Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

canX


fiLLLip

Anbefalte innlegg

Som bruker av LogicMachine så har jeg kommet over denne saken, en ny protokoll, basert på litt samme prinsippene som KNX, bare helt åpen. De har litt mer info om det her for de som vil gå litt i dybden: http://labs.canx.info/2018/10/11/what-is-canx-and-why-do-we-need-it/ og http://canx.info/

Protokollen og produktene er så vidt jeg klarer å se fortsatt under utvikling, men for en som ikke har så lyst å bruke tusenvis på ETS så synes jeg det ser spennende ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den XKCDen er nok aktuell hver gang det kommer noe nytt, men, uten å ha gått så langt i dybden, så ser det for meg ut som at det er en stund siden KNX kom, og det har skjedd mye med teknologi siden den gang. Kanskje det er på tide at det kommer en ny trådbasert (åpen) standard? Synes uansett at det så interessant ut, så får vi (jeg) håpe de lykkes :)  Et KNX-alternativ uten krav til ETS virker iallefall spennende for min del :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, fiLLLip skrev:

Kanskje det er på tide at det kommer en ny trådbasert (åpen) standard?

Absolutt. Men sånt tar seriøst lang tid!

 

Du må huske at verdens (iallfall Europas) elektrikere har brukt MYE tid og ressurser på KNX frem til nå (eller iallfall noen år siden). Man endrer ikke sånt kun fordi noen andre begynner å skrive på en åpen protokoll. Som i all maktkamp så vil de som har kontroll fremdeles ønske å beholde kontrollen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.