Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Multisensorer og HomeSeer, hvorfor skal det være så vanskelig?


toonwolf

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i lengre tid forsøkt å få "multisensorer" til å fungere i HomeSeer. Første forsøk var med en Fibaro multisensor FGMS-001 ZW5 v3.2 hvor den sluttet å oppdatere verdier. Det hjalp ikke å flytte den så nærme som mulig Z-Wave kontrolleren (Z-Net) som mulig. "Løsningen" på problemet var å flytte den til en annen kontroller som er en UZB1 og er koblet direkte i USB porten på PC hvor HS3 er installert. Nå har jeg kjøpt inn en Devolo Home Control Motion Sensor. Denne har jeg inkludert på den samme Z-wave kontrolleren som jeg forsøkte med Fibaroen. I motsetning til Fibaroen  oppdateres både temperatur, luminance, batteri uten problemer. Det eneste som ikke fungerer er "Sensor Binary Motion" altså bevegelsesdetektoren. Den står bom stille/fryst fast på "On-Open-Motion" fra tidspunktet som den ble inkludert med non-secure. Jeg har også forsøkt å fjerne og inkludere Devoloen til en annen Z-Wave kontroller som er en RPI som har UZB1 og er satt opp med ser2net med det samme resultat. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye problemer med dette? Er det andre som også har slike tilsvarende problemer med multi-sensorer?

 

"On-Open-Motion" har "låst" seg og bevegelsessensoren fungerer ikke lenger på Devolo Home Control Motion Sensor

2018-11-12 09_34_18-HomeSeer Web Control.png

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, toonwolf skrev:

"On-Open-Motion" har "låst" seg og bevegelsessensoren fungerer ikke lenger på Devolo Home Control Motion Sensor

Glem at den har låst seg, men blir statusen satt på nytt når du gir den ny bevegelse?

Husk å fjerne det valget om å ikke oppdatere selv om samme status blir satt på ny på Device Properties...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Glem at den har låst seg, men blir statusen satt på nytt når du gir den ny bevegelse?

Nei, den endres ikke ved ny bevegelse. Det virker som den er "fryst" og dette er det samme som jeg opplevde med Fibaroen. Forskjellen der var at jeg ikke mottok noen oppdateringer fra Temp og Lux mens Motion fungerte uten problemer. Kan dette ha sammenheng med at stedet jeg har montert dette er en annen lokasjon enn der hvor PC'en hvor HomeSeer er installert. Z-Wave kontrolleren der er koblet opp via VPN og er på et annet subnett. Alt annet fungerer som det skal. F.eks 1 stk. ID Lock 150 og Popp røykvarsler. Det er kun Multisensorer som jeg har hatt problemer med.

2 timer siden, Moskus skrev:

Husk å fjerne det valget om å ikke oppdatere selv om samme status blir satt på ny på Device Properties...

Du mener denne ikke sant? Fjernet valget nå..

2018-11-12 14_46_39-Modify Node 4 Z-Wave Sens....png

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Erik G skrev:

Den er litt merkelig innstillinger. Prøv og sett parameter 7 til 6. Den skal slå på bevegelse av.

Ser at parameter 7 verdi 22 1 bit er like greit

Testet for å se hva den rapporterte på parameter 7 og det var "20". Ser ikke at verdi 22 er en parameter som finnes? https://products.z-wavealliance.org/products/1131/configs - Endret parameter 7 til "4" som er default men det hjalp ikke pøkk. Jeg tror det må være noe galt med selve bevegelsessensoren her da det ikke vises at den blir aktivert. Slik ser det ut under "Information about..."

2018-11-13 15_28_19-Modify Node 2 Z-Wave Noti....jpg

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, toonwolf skrev:

Testet for å se hva den rapporterte på parameter 7 og det var "20". Ser ikke at verdi 22 er en parameter som finnes? https://products.z-wavealliance.org/products/1131/configs - Endret parameter 7 til "4" som er default men det hjalp ikke pøkk. Jeg tror det må være noe galt med selve bevegelsessensoren her da det ikke vises at den blir aktivert. Slik ser det ut under "Information about..."

 

 

Prøv å sett parameter 7 til 22 (2+4+16)

 

Parameter Number

Parameter Size

Parameter Name

Parameter Values

7 1 Customer Function 2 Enable sending motion OFF report. (0:Disable, 1:Enable) Note: Depends on the Bit4, 0: Report Notification CC, Type: 0x07, Event: 0xFE 1: Sensor Binary Report, Type: 0x0C, Value: 0x00
  4
(Default)
Enable PIR super sensitivity mode. (0:Disable, 1:Enable)
  16 Notification Type, 0: Using Notification Report. 1: Using Sensor Binary Report.
  32 Disable Multi CC in auto report. (1:Disable, 0:Enable)
  64 Disable to report battery state when the device triggered. (1:Disable, 0:Enable)
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.