Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vannbåren varme, Roth Touchline. Mulig å integrere?


Anbefalte innlegg

Hoi,

 

Som tittel sier: Er det mulig å få til en integrering mot kontrollsystem for vannbåren varme (Roth Touchline) eller er dette en tanke jeg bare bør legge død med en gang. Ser for meg at risken kan være høy og ved slurv i oppsett kan systemet oscillere unødvendig mye. 

 

Men, man må jo bare spørre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei de har ikke api. de har en så som så app og ennå mer så som så webside (en java versjon av den gamle iphone appen). men fordelen de har er at alt som kan gjøres i appen styres via http post/get. man må bare sniffe litt for å finne kommandoene:)

så altså fullt mulig men burde vært bedre og enklere. send de gjerne en mail og forespørr. de har hyggelige folk i kundeservice men interressen for inkludering inn i automasjonssystemer var ikke stor nok til at de kunne gjøre det på det tidspunktet. I hodet mitt betyr det at om nok folk maser så kanskje det skjer noe:) de har ihvertfall fått inn et par andre ønsker fra meg i appen så langt så det ser jo ut til at ting er mulig å få til. (Er fortsatt et par ønsker som glimrer med sitt fravær også da men;)

 

Tror ikke risken blir så høy for oscillering om du lar systemet ta seg av selve styringen av varmen men at du lar automasjons systemet ditt sende nye setpoints og evt slå over til dag / natt sykluser  og borte/ hjemme type ting.

 

Har du touchline idag eller skal du kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, Moskus og panylund. Sistnevnte oppsummerer det jeg har funnet ut også. 

Jeg flytter snart inn i nytt hus der Roth Touchline blir installert i disse dager. 

Snakker vi cloud-basert "ut av huset" data her, panylund? Eller kjøres alt lokalt i styringssystemet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt kjøres lokalt (styringsenheten har en liten webserver) men de har en ddns tjeneste som lar appen holde kontakten fra hvor som helst.

ok;) jeg installerte det i stua og gang / inngang i fjor og holder på med kjøkkenet nå. veeeldig behagelig er det ihvertfall å ha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

websiden er en java versjon av appen så ikke veldig parse venlig. enklere å kjøre requests direkte med post/get. de var ikke villige til å gi ut / lage noen api ennå ihvertfall men å lage noen scripts som kan styre enkle ting som sette ny temp og lese av nåværende temp er jo ikke noe stort problem. Det kjipeste er vel at de ikke tillater editering av timer systemet fra appen bare fra termostatene, altså når nattsenking skal slå inn etc.. det er jo en ukeskalender med en til to sykluser hver dag. tar litt tid å sette opp men man gjør det jo stort sett ikke så ofte og strengt tatt så vil jo å få homeseer til å sette ny temp gi samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig interessant ut. Skal fyre igang WireShark og se litt hva som foregår på nettet når siste flytte-eske er pakket opp. Sendte en mail til Roth Norge nå med forespørsel om API. Får de nok sånne mailer så håper jeg en vakker dag at det havner på agendaen deres. 

Av nysgjerrighet: Hvordan kommuniserer de trådløse veggtermostatene med hovedenheten? 433 mhz?

 

Edit:  Transmissionsfrekvens 868 MHz

Endret av kris10an
Fant svaret ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja får håpe det:) kunne forøvrig også likt å se den aktuelle statusen for de forskjellige varmekursene man har i appen.

sånn det er nå vises temperatur i rommet, settemp og program. den viser derimot ikke hvilken syklus den er i akkurat nå innad i programmet. altså om det nå er dag eller natt syklus som går og om ventilene er åpne eller lukket. synes også det er litt dumt at det ikke er noen gulvtemp noe sted når man har termostater med gulvføler.. men men. jeg er kanskje i overkant glad i å ha oversikt over hva  ting som står i huset mitt holder på med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To raske svar fra en hyggelig representant fra Roth Norge: API er på trappene, men kunne ikke gi noe dato foreløpig. Dette var info han fikk fra produktsjefen i Roth Norge. Artig når så store kommersielle aktører tar seg tid til å lytte til og svare privatbrukere. 

 

Tilbake til 868 mhz senderne: Hadde vært artig å sett hva en slik hadde plukket opp av signaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg har revers-engineera kommunikasjonen til Roth sitt system. Det er et fryktelig enkelt HTML-basert (POST/GET) grensesnitt som enkelt lar seg integrere. Jeg har allerede laga en enkel ESP8266-MQTT-bro som publiserer data fra romsensorene. Det er mulig å gjøre all konfigurasjon fra web-interface. Sikkerheten er mildt sagt "rævva", men det er jo fint for oss som driver litt baklengs-jobbing ;)

 

Jeg har ei liste over variabler funnet med wireshark. Java-interfacet er ganske dårlig, men det er enkelt å lage enkle HTTP-spørringer for integrasjon mot annet utstyr.

 

Alle enkeltvariabler kan leses og skrives med hhv /cgi-bin/readVal.cgi og /cgi-bin/writeVal.cgi

 

Sett SP-temperatur til på kurs 0 til 17,5 grader
-> GET /cgi-bin/writeVal.cgi?G0.SollTemp=1750 HTTP/1.1
<- 1750

 

Les SP-temperatur på kurs 0
-> GET /cgi-bin/readVal.cgi?G0.SollTemp HTTP/1.1
<- 1750

 

Les romtemperatur på kurs 0
-> GET /cgi-bin/readVal.cgi?G0.RaumTemp HTTP/1.1
<- 2100

 

Les pinkode (!!!)
-> GET /cgi-bin/readVal.cgi?CD.upass HTTP/1.1
<- <****>

 

Sett temperatur til på kurs 3 til 19,5 grader
-> GET /cgi-bin/writeVal.cgi?G3.SollTemp=1950 HTTP/1.1
<- 1950
 

(Ser jeg har brukt "enkel" og "enkelt" ganske mye. Ja, ja. Det var overraskende få problemer, hvertfall...)

Endret av Blip!
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ny på dette forumet. Er det mest teknisk, DIY, hjemmesnekring, eller mest "hyllevare" det går i? Uansett; en liten oppdatering:

Jeg har brukt Wireshark + kikket i FW-oppdateringsfilene, siden disse inneholder en del nytting informasjon. Jeg ser at siste versjon av FW ikke inneholder annet enn image-filer som gjøre det vanskeligere å analysere. Jeg har sett på FW versjon 2.6 og opp til 2.8 (Januar 2018). Nyeste versjon (3.4 Januar 2018) inneholder bare binærfil som sannsynligvis er ei rein image-fil. Siden det er ulike revisjoner av utstyr, ser det ut som alle FW-versjonene blir liggende tilgjengelig. Jeg har lastet dem ned for sikkerhetsskyld, men har ikke oppdatert til siste versjon.

 

Følgende skript finnes (som jeg har snappet opp via Wireshark). Foreløpig ser det ut som alt kan leses via readVal.cgi og writeVal.cgi. De andre returnerer typisk lister med mer informasjon. Siden jeg følger KISS-prinsippet, bør det holde med disse to for lesing og skriving.

 

/cgi-bin/trend.cgi
/cgi-bin/ILRReadValues.cgi
/cgi-bin/alarm.cgi
/cgi-bin/GetSrvInfo.exe
/cgi-bin/readVal.cgi
/cgi-bin/writeVal.cgi
/cgi-bin/ReadFile.cgi
/cgi-bin/OrderValues.exe

Variablene finnes i Roth.tcr fra FW-oppdateringer (FW opp til Januar 2018 V2.8):
Dokumenter: http://www.roth-nordic.dk/dk/roth-download-select.php
FW-oppdateringer: http://www.roth-nordic.dk/dk/roth-soft-og-firmwareopdateringer-2274.htm 

 

Analoge verdier presenteres som heltall skalert opp med en faktor på 100. Lesing av verdier kan gjøres direkte i en browser (forutsetter Roth på IP 10.0.0.57):

Les romtemperatur på kurs 0: http://10.0.0.57/cgi-bin/readVal.cgi?G0.RaumTemp

Sett SP-temperatur til på kurs 0 til 17,5 grader: http://10.0.0.57/cgi-bin/writeVal.cgi?G0.SollTemp=1750

 

Roth.tcr inneholder variabelnavn som er delt inn på følgende måte (jeg har sladdet en del med ******). Det ser ut som FW er utviklet av tyskere siden enkelte variable har tyske navn. I tillegg gjør den en oppkobling mot en eller annen kinesisk site, uten at jeg vet hva det skal være godt for...:

 

CD = Globale variable

Variabel

Beskrivelse

Typ. verdi

CD.reset

   

CD.save

   

CD.submit

   

CD.submit.err

   

CD.uname

Brukernavn

ID****-47******** (id+telefon)

CD.upass

Pinkode

****

CD.ureg

 

1

 

Gx = G0, G1, … , G36 = Termostatnummer

Variabel

Beskrivelse

Typ. verdi

Gx.OPMode

 

0

Gx.OPModeEna

 

1

Gx.RaumTemp

Romtemperatur*100

 

Gx.SollTemp

Temp. SP * 100

 

Gx.SollTempMaxVal

SP Max

3000

Gx.SollTempMinVal

SP Min

500

Gx.SollTempStepVal

 

0

Gx.TempSIUnit

 

0

Gx.WeekProg

 

0

Gx.WeekProgEna

 

1

Gx.kurzID

Termostat-ID

n

Gx.name

Termostat-navn

‘xxxxxxxx’

Gx.ownerKurzID

Regulator-ID

129

 

 

Rx = R1, R2, R3 = Regulator. Flere regulatorenheter kan kobles sammen for flere kurser.

Variabel

Beskrivelse

Typ. verdi

R0.DateTime

Tidspunkt i unix “Epoch”

1514073648 = GMT: Sunday 24. December 2017 kl. 00:00:48

R0.ErrorCode

 

0

R0.OPModeRegler

 

0

R0.Safety

 

0

R0.SystemStatus

 

0

R0.Taupunkt

 

0

R0.WeekProgWarn

   

Rx.kurzID

Regulator-ID

129

Rx.numberOfPairedDevices

Antal tilkoblede termostater

4

Rx.uniqueID

 

*************************

 

Systemvariable

Variabel

Beskrivelse

Typ. verdi

STELL-APP

   

STELL-BL

   

STM-APP

   

STM-BL

   

VPI.href

 

http://myezr.ininet.ch/remote/t_*************************/

VPI.state

 

5

hw.Addr

MAC

5C-C2-**-**-**-**

hw.DNS1

 

130.67.15.198

hw.DNS2

 

130.67.15.198

hw.GW

Gateway

**.**.**.**

hw.HostName

 

ROTH-*******

hw.IP

IP-adresse

**.**.**.**

hw.NM

Netmask

255.255.255.0

isMaster

 

1

numberOfSlaveControllers

 

0

totalNumberOfDevices

 

4

Endret av Blip!
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering: Jeg har startet med noe openHAB 2, og måtte jo prøve å integrere Roth Touchline. Det gikk jo fint ;). Jeg måtte lage noe javascript for å konvertere tallene, og konate litt. Uansett; bruk det som dere vil.

 

NB: Jeg har installert "HTTP binding" og "Javascript Transformation". Mitt system har IP-adresse 10.0.0.57. Denne må endres i "roth.items" for at ting skal fungere. Hvis du kan openHAB, er ikke dette noe problem. Ellers er min erfaring med openHAB noe begrenset. Det bærer filene sikkert preg av, og enkelte ting kunne sikkert vært løst mer elegant. Ett problem jeg støtte på var konvertering av flyttall for settpunktene. Merk at disse bruker punktum som desimalskille, men dette skyldes bug i openHAB.

 

Følgende filer kan brukes for direkte integrering mot Roth Touchline:

roth.sitemap

roth.items

epoch2time.js

copytransform.js

roth2float.js

roth2string.js

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.