dette kontinuelig i systemet etter det Z-Seer viser.

 

Kommunikasjonen er så dårlig at man kan si at den ikke fungerer.

Events kjører, ingen ting skjer, etter en stund kan plutselig flere lyskilder begynne å blinke, men som oftest er det kommunikasjonssvikt.

Z-Wave må restartes flere ganger om dagen for å få kommunikasjonen til å fungere.

 

Ingen noder rapporterer hverken W, kWh, lux, temperatur og ofte heller ikke bevegelse.

 

Den er god. Støtter deg i at det mest sannsynleg er noko gale med UZB1 i ditt tilfelle.

Endret av Zulboom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Moskus skrev:

OK, nå må vi spørre om eksterne årsaker her. Hvis det kun hadde vært UZB1 som var problemet, men @Teza har vel prøvd litt av hvert hvis jeg husker riktig...?

 

Så la oss starte på begynnelsen: 

Hvilken maskinvare og OS kjører du HS3 på?

 

Ny dag nye utfordringer.

Når noe ikke fungerer, start på scratch, hvilket er hva jeg gjorde i natt.

Foreslår å lukke denne tråden, og starte en ny hvor alt blir gjort fra begynnelsen.

Det samme for følgende tråd: 

 

 

Har hentet frem laptop og installert HS3 på denne.

Dette er en maskin som ikke blir brukt til noe annet pr. i dag.

 

 

 

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.