Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny her! Og.. tilbud på homeseer!


Anbefalte innlegg

TL:DR - https://shop.homeseer.com har startet Black Friday - 50% på software bla.

 

Hei, jeg er veldig i startgropen på HA og har lest litt rundt angående kontrollere som er aktuelle for meg. 
En liten stund tenkte jeg Smartthings3 men så fant jeg Vera\Wink .. og nå for et par dager siden har jeg lest litt om Homeseer.

Det at Homeseer kan kjøres på egen maskinvare er stort pluss. Fant frem siden til Homeseer i dag og joda, de har begynt Black Friday salget allerede.. 50% av på programvaren.

Tenker jeg går for HS3Pro. Ikke at jeg trenger det men da vet jeg at det ikke kommer ekstrakostnader på akkurat den biten (fant ut at plugins og slikt fort koster litt ekstra).

Hvilken Zwave stikke bør jeg bruke?

Tenker Aeotec Z-Stick Gen 5 Z-Wave må være grei? Eller er det fordeler\ulemper ved denne vs andre? Ser de selger den på komplett.
 

Vil tro mesteparten av duppeditter jeg kjøper går på zwave for å få toveis kommunikasjon, men ser for meg noen 433MHz enheter.

Hva trenger jeg for å koble opp 433MHz enheter på egen maskin?

Får jeg tak i 433MHz usb stick fra noen sted i norge?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte faktisk bare på billige støpsel for småtteri. Men Ikea og phillips går på zigbee ja? Da må jeg kanskje ha en stikke for det og.
Finnes det noen stikker som dekker flere protokoller?

 

Et annet spørsmål som slår meg litt er, hvordan blir det med rekkevidde?

Serveren jeg har tenkt å installere det på står i kjeller. Er det slik at jeg bør prøve å ha hver enhet innenfor 10m radius for neste enhet når jeg skal bygge ut? 

Ser for meg at å ha server i kjeller og første enhet i 2 etasje til begynne med vil fungere dårlig. Har per i dag 2 AP for å dekke hele huset med wifi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ReViolent skrev:

Tenker jeg går for HS3Pro. Ikke at jeg trenger det men da vet jeg at det ikke kommer ekstrakostnader på akkurat den biten (fant ut at plugins og slikt fort koster litt ekstra)

 

Husk at det bare er HS sine plugins du får gratis da. :) 

 

1 time siden, ReViolent skrev:

Finnes det noen stikker som dekker flere protokoller?

 

RFXtrx433-enhetene dekker mange protokoller på 433-MHz. Ellers må du ha en egen til Z-wave og evt ZigBee (ConBee). 

 

1 time siden, ReViolent skrev:

Et annet spørsmål som slår meg litt er, hvordan blir det med rekkevidde?

Serveren jeg har tenkt å installere det på står i kjeller. Er det slik at jeg bør prøve å ha hver enhet innenfor 10m radius for neste enhet når jeg skal bygge ut? 

Ser for meg at å ha server i kjeller og første enhet i 2 etasje til begynne med vil fungere dårlig.

 

Ville vurdert en RPi med Z-wave-pinnen et mer sentralt sted i f.eks 1. Etg, om mulig (se «oppskrift» i signaturen min). Ellers vil jo dekningen bli bedre etter hvert som man kobler til flere noder (på strøm, ikke batteri). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips ang plugins, men det var vel det å endre gui på mobilapp som fristet mest med pro utgaven.

Som akkurat er kjøpt. Holder på å sette opp VM *krible* :D

 

Ser det finnes noen stikker som dekker både Zwave og Zigbee, såkalt HUSBZB-1. Noen som har erfaring med disse? 

 

Dersom jeg setter opp en RPi med Zwave pinnen sentralt, kan denne da kobles inn som "sender\mottaker" i HomeSeer gjennom nettverk eller må jeg da ha HomeSeer programvaren installert på Pi for at det skal virke?

Hvis sistnevnte så blir det nok heller prøving\feiling ang rekkevidde, evt chainlinke frem til der jeg ønsker. Programvaren til Pi blir isåfall 70$ til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ReViolent skrev:

Dersom jeg setter opp en RPi med Zwave pinnen sentralt, kan denne da kobles inn som "sender\mottaker" i HomeSeer gjennom nettverk eller må jeg da ha HomeSeer programvaren installert på Pi for at det skal virke?

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, ReViolent skrev:

Ser det finnes noen stikker som dekker både Zwave og Zigbee, såkalt HUSBZB-1. Noen som har erfaring med disse? 

 

Det finnes ikke noen direktestøtte for ZigBee i HomeSeer pr i dag, må bruke JowiHue-plugin og programvaren deCONZ (kan kjøre på samme maskin).

https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/jowihue-w-vuyk/109287-does-the-linear-husbzb-1-work-with-this

 

12 minutter siden, ReViolent skrev:

Dersom jeg setter opp en RPi med Zwave pinnen sentralt, kan denne da kobles inn som "sender\mottaker" i HomeSeer gjennom nettverk eller må jeg da ha HomeSeer programvaren installert på Pi for at det skal virke?

 

Bare en helt basic Linux-installasjon på PIen, HS kjører på "serveren".

Ser du nevner VM, både jeg og @Moskus gjør også det og har ikke fått USB-passthrough til å virke stabilt for Z-wave-pinnen. Så det spørs om du må kjøre den på en RPi uansett (min står 15 cm unna serveren... :P). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg si fra hvordan det går men blir nok en stund til fortsatt før jeg får tak i usb pinner og testet ut, om de ikke plutselig kommer veldig nedsatt på black friday..

Verste fall så har jeg RPi liggende.

Kjører du\dere hyperv, esxi eller annen software?
Jeg tenker å kjøre Server 2016 hyperv og server så satser på det går fint.

 

JowiHue - Denne? https://shop.homeseer.com/products/jowi-hue-plug-in-for-hs3 
Eller finnes det gratisversjon?
Var sikker på at jeg så tilbud på plugins og på hjemmesiden til HomeSeer men finner det ikke igjen.

 

Uansett, et skritt om gangen. Tusen takk for all input og tips. Må ikke begynne å planlegge for mye før jeg får satt meg litt inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ReViolent skrev:

Kjører du\dere hyperv, esxi eller annen software?
Jeg tenker å kjøre Server 2016 hyperv og server så satser på det går fint.

 

Jeg kjører ESXi 6.5 med Ubuntu 16.04 VMer. 

 

1 minutt siden, ReViolent skrev:

 

JowiHue - Denne? https://shop.homeseer.com/products/jowi-hue-plug-in-for-hs3 
Eller finnes det gratisversjon?
Var sikker på at jeg så tilbud på plugins og på hjemmesiden til HomeSeer men finner det ikke igjen.

 

Den, ja. Ingen gratisversjon, så den må kjøpes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Da skal jeg si fra hvordan det går men blir nok en stund til fortsatt før jeg får tak i usb pinner og testet ut, om de ikke plutselig kommer veldig nedsatt på black friday..

Verste fall så har jeg RPi liggende.

 

Kjører du\dere hyperv, esxi eller annen software?

Jeg tenker å kjøre Server 2016 hyperv og server så satser på det går fint.

 

Jeg kjører Esxi 6.5 med diverse VM. Win 10 Pro til Homeseer, Ubuntu til Plex server osv.

 

Har en RPI med Uzb1 og Rfxtrx433e og en egen RPI med Raspbee/Deconz.

Z-wave, Rfxcom og Jowihue plugin i Homeseer.

 

Fungerer stabilt og fint.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt tester du ut gratis-varianter som Home Assistant, Domoticz eller OpenHAB før du går for betalt software.

Homeseer kommer på salg igjen i mai, og skulle du finne ut at du ønsker det er det flere som har fått tilbudsprisen både i for- og etterkant om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.