Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan legge til ID Lock 150 i SmartThings?


toonwolf

Anbefalte innlegg

Er blodfersk SmartThings bruker så mulig dette er innlysende, men hvordan legger jeg til en ID Lock 150? Har aktivert inkludering på låsen og sjekker "Tilgjengelig enheter", men der vises det ikke noe. Er det anbefalt at den er nærme når dette gjøres kanskje? HUB'en var i et annet rom og en del meter unna da jeg forsøkte.

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tagger deg her @cscheiene da det virker som om du har mest erfaring med dette. Slik jeg forstår det er Rboy app veien å gå for oss som ønsker å bruke IDL150 mot ST. Er det slik at jeg trenger en lisens for hver bruker, eller kan flere  bruke samme lisens så lenge de kobler seg opp mot samme HUB? Fra hjemmesiden "Each subscription provides the user a license to install the code on a single SmartThings hub. You can purchase multiple subscriptions."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, toonwolf skrev:

Tagger deg her @cscheiene da det virker som om du har mest erfaring med dette. Slik jeg forstår det er Rboy app veien å gå for oss som ønsker å bruke IDL150 mot ST. Er det slik at jeg trenger en lisens for hver bruker, eller kan flere  bruke samme lisens så lenge de kobler seg opp mot samme HUB? Fra hjemmesiden "Each subscription provides the user a license to install the code on a single SmartThings hub. You can purchase multiple subscriptions."

 

Du trenger bare en lisens.

 

Har lite erfaring med v3 og nye appen. 

Bruk classic appen så er det størst sjanse for at jeg kan hjelpe ?

 

Søk også opp Smartthings Norge på Facebook. Brukergruppe med masse god info

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cscheiene skrev:

Bruk classic appen så er det størst sjanse for at jeg kan hjelpe

Har testet med classic appen, den nye har jo bare mulighet til å låse opp og stenge. Forsøkte å opprette en kode men den står bare på "creating code".

1 time siden, cscheiene skrev:

Du trenger bare en lisens.

Takk da tror jeg at Rboy blir løsningen her siden jeg også har problemer med å lage koder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, toonwolf skrev:

Har testet med classic appen, den nye har jo bare mulighet til å låse opp og stenge. Forsøkte å opprette en kode men den står bare på "creating code".

Takk da tror jeg at Rboy blir løsningen her siden jeg også har problemer med å lage koder.

 

Det kan bli litt krøll med setting av koder, siden kode 1 på døren er kode 60 på zwave. 

 

Men i Rboy sin devicehandler gjør vi en konvertering, slik at hvis du setter kode 1 i Smartthings sitt UI så blir det kode 1 på døra og mottsatt. Det er en stund siden vi laget til dette, men husker vi la inn noen tweaks for at ID Locken bedre skulle rapportere tilbake at den faktisk hadde lagt til eller slettet koden. Så setting/sletting av koder fungerer nok bedre med Rboy apps sin devicehandler. 

I tillegg til stock handler får du med Rboy sin tilgang til open/close sensor i døren, brann sensor, setting av autolock og away mode, skru av/på/justere lyden på touch panelet for å nevne noe 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, cscheiene skrev:

Det er en stund siden vi laget til dette, men husker vi la inn noen tweaks for at ID Locken bedre skulle rapportere tilbake at den faktisk hadde lagt til eller slettet koden. Så setting/sletting av koder fungerer nok bedre med Rboy apps sin devicehandler. 

Da har jeg fått installert "Lock User Management". Det første jeg ser at det kun er mulig å legge til 10 brukere/koder. Dette er jo noe som ble økt til 25 i firmware versjon 1.0.5. Har du mulighet til å fyre avgårde en mail til Rboy slik at de kan få oppdatert dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, cscheiene skrev:

Har du endret devicehandler til rboy sin og

Det hadde jeg ikke gjort nei, Når jeg gjorde det ble det andre boller. Nå rapporteres også batteristatus, fikk også lagt til flere kodeplasser ved å endre dette manuelt. Dette er tydeligvis noe som ikke oppdateres automatisk fra låsen. Satte den til 25 koder og det godtar den.

 

Startet med 10 brukere

Screenshot_20181115-111309_SmartThings.jpg

Trykket på "X" ved siden av og kan sette antall

unnamed.jpg

Setter den til "25" som er antall ledige plasser i ID Lock 150

unnamed (1).jpg

Da er det endret og det vises også inne i "Manage users"

unnamed (2).jpg

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, cscheiene skrev:

109 koder er det som låsen har rapportert.

OK takk da er jeg med.

 

Har et litt annet "problem". Låsen skal settes til å være ulåst og smekklås deaktivert på dagtid. I HomeSeer har jeg løst dette ved å lage en Event som setter parameter 1 og 5 til "0" (Door Lock Mode til "Disable Away og Manual Lock" og ReLock mode til "Disabled") når jeg skal sette den til ulåst og samme parameter til "1" når automatisk låsing og smekklås skal aktiveres. Er det mulig å gjøre dette i Rboy og hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, cscheiene skrev:

Som du kanskje ser under selve låsen er det noe som heter code entry on/off.

 

Dette tilsvarer away mode on/off.

Om dette kan løses i "Lock Manager" så er det helt gull. Jeg har fått lagt inn automatisk opplåsning i "Automation" og "Routines" hvor jeg har lagt inn at låsen skal låses opp på et bestemt tidspunkt, men hvordan kan jeg også sette den til code entry off? Ser at "Change the mode to" kan settes til "Home", men er det der man kan sette opp dette eller må denne funksjonen gjøres tilgjengelig først av Rboy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, cscheiene skrev:

Skal sende avgårde en melding til Rboy

Jeg ønsker egentlig å sette Door Lock Mode til "Disable Away og Manual Lock" og ReLock mode til "Disabled" som standard (Parameter 1 og 5 til "0") slik at døra må manuelt låses uansett. For meg virker det som om opplåsning via kode setter disse parametrene tilbake til "1", men har ikke fått testet dette skikkelig enda. Hadde vært gull om det var mulig å sette dette permanent, f.eks under "IDLOCK CONFIGURATION OPTIONS" (regner med at du har vært involvert med  å få inn disse verdiene)

 

 

Screenshot_20181115-132757_SmartThings.jpg

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, cscheiene skrev:

Autolock

Vet ikke helt hvordan jeg har fått det til, men nå har jeg fått satt alle innstillingene slik som de skal være. Mulig det var "Autolock off" som gjorde susen. Uansett så er jeg veldig happy med SmartThings og Rboy. Sistnevnte er verdt penga og sant og si har du vel ikke så mye valg om du skal bruke ST og IDL150 sammen. Du kan jo til og med se om døra er lukket eller ikke! (altså ikke låst) For en som kommer fra Homeseer (bruker det jo fortsatt) er dette en drøm i forhold. Gleder meg til at det blir like bra støtte for denne låsen der også. Takk for hjelpen nok en gang @cscheiene det var flott å få hjelp av deg!

20181115_232517.jpg

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukker opp noe "småplukk" underveis. En annen ting som jeg ikke får til å fungere er en innstilling som du finner under "General Settings og "Door open/close actions".

 

Her har jeg satt "Notify if door has been left open" aktiv og "..only when in this mode" til "Night". Den varsler selv om modus endres fra "Night" til "Daytime" (egendefinert modus). Dette kan du se i "Messages" hvor den riktig varsler "... has been open for 1 minutes" og deretter at mode endres fra Night til Daytime, men at den fortsetter å varsle selv om det ikke er satt i regelen

door_open_closed_actions.jpg

messages.jpg

Endret av toonwolf
Lagt til bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg kaster ut et spørsmål tilbake til startemnet, jeg klarte ikke å se at det var besvart. Hvordan er det man parrer ST til IDLOCK150? Jeg har lastet ned rboy og alt på den siden ser bra ut, men får ikke opp låsen i classic appen. Skal det bare være å aktivisere z-wave og autosøke etter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Stianstian skrev:

Skal det bare være å aktivisere z-wave og autosøke etter den?

Løsningen for min del var å bruke Classic appen for å pare låsen. Du er ikke avhengig av Rboy for å gjøre dette, den gir deg bare utvidet funksjonalitet. Selve paring og kobling mot Z-wave enheter skal fungere uavhengig av dette. Stemmer ikke dette @cscheiene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Er helt ny med Smartthings og har forsøkt å få lagt til låsen , men finner ingen info om hvordan man faktisk gjør dette. Tråden sporer jo av med en gang til å handle om diverse funksjoner i appen !?     Noen som kan gi en steg for steg beskrivelse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.