Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Away mode / presence guide


AndreasLie

Anbefalte innlegg

Her er en guide for hvordan jeg har satt opp presence som styrer away mode av og på. Away mode igjen styrer temperatur, lys og andre ting i hjemmet.

Det er ikke sikkert denne løsningen passer for alle, da man er avhengig av at hver person har med seg en smart device. Grunnen til valg av denne løsningen er at man slipper alt som heter helligdags kalendere, problemer med ferie, helger osv. Er vi borte en helg så er huset fortsatt i away mode uten at jeg trenger å sette dette eller omvendt, er noen hjemme en arbeidsdag så holder den away mode av og lys og varme er på.

 

Installer appene Smart Presence og Virutal Deviceses

 

Start med presence

Her skal du legge inn alle telefoner som du vil at skal registeres om de er hjemme/borte. Legg til en ny device og velg smart presence

ava1.JPG.8dff073c7efa3c71577f610b8d9c1b04.JPG

 

Her legger du inn navn og ip adressen telefonen din har på hjemmenettet. IP sjekker du under wifi på telefonen og husk å gå inn på routeren din og sette ip til static

ava2.JPG.375ad324bed47245f0061e50134cd248.JPG

 

Neste er å sette opp en virtuell knapp som styrer away mode. Legg til ny device og velg Virtual Deviceses og Mode

ava3.JPG.73995cb834571869e445570b1764d607.JPG

 

Velg Away og add device

ava4.JPG.b76fb80bb8b7b2bba956e4ae1bb61bdf.JPG

 

Så skal du lage to flows som styrer av/på på away mode ved hjelp av presence. Her sier jeg at når det ikke er noen hjemme så skal den skru på away mode.

ava5.thumb.JPG.4502ad19f35c8097b13dedd3a4485c10.JPG

 

Så må vi ha en flow som skrur av når noen kommer hjem

ava6.thumb.JPG.741cd52232c5d2d3106c658342dac58b.JPG

 

Så kan vi lage flows med hva som skal skje når away mode går av og på. Hos meg så sier jeg at når away mode er på så skal den låse døra, skru av lys og sette ned temperaturen.

ava7.thumb.JPG.be109d5b663f14e465d92a28b56a29a4.JPG

 

Når jeg kommer hjem så skal den sette opp temperaturen igjen

ava8.thumb.JPG.1c512d33da9f23eb9edb3419d4058241.JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig fin guide @AndreasLie

Besilte meg en Homey og skal bytte ut FH.

Dette virker å løse problemet med det samboer er vant med hjemme/borte modus etc. Jeg tror jeg muligens kommer til å bruke denne på en fibaro dimmer som står ved utgangsdøra. Et klikk, hjemmemodus og 2 klikk bortemodus. Får se. Bare opplever at iPhone hopper av wifi for å spare strøm. Takk igjen for guiden, gjerne flere guider på løsninger og tips på flows som du ikke klarer deg uten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forørig @AndreasLie så har jeg nattmodus og feriemodus også (tillegg til borte)


Har du opplevd at når jeg skifter modus så skrur ikke den gamle seg av. Altså fks når jeg skifter og er i hjemmemoduis, til nattmodus så skrur ikke hjemmemodus seg av. Det funker greit guiden din siden du bare slår av og på en modus. Men har 4 moduser (fordi samboer er vant med det fra FH)

Løste det sånn her bare, kanskje ikke veldig sexy men

 

 

x46.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett  litt på foskjellige VD modus. 

 

Per nå så har jeg to master  modus Borte og hjemme. Disse aktiveres/styres  basert på verisure alarm/Bryter/Iftt/Google home, 

 

Samt en muti mode, med alle mulige moduser eks: middag, film, avslapping ++++. som styres fra IFTTT, bryter og Goggle home

 

 

@henrikhoe ved å ha en multi mode VD så slipper du å deaktivere andre moder når du bytter. 

 

 

image.thumb.png.c48fd107d4eebfc1f8a5a66a1b7a9d73.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29/11/2018 at 08:04, AndreasLie said:

Har du prøvd å bytte ut samboeren med ei som takler bare en modus? neida :P 

 

Hva vil du ha gjort anneledes i borte modus enn i ferie modus? Senke temp enda mer? Skru på mer overvåking? 

Senker temp en grad mer i borte modus ja, og feriemodus er når vi er borte i 14 dager, og setter da 14 grader i hele huset. Men gjorde noe triksing og fungerer strålende nå :) takk igjen for guiden, veldig nyttig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.