Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp! Z-Net


MagnusBF

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg prøver å sette opp HS3 Pro med Z-Net Eu som jeg fikk tilsendt i dag.

Jeg får opp Z-net via ip og jeg kan velge mellom dhcp og fast ip, so far so good.

 

Når jeg legger inn z-wave interface med

|Name|

|Interface Model: Homeseer Z-Net ethernet|

|Choose Interface: Z-net-3|

 

og skal starte interface så får jeg feilmelding etter ca 20 sekunder så får jeg en feilmelding hvor det står: Interface init failed: Timeout looking for Z-Wave interface.

 

Under Controller Node Information står det:

  Controller Node Information
Home ID: 00000000 (Not Valid)    Node: 0
INIT Status    Failed to connect to interface at 192.168.1.231
Counters Since Startup
Request Frames    Response Frames    App Frames Waiting     
0    0

 

 

Slik jeg leser det så får ikke Homeseer kontakt med Z-net/Z-wave interfacet. Noen som har noen tanker om hva jeg gjør feil?

Jeg har kjører HS3 på en VM med Windows 10, men jeg har også prøvd å legge inn HS3 på en annen fysisk maskin og får akkurat samme feilen der.

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta skjermbilder istedenfor å kopiere teksten? Det blir lettere å lese. Og du kan kopiere dem rett inn i forumet her. :) 

 

Velger du Z-NET så er det vel ikke mulig å skrive inn port?

image.png

 

Det er bare å velge interfacet og trykke OK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke fylt inn noe gateway når den den står i DHCP,  hvorfor det ikke er ferdig utfylt vet jeg ikke.

Men det hjelper ikke å fylle ut med static ip og gi den all info.

 

Jeg får prøve å sette opp alt på ett annet nett, kanskje det er Ubiquiti utstyret som tuller til noe her :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste som plages med Z-net.

Hadde ikke noe problem fra starten av, men gru og gru jeg har hatt mye problemer i ettertid.

Det lengste Z-net har vært operativ uten at jeg har måttet ta strømmen på boksen eller bytte USB port på UZB'n, det er vel kanskje maks 2 dager.

Fått beskjed fra HS support at det kan være dårlig strømforsyning. Tester nå ut nr 3 så langt, og ikke blitt noe bedre.

 

Er bortreist i helgen, og oppdaget igår at den hadde klikket igjen. Da fikk jeg faktisk til å fikse problemet med å restarte plugin samt block og unblock z-net på nettverket.

Så denne gangen kan jeg vel ikke skylde på dårlig strømforsyning.

Tok kveld med god samvittighet, men til lite overraskelse, så har Z-net streiket helt i løpet av natten. Igjen... Nå er det ingen respons over nettverket i det hele. Selv med en block/unblock som igår.

Så nå håper jeg bare at ikke alle vbv sløyfene var stengt når den klikket ?

 

Første som skjer når jeg kommer hjem(etter å ha fyrt i peisen), er å kaste den h***** z-net langt bort og prøve å koble UZB rett i serveren. Det kan ikke bli mer ustabilt ihvertfall :P

 

Foruten Z-net, så kjører vi også begge Ubiquiti. Kan det være noe her?
Har så langt kun en 24 port Swich. Er Altibox gateway'n som kjører DHCP.
Har du full pakke?

 

@Moskus, hva må jeg gjøre etter å ha flyttet UZB'n?

Z-net står i motsatt side av huset i forhold til server. Både i høyde og bredde ? Kvalifiserer dette til en Full optimize på z-wave enheten? Eller skal jeg bare ta noen i ytterpunktene nå også. Alle nodene vil vel nesten få ny route?


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 10.57, JohnMartin skrev:

Første som skjer når jeg kommer hjem(etter å ha fyrt i peisen), er å kaste den h***** z-net langt bort og prøve å koble UZB rett i serveren. Det kan ikke bli mer ustabilt ihvertfall :P

Gi den til meg, i så fall. Jeg er superfornøyd. 

Vet ikke hva dere holder på med... :P;) 

 

På 18.11.2018 den 10.57, JohnMartin skrev:

Kvalifiserer dette til en Full optimize på z-wave enheten?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 11.26, MagnusBF skrev:

Jeg får ikke fylt inn noe gateway når den den står i DHCP,  hvorfor det ikke er ferdig utfylt vet jeg ikke.

Du HAR gateway i DHCP-oppsettet ditt? Du har ikke flere subnets eller noe slikt som må tenkes på?

Hva om du setter fast IP (det gjør jeg alltid, mulig det kan være en forskjell)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører altibox i bro-kobling og jeg kjører ikke fler subnets eller lignende. Gateway er satt og alle andre enheter kjører på samme gateway. Jeg har prøvd med fast ip og alle mulige settings.

 

Dette blir for mye mas med en enhet så jeg hever kjøpet og sender den tilbake til Intin. Burde være mer plug&play for at jeg skal synes Homeseer er verdt å gå for. Kanskje en annen gang ;)

 

takk for svar i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er bare overrasket. Jeg har samme oppsett som deg. Altibox i bro og egen router uten subnets eller noe slikt. Satte fast IP på Z-NET og la den inn i HomeSeer. Alt tok godt under to minutter etter at jeg tastet inn "find.homeseer.com" i nettleseren første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har 4 z-nett kjørende på hometroller, alle på fast IP adresse. 

105 noder. Ca 20 kameraer, + Hue, Ikea og nanoleaf, massevis av nettbrett og gamle tlf for kontroll av systemet. Og jeg utvider fortsatt. Hadde problemer med z-nett i begynnelsen. Brukte faste ip adresser men hadde ikke satt opp område for faste definerte ip adresser på router. Da blei det krøll når jeg måtte boote router. Har 2 subnet. Men alt av homseer relatert kjører på samme nett/ip. Wi-Fi for annet utstyr som ikke er tilkoblet homseer har jeg valgt å kjøre på en annen ip adresse. 

 

Det siste systemet jeg bygde for en kompis, hadde også problemer som nevnt ovenfor. Men skiftet ut router og alt blei bra. Satte Altibox router i bridge mode og Netgear router i simpel standard mode. 3 z-nett og hometroller pro samt masse kamera greier.

 

Har testet flere systemer og ingenting kommer opp mot homseer. Det er dønn stabilt. 

Hvorfor jeg har valgt å bruke så mange z nett er for å forenkle parring av z wave noder, spesielt de med batteri, og jeg liker å segregere mellom etg. Gir et mer oversiktlig system.  Større sikkerhet om noe blir fucked........

 

GT

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.