Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave Switch på eksisterende lysbryter funker nesten perfekt


Preference

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har med fantastisk god hjelp fra @Dennis87 fått til å koble opp min første Z-wave enhet i hass.io :D 

Jeg er usikker på om det kanskje er meningen at switchingen skal fungere som det gjør, men spør her siden noen antageligvis har erfaring med samme eller lignende switcher. Det jeg har kjøpt er en Aoetec Nano Switch, men jeg tror den skal være ganske like Fibaro Switchene.

 

"Problemet" er at når jeg slår lyset på via HA og så ønsker å slå det av med den fysiske bryteren må jeg trykke den to ganger, altså først til "på-posisjon" og så til "av-posisjon" for at lyset skal skru seg av. Hadde vært optimalt om hvert knappetrykk endret lysets state, men vet ikke om det er mulig? Legger ved koblingsskjema som jeg tror skal være fulgt (har bare brukt s1 og det er kun en bryter), kan lage et skjema over hvordan koblingen ser ut her hvis det er sannsynlig at problemet ligger her. Tror at hvis man kan endre dette enkelt noe sted så er det i en av innstillingene for Z-wave modulen i HA. Har forsøkt å lese manualen, samt prøvd ut veldig mange av valgene, men ingen fungerer helt som ønsket. Legger ved bilde av noen av hovedvalgene også, de har alle en del forskjellige states som kan settes. Den setupen jeg har kjørende nå tror jeg er en 2-way switch / auto-detect på "120: Set the external S1 mode".

 

Håper noen har erfaringer å dele på dette området, skal forhåpentligvis få montert opp en til etter helga :) 

 

Skjermbilde 2018-11-17 kl. 22.09.33.png

Skjermbilde 2018-11-17 kl. 22.08.45.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, ZoRaC skrev:

Sett inn en fjær bak vippa (øverst) og sett parameter 120 til 1 (momentant switch). 

Takk for svar! Da skal det altså ikke fungere slik jeg hadde tenkt? Gir noe mening! En sånn type fjær da eller f.eks: https://www.clasohlson.com/no/Impulsfjær-til-strømbryter/36-4989

 

Finnes det brytere som kommer med slik fjæring inkludert? Skal som sagt forsøke å få opp en til på en dobbel bryter som styrer to lys etter helga, men der må jeg uansett bytte bryter, da den som er der nå kun har en knapp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Preference skrev:

Takk for svar! Da skal det altså ikke fungere slik jeg hadde tenkt? Gir noe mening! En sånn type fjær da eller f.eks: https://www.clasohlson.com/no/Impulsfjær-til-strømbryter/36-4989

 

Det er mest vanlig med impulsbrytere. :) kjenner ikke din bryter, så kan hende det kan løses på annen måte også. 

 

Jeg ville kjøpt fjæren her i stedet:

https://elby.no/impulsfjaer-t47-for-elko-bryter-el-1410914.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 19.59, ZoRaC skrev:

 

Det er mest vanlig med impulsbrytere. :) kjenner ikke din bryter, så kan hende det kan løses på annen måte også. 

 

Jeg ville kjøpt fjæren her i stedet:

https://elby.no/impulsfjaer-t47-for-elko-bryter-el-1410914.html

 

Takk for hjelpen, det fungerte utmerket! Kjøpte på Clas Ohlson denne gangen, da det hadde blitt samme pris med frakt, men kommer til å sjekke ut linken din neste gang jeg trenger noe el-utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.