Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID Lock 150 og integrasjon med HomeSeer


toonwolf

Anbefalte innlegg

1 time siden, toonwolf skrev:
  • Feil med "timing" på statusmeldinger fra låsen som gjør at om du åpner døra før du får "tuddelutt" ikke får vite hvilken kode som ble brukt. Denne feilen har vi nå vel fastslått skyldes en feil på firmware i låsen og vil dermed gjelde uavhengig av hvilken kontroller du bruker. Det vil ikke være noe poeng å sende en lås til HS på bakgrunn av denne feilen. 
  • Gjøre statusen "Door Condition" tilgjengelige som "Child Device" i HomeSeer slik at de kan bli brukt i eventer. Dette er noe HomeSeer må gjøre. HomeSeer har svart at det hadde vært en fordel med en lås slik at de kan teste mot den.

 

 

Punkt 1, her burde ID Lock ha nok data til å fikse nå som feilen er identifisert.

Punkt 2,  dette fungerer fint for systemer som har implementert dette. Kjenner ikke til HomeSeer, men de burde ikke trenge mer en zwave manualen til ID Lock for å få til dette. Dette er ikke noe unikt for ID Lock, følger zwave spec som andre låser på dette punktet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, toonwolf said:

Kjører en ny undersøkelse på Smarthus & IoT Norge for å få litt flere svar. Dere som har ID Lock 150 og bruker den med HomeSeer bør svare på denne slik at ID Lock får ut den berømmelige finger'n og sender en lås over dammen!

 

Hadde det vært mulig å svare på undersøkelsen for de (få?) av oss som ikke er på Facebook, så skulle jeg ha bidratt på Homeseer statistikken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JohnMartin skrev:

Hadde det vært mulig å svare på undersøkelsen for de (få?) av oss som ikke er på Facebook

Ser den, normalt ville jeg opprettet en spørreundersøkelse i Google forms slik at hvem som helst kunne svart "anonymt" eller uten å måtte registrere seg, men denne gangen var jeg for lat til det. Beklager skal ikke gjenta seg ? Har uansett godt nok grunnlag for å dokumentere overfor ID Lock at HS er et av de mest brukte systemene som brukes sammen med IDL150

Screenshot_20190301-054051_Facebook.thumb.jpg.cfa061b561a7c89809ed28e06b4388ad.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, cscheiene skrev:

Punkt 2,  dette fungerer fint for systemer som har implementert dette. Kjenner ikke til HomeSeer, men de burde ikke trenge mer en zwave manualen til ID Lock for å få til dette. Dette er ikke noe unikt for ID Lock, følger zwave spec som andre låser på dette punktet

Dette er da også muligens grunnen til at ID Lock sitter på gjerdet og ikke er så gira på å sende en lås til de. Kan hende de mener at dette burde være mulig å løse uten at de sender en lås siden andre systemer har klart å lage tilpasninger som fungerer uten feil. Et eksempel som jeg vet om er i SmartThings med Rboy DH hvor "Door Condition" vises og logges i systemet som det skal. Dette har de klart uten at de har sendt en lås såvidt jeg vet, stemmer ikke dette @cscheiene ? Har ikke peiling på hvor god integrasjonen er mot Futurehome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, toonwolf skrev:

Dette har de klart uten at de har sendt en lås såvidt jeg vet, stemmer ikke dette

 

Jo det stemmer. 

 

Futurehome kan også vise om døren er åpen eller lukket. De kan det ihvertfall på 101, det er likt på 150 så regner med de gjør det med denne og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, cscheiene skrev:

De kan det ihvertfall på 101, det er likt på 150 så regner med de gjør det med denne og

Men fungerer "Door Condition" i HomeSeer med en 101 lås? Har bare 150 så vet ikke/får ikke testet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 01/03/2019 at 05:47, toonwolf said:

Ser den, normalt ville jeg opprettet en spørreundersøkelse i Google forms slik at hvem som helst kunne svart "anonymt" eller uten å måtte registrere seg, men denne gangen var jeg for lat til det. Beklager skal ikke gjenta seg ? 

 

 

Ingen fare. Tar det ikke så veldig tungt ;)
Du kan bare notere deg bak øret at det er ihvertfall 1 til som bruker HS3 som ikke har svart på skjema :D

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2019 den 12.19, cscheiene skrev:

Punkt 2,  dette fungerer fint for systemer som har implementert dette. Kjenner ikke til HomeSeer, men de burde ikke trenge mer en zwave manualen til ID Lock for å få til dette. Dette er ikke noe unikt for ID Lock, følger zwave spec som andre låser på dette punktet

HomeSeer support har nå svart at de trenger låsen fysisk for å få til dette og at det ikke holder med informasjonen som jeg har sendt med henvisning til Z-Wave manualen til ID Lock 150 for å legge til "Door Condition". Synes det er merkelig, men nå kan jeg ikke utrope meg til å være noen HomeSeer ekspert heller. Hva mener dere andre om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, toonwolf skrev:

Synes det er merkelig, men nå kan jeg ikke utrope meg til å være noen HomeSeer ekspert heller. Hva mener dere andre om dette?

Synes ikke det er så merkelig. HomeSeer har jo allerede implementert dette, så i teorien skulle det ikke være noe problem.

Men i praksis umulig å debugge hvis du ikke ser hvilken informasjon som faktisk blir sent...

 

Hvis både HomeSeer og IDlock hadde tolket standarden likt, hadde vi ikke hatt noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dette er en merkedag for alle som har ID Lock 150 og bruker den sammen med HomeSeer. I dag blir en lås levert ut til HomeSeer slik at de kan få laget en god integrasjon. Oppdatering følger... God helg!

2019_03_29_08_48_09_DHL_Sporing_Spore_forsendelser_Pakker_Forsendelser_DHL_Express_sporing_.jpg.f6d06b8690aeb5aba2f5ff4212174d3c.jpg

  • Like 4
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Vet ikke om dette har vært oppe tidligere, men oppdaget ett nytt problem idag.

 

Jeg har de siste dagene hatt problemer med at vårsola har "justert" døra. Så sensorfallen blir ikke presset nok inn når døra er igjen. Og da får jeg ikke låst døra. Verken utvendig eller innvendig.

 

Tenkte jeg skulle teste med HS3, og da så det ut til at alt var bare velstand:

SmartSelect_20190409-220543_Chrome.thumb.jpg.6eb7a460e1951e9b42d5b6efd988416c.jpg

 

MEN, det skumle er at ingenting skjedde med låsen.

Jeg kunne låse og låse opp så mye jeg orket, og HS3 rapporterte at alt var tipp-topp, ikke feilmeldinger,, men i realiteten, så skjedde det ingenting med låsen!

 

Flere som har vært ute for noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JohnMartin skrev:

 

Flere som har vært ute for noe slikt?

Ikke direkte, men om jeg skal tippe har dette sammenheng med at "Door Condition" ikke er tilgjengelige som "Child Device" i HomeSeer. Dette er noe som jeg har på lista over ting som jeg vil at de skal fikse. Homeseer bekreftet senest i går at de har mottatt en lås fra ID Lock, men har ikke rukket å se på den ennå. Så lenge det ikke har blitt laget en 100% integrasjon vil jeg tro at det vil dukke opp noen bugs her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå skjer det ting. Fikk dette svaret fra Matt på HS support nå

Sitat

I have updated the firmware on my lock, but have not been able to test any further today. The engineer has returned today, so I will be able to test this tomorrow and present my findings to him.

To be continued...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ID Lock 150 låsen blir ikke satt øverst på prioriteringslisten til HomeSeer tydeligvis. Svar fra HS support i dag etter å ha spurt hvordan du går med å få oppdatert støtte for låsen mot HS:

Sitat

We are working on the integration with the ID Lock but it is not at the top of the workload, I do not have an update for you. I will reach out to you when I have more information.

Føler meg nedprioritert både hos HomeSeer OG ID Lock. Kanskje jeg skal slutte å mase sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette blir iallefall kjempespennende for min del. 100% integrasjon mot Homeseer avgjør om jeg skal fortsette med yale doorman på nyhuset som står klart til høsten, eller om jeg migrerer over til idlock.

Håper at de gamle brikkene til yale fungerer på idlock, slik at jeg kan bruke samme brikke til min egen lås, og til familien som har yale.

Fordelen med verisure+yale var enkleheten med å legge til og fjerne brukere med koder osv på web. Håper homeseer får/har lignende enkelhet til å legge til og fjerne personer, koder osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Squirrel skrev:

Håper at de gamle brikkene til yale fungerer på idlock, slik at jeg kan bruke samme brikke til min egen lås, og til familien som har yale.

Om du med "gamle brikkene" mener Z-wave modulen kan du ikke bruke Yale sine i ID Lock låsene. Du må kjøpe dette i tillegg til låsen

 

2 timer siden, Squirrel skrev:

Håper homeseer får/har lignende enkelhet til å legge til og fjerne personer, koder osv osv.

Kjenner ikke til hvordan dette gjøres i Verisure+Yale, men i HomeSeer må dette gjøres via web-grensesnittet. Her er en oppskrift på hvordan dette kan gjøres ved å bruke BLLock plug-in. Bedre integrasjon mellom ID Lock og HS vil ikke gjøre det enklere å programmere, men gjøre at du får bedre/flere status meldinger fra låsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, toonwolf skrev:

Du må kjøpe dette i tillegg til låsen

Jeg tror han snakker om selve kode-brikkene. Med mindre Yale gjør noe rart med sine brikker burde de fungere. Jeg har f.eks. ikke fått til å bruke Verisure-brikkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg mektig imponert over servicen hos IDlock. :D

De har en saklig og hyggelig tone, og er med på å diskutere problemet istedenfor å komme med bortforklaringer.

 

Jeg meldte inn problemet om batteri-sluket, og nå er det snart på vei en ny ytterdel og ferdig lapp for å returnere den gamle. Det gir absolutt plusspoeng og tommel opp. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Jeg tror han snakker om selve kode-brikkene. Med mindre Yale gjør noe rart med sine brikker burde de fungere. Jeg har f.eks. ikke fått til å bruke Verisure-brikkene...

ja det gir mening, RFID brikkene som fungerer med ID Lock må være Mifare Plus 13.56 MHz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg må si meg mektig imponert over servicen hos IDlock. :D

Jeg har også samme erfaring med ID Lock. Nå har jeg riktignok ikke hatt behov for å reklamere på låsen, men i andre sammenhenger er de alltid positive og yter god service. Nå må de bare få ut finger'n og komme med en firmwareoppdatering som fikser problemet med at du ikke får vite koden som ble brukt om du lukker opp døra for tidlig så er alt på "stell". Vet @INTIN RuneV får besøk av ID Lock i dag. Han har lovet å ta opp dette problemet med de så får vi se hva som skjer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.