Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan er GU10-led i disse dager?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Prøvde for noen år siden å erstatte Halogen med LED på Gu10, men var ikke så imponert, hvordan er tilstanden i disse dager? Har de begynt å blir bra? Her er hva jeg ønsker (og oppnår med halogen), selv om jeg sikkert kan lempe litt på noe av det.

 

Dimbart (også ned på lavere lysstyrker)

Varm fargetemp som blir varmere når det dimmes (feks 2700-2000k)

God CRI.

Mulighet for bred lysvinkel (50 grader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet den typen, og virker til å funke ganske greit. Dimmer ganske lavt, men dimmer lite før den går under 50%, men endret dimmeren til logaritmisk profil, og da fungerte det bedre. Ikke noe during eller flimring som jeg kunne oppleve sist (og kun en LED på kanalen er nok til å funke). Noen som vet om noe tilsvarende men med mer enn 36 graders lysvinkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, presta said:

Hvordan er effektforbruken på disse led GU10 i gammel "sokkel"? Ny led downlights har jo ofte effektforbruk mellom 6-10W

 

Den clas-greia bruker 7w, og påstås å tilsvare 50, vet ikke om jeg synes den er helt der, ville sagt et sted mellom 35-50 halogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ganske mange Philips GU10 5watt 350 lumen, dimbare.

Skal tilsvare 50 w glødepære, mulig det er rett, blir mest "synsing". 

Spredningsvinklen 36 grader, kunne nok vært noe mer, men hos meg sitter de ganske tett og det gir svært jammt lys.

Er godt fornøyd med disse.

Dimmer noen med Fibaro2 og noen med manuell.

Manuell dimmer som kan reguleres dimmer svært lavt før de slukker.  

Synes ikke Fibaro dimmer går fullt så lavt selv på 2%. De slukker på 1%.

Har fra tidligere også endel 2 w Philips ikke dimbare, synes de gir svært mye lys til å være kun 2 W. Ser ikke ut til å finnes nå.

 

 

Endret av arneolav
Spredningsvinkle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.