Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Helt ny


mr_frodo

Spørsmål

Heisan. Mulig det finnes flere tråder (hvis så beklager, har ikke klart å finne dem)

Jeg er helt ny på dette med automasjon, og skal ikke ha store greiene.

 

Det jeg ønsker er å styre dagens spotter (hallogen foreløpig) i gang og stue, samt 2 sett lys inkl 1 lysstoffrør på bad og varmekabler på bad. I tillegg har jeg Phillips Hue på soverom.

 

Har sett litt på Telldus Telstick lite v2 og Fibaro HC2, hva anbefaler dere? Er det evt andre jeg bør se på?

 

PÅ dimmere har jeg sett på Fibaro dimmer 2 og div Nexa, er det store forskjeller her? Og forsvarer FIbaro prisforskjellen?

 

Alle svar mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Nexa kjører på 433 mHZ, mens Fibaro bruker Z-wave-protokollen.   Den største forskjellen er nok at 433 ikke gir noen form for tilbakemelding, mens z-wave er toveis kommunikasjon.

 

Så ja, mange vil nok mene at z-wave er verdt prisdifferansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
21 minutter siden, mr_frodo skrev:

Er det enkelt å bruke? Jeg kan ikke  programmering i det hele tatt...

Ønsker et system som er så plug-and-play som mulig

 

Jeg synes det er enkelt, men samtidig gir mulighet for avansert automasjon (uten programmering). 

 

Jeg valgte det etter å ha lest HomeSeer-skolen, anbefaler å ta en titt på den. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har brukt både Tellstick og HC2 og de er ikke så lette å sammenligne... Tellstick er enkel og grei men å ha med å gjøre men HCL ville jeg styrt unna. Med Fibaro HC får du mye fanzy "rett ut av esken" men du har lite påvirkning selv. HCL har ikke LUA programmering og en kommer veldig raskt i en situasjon der en MÅ programmere litt. Et veldig aktuelt eksempel er bevegelsessensor som slår på lys og slukker det igjen etter f.eks 10 minutt uten bevegelse. I mange systemer lages da umiddelbart et event som slår på lyset og et event som slår av på klokkeslettet som er 10 minutt senere. Så langt greit men om bevegelsesdetektoren utløses flere ganger i løpet av de første 10 minuttene så dukker der opp flere "slå av" event etter hverandre og når de opprinnelige 10 minutt er utløpt så slukker lyset selv om der har vært bevegelse i mellomtiden. I HC Lite kan en ikke gjøre stort med det fordi en ikke har LUA...

 

Har prøvd meg på både OpenHAB og Home Assistant men de ble for kompliserte for meg selv om jeg har drevet med programmering i industrien i 3-4 tiår...

 

Bruker nå HomeSeer og synes den er veldig grei og rimelig intuitiv. Så langt har jeg klart meg helt uten programmering men om en begir seg ut på Visual Basic eller annen programmering er mulighetene nærmest uendelige. Fix ferdige plug-ins løser også mange problem.

 

En Raspberry Pi3B+ med z-wave USB-Dongle er en grei start som ikke koster stort og om en vokser ut av den så er det en smal sak å flytte hele stasen over til en Windows eller Linux PC. Operativsystem for RPi med HomeSeer lastes ned som en fix ferdig pakke.

Endret av SveinHa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg synes det er enkelt, men samtidig gir mulighet for avansert automasjon (uten programmering). 

 

Jeg valgte det etter å ha lest HomeSeer-skolen, anbefaler å ta en titt på den. :) 

 

Takk den skal jeg sjekke ut?

 

3 timer siden, SveinHa skrev:

Har brukt både Tellstick og HC2 og de er ikke så lette å sammenligne... Tellstick er enkel og grei men å ha med å gjøre men HCL ville jeg styrt unna. Med Fibaro HC får du mye fanzy "rett ut av esken" men du har lite påvirkning selv. HCL har ikke LUA programmering og en kommer veldig raskt i en situasjon der en MÅ programmere litt. Et veldig aktuelt eksempel er bevegelsessensor som slår på lys og slukker det igjen etter f.eks 10 minutt uten bevegelse. I mange systemer lages da umiddelbart et event som slår på lyset og et event som slår av på klokkeslettet som er 10 minutt senere. Så langt greit men om bevegelsesdetektoren utløses flere ganger i løpet av de første 10 minuttene så dukker der opp flere "slå av" event etter hverandre og når de opprinnelige 10 minutt er utløpt så slukker lyset selv om der har vært bevegelse i mellomtiden. I HC Lite kan en ikke gjøre stort med det fordi en ikke har LUA...

 

Har prøvd meg på både OpenHAB og Home Assistant men de ble for kompliserte for meg selv om jeg har drevet med programmering i industrien i 3-4 tiår...

 

Bruker nå HomeSeer og synes den er veldig grei og rimelig intuitiv. Så langt har jeg klart meg helt uten programmering men om en begir seg ut på Visual Basic eller annen programmering er mulighetene nærmest uendelige. Fix ferdige plug-ins løser også mange problem.

 

En Raspberry Pi3B+ med z-wave USB-Dongle er en grei start som ikke koster stort og om en vokser ut av den så er det en smal sak å flytte hele stasen over til en Windows eller Linux PC. Operativsystem for RPi med HomeSeer lastes ned som en fix ferdig pakke.

 

Tusen takk for veldig god forklaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.