Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Krav til bryter smartlys


madsun

Anbefalte innlegg

Jeg tror at hvis bryteren er fastmontert til vegg så har du i utgangspunktet ikke lov til å fjerne den. Mulig demontering av elektrisk utstyr har litt andre regler enn montering. Eller har jeg misforstått deg helt?

 

Mulig en av de som faktisk er elektriker her på forumet kan hjelpe etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en elektriker til å koble opp en taklampe med en philips hue pære i. Han koblet den rett til strøm, uten noen bryter foran. Så akkurat det vil jeg anta er lov.

 

Men, som sagt over, jeg tror ikke du har lov til å fjerne bryteren selv, det tror jeg du må få utført av elektriker.

 

Edit: Dette var på stuen, som nevnt over er det nok andre regler på våtrom.

Endret av tankred_smult
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Moskus said:

I våtrom SKAL man ha to-polet et brudd et sted hvis det er utstyr en bruker selv skal kunne bytte (f.eks. det er lyspærer) og "ta sikringen" er ikke tilstrekkelig.

Nei

Kun hvis det er snakk om lyspunkter på 230V eller 12V hvor trafoen ligger innenfor sone 2. Da er det krav om topolet brudd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, madsun skrev:

Hvor kan man lese disse forskriftene?

 

Tror den må kjøpes - er vel beskrevet i NEK, tror jeg. 

 

Det er lettere å lenke til hva du har lov til:

https://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/

 

Sitat

Arbeider som ikke står på denne lista, må du overlate til fagfolk.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.