Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID Lock 150 og integrasjon med HomeSeer


toonwolf

Anbefalte innlegg

OPPDATERINGLOGG

11.06.2019: Lagt inn tilbakemelding fra HomeSeer på status på integrasjon mot ID Lock 150

08.03.2019: Lagt inn tilbakemelding fra ID Lock på status på Access Control buggen og at de nå skal sende en lås til HomeSeer som gjør at de kan lage en god integrasjon med låsen

20.02.2019: Lagt inn informasjon om at status for hvilken kode som ble brukt for å låse opp ikke sendes hvis du åpner døra FØR du får lydsignalet og det blinker blått. Endret på skjermbilde for koder siden verdien for "Unlock By RF with Invalid User Code" var feil.

18.02.2019: Sletting og oppretting av koder og statusmeldinger for hvilken kode som ble brukt for å låse opp ser ut til å fungere med versjon 1.1.0 av firmware til ID Lock 150. Om det er oppgradering av firmware eller nyere versjon av Z-wave modulen/og eller nyere versjon av HS er jeg usikker på. Anbefaler forresten plug-in BLLock beta 3.0.22.0 eller senere for å administrere låser i HS siden du der også kan sette hvilken kodeplassering som du ønsker å bruke.

 

Firmware

Sørg alltid for å ha siste versjon av firmware installert på din lås ved å laste ned ID Lock 150 updateren. Se også endringslogg. Anbefaler også Public Beta

 

IKKE OK

  1. Access Control (0x06) Notification sendes ikke (varsler status på låsen, hvilken kode som ble brukt for å låse opp osv.)

    Om du åpner døra FØR du får lydsignalet og det blinker blått etter å ha tastet en kode vil du IKKE få informasjon om hvilken kode som ble brukt. Denne feilen har blitt rapportert til ID Lock.
    // 08.03.2019 - Svar fra ID Lock: Fiksen du etterspør står på listen over fremtidige forbedringer. Det kan etter all sannsynlighet fikses med firmware-oppdatering. Vi kan dessverre ikke si noe om når dette blir implementert.

  2. Gjøre statusen "Door Condition" tilgjengelige som "Child Device" slik at de kan bli brukt i eventer i HomeSeer.
    Referanse ID Lock 150 z-wave manual side 23. Dette er noe HomeSeer må gjøre. Svar fra utvikler hos ID Lock 20.01.2019: "Etter det vi kan se er det å legge til "child devices" noe HomeSeer må gjøre. "Door Lock mode" ligge allerede inne, men "door condition" mangler."
    // 11.06.2019 HomeSeer fikk en ID Lock 150 den 1. april, siden det har det ikke skjedd stort. Siste svar etter en del masing:  "Please understand that this depends on the engineer's schedule and I am not able to provide a time frame. I have brought this to an engineers attention and have not heard back from them." 

 

FORSLAG TIL FORBEDRINGER

  1. Gjenkjenne hvem som låste opp låsen med brukerens navn og vis den som status i "Access Control Notification". Det er mulig å legge til statustekst for hver kode med navnet, men dette krever at du manuelt oppdaterer statustusen hver gang du oppdaterer kodene dine og for hver kode. I stedet for å få kodenummeret ville det være bedre å få navnet til brukeren som låst opp døren.  Eksempel: Per låste opp døra. Denne informasjonen er allerede tilgjengelig i HomeSeer (Z-wave og Lock Management). Dette er noe HomeSeer må gjøre.
  2. Få statusmelding på hvilken kode som ble brukt om det ble tastet feil kode (Unlock By RF with Invalid User Code - 20)

 

STANDARD VERDIER for Access Control Notification etter import av ID Lock i HomeSeer.

 

Ved inkludering av ID Lock 150 i HomeSeer vil du foreløpig få feil statusmelding. Dette vil bli rettet opp så snart HomeSeer har fått oppdatert Z-wave plug-in med tilpasninger for ID Lock 150 . Før det er på plass må du manuelt oppdatere disse verdiene etter inkludering av låsen.
image.png.529ae2ce21d07ee7d752aad0ccb7ba7e.png

 

KORRIGERTE VERDIER for Access Control Notification som vil gi deg riktig status fra låsen.
Dette er korrigerte verdier som har blitt bekreftet av ID Lock. Blant annet har verdier for Master og Service PIN blitt endret til single graphic verdier. Dessuten har Value Offset blitt endret til 6060 for start 6060 til 6084

 

20.02.2019: Endret "Unlock By RF with Invalid User Code" fra 14 til 20 siden Z-wave manualen bruker heksadesimal tall (16 tall systemet) 0x14 som er 20 i desimal tall (10 tall systemet). Riktig verdi skal derfor være "20"

17.02.2019: Lagt til 6060 i "Value Offset" i status for kodene 6060-6084. Da vil UserPIN 1 vises som «1», ikke «61» som man får med Value Offset=6000. Takk til @Hillmar for dette tipset.
15.02.2019: Lagt til "6" og "Remote Unlock Operation" Takk til @Hilmar for dette tipset!

 

Om du etter å ha endret på disse verdiene fortsatt ikke får riktig status, kan det være verdt å eksludere og inkludere låsen i HomeSeer. Etter at du har eksludert og inkludert en lås vil du ikke lenger få opp liste over hvilke koder som er programmert i låsen. Du må derfor legge de til på nytt. Det er ikke lenger nødvendig å slette kodene først (testet med ID Lock med firmware 1.1.0 og HomeSeer med Z-wave plug-in versjon 3.0.1.256). Som tidligere nevnt anbefales BLLock beta 3.0.22.0 eller nyere versjoner til å gjøre dette.

correctedvalues.jpg.6e20efde2fc80475709d657601c6f4b7.jpg

 

 
Endret av toonwolf
oppdatering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, toonwolf skrev:

Er det noen som har noen gode kontakter i HomeSeer eller vet om en annen måte vi kan klare å få til en bedre integrasjon uten å måtte vente på utviklerne i HS? @Moskus ?

Venter på å få mine låser, så skal jeg heller hoppe på dem. Be Intin sende den hekkans låsen enten de vil eller ikke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Moskus skrev:

Be Intin sende den hekkans låsen enten de vil eller ikke.

Kan også sjekke med "Blade" som jeg har hatt en del kontakt med om han har noen gode kontakter som vi kan benytte oss av for å få sneket litt i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, toonwolf skrev:

Kan også sjekke med "Blade" som jeg har hatt en del kontakt med om han har noen gode kontakter som vi kan benytte oss av for å få sneket litt i køen.

Jeg går ikke omveien om Blade, men tar det direkte med dem selv. Sjefen, hvis jeg får fatt i ham. Skal iallfall mase til jeg får et svar jeg kan godta.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også logget en sak hos HS Support hvor jeg beskriver hvilke feil/mangler som så langt har blitt rapportert. Her er det jeg sendte inn:

 

Hi,

The ID Lock 150 lock together with their z-wave module was approved by the Z-Wave alliance in April this year: https://products.z-wavealliance.org/products/2780 -Unfortunately there are a couple of features of this lock that does not play nice with HomeSeer:

  1. Recognize who unlocked the lock. It is possible to add status text for each code, but why not use information already available in HomeSeer?
  2. "Access Control Notification" is not always reported to HomeSeer when someone unlock the door, only when someone lock it. 
  3. Make "Door Lock Mode" and "Door Condition" available as "Child Device's" so they can be used in events. Reference the ID Lock 150 z-wave manual page 23 

I have another installation with SmartThings and the Rboy handler, and all the above is working without any problems with the ID Lock 150. This means that the lock itself is sending the necessary information, but for some reason Homeseer is not seeing it. The Manufacturer of ID Lock has been in contact with you, and according to them you responded that fixing these problems are not at the top of your priority list but that it will be done eventually.
 

Saken er registrert med #33500

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siste oppdatering fra Matt på supporten hos HS:

"There is a new version of the Z-Wave plugin, which I recommend installing. Once you are on the latest version, try removing and re-adding your lock. If it is still not working correctly, I will pass this along to an engineer for further review!"

 

Hvordan fungerer dette med Z-wave @Moskus ? (mention deg siden du vet mye om dette emnet) Er det slik at man må fjerne en node og inkludere dem på nytt for å kunne ta i bruk nye funksjoner i en ny versjon av Z-wave? Synes det virker litt merkelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, toonwolf skrev:

Hvordan fungerer dette med Z-wave @Moskus ? (mention deg siden du vet mye om dette emnet) Er det slik at man må fjerne en node og inkludere dem på nytt for å kunne ta i bruk nye funksjoner i en ny versjon av Z-wave? Synes det virker litt merkelig.

Hvis Matt svarer at det er en god idé å fjerne låsen og legge den til igjen, så er det nok det. ;)

 

Så vidt jeg vet skal en "Rescan" spørre noder om hvilke egenskaper de har, MEN så viser det seg at ikke alle noder gir det samme svaret når de er meldt inn i et nettverk som ved første gang de meldes inn. Ikke spør meg hvorfor, men det er ikke en ekslusiv HS3-problemstilling hvis det er det du lurer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Moskus skrev:

 

Så vidt jeg vet skal en "Rescan" spørre noder om hvilke egenskaper de har, MEN så viser det seg at ikke alle noder gir det samme svaret når de er meldt inn i et nettverk som ved første gang de meldes inn. Ikke spør meg hvorfor, men det er ikke en ekslusiv HS3-problemstilling hvis det er det du lurer på

Det var dette jeg lurte på om en "Rescan" vil gjøre samme nytten, men da fikk jeg svar på dette. Jeg har BETA versjon av Z-wave 3.0.1.248 installert, men ser at det rapporteres om at BETA 3.0.1.251 er tilgjengelig. HS3 Z-Wave Plug-In Release Notes har ikke blitt oppdatert siden 3.0.1.248. Kan du høre om "sjefen sjøl" eller noen andre kan oppdatere slik at det er mulig å se hva som har blitt endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, toonwolf skrev:

Kan du høre om "sjefen sjøl" eller noen andre kan oppdatere slik at det er mulig å se hva som har blitt endret?

Jeg har ingen direktelinje til ham... og jeg prøver å ikke misbruke den kontakten jeg har.

 

Men alle har lov å spørre på forumet. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en litt forunderlig oppførsel på min IDlock nå.

Har ordnet eventer for å aktivere og deaktivere automatisk låsing.

 

Etter at jeg har kjørt disse eventene. Så har styringen av låsen via HS3 sluttet å fungere.

Når jeg prøver å låse eller låse opp, så får jeg bare error i loggen:
des-04 15:02:56 Z-Wave Error       Failed sending Z-Wave command to device: Ute Ute Dørlås

 

Men jeg har kontakt med låsen. Får fortsatt til å endre parameter settings, og når jeg operere låsen manuelt, så oppdateres status i HS3. ?

 

Spørs om jeg skal prøve meg på siste z-wave version hvis HS support anbefaler det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fjernet og lagt til ID Lock 150 låsen etter oppgradering til versjon 3.0.1.251 av Z-Wave plugin-in. Etter ny inkludering ser jeg at den legger til range value 6000-6040 i Access Control Notification og "Status Graphics". Dette blir da ikke helt riktig i og med at brukerkodene til ID Lock starter på 6060 og går til 6084 (låsen har nå støtte for 25 brukerkoder som kom med versjon 1.0.5). Ved å endre den til å gå til 6084 rapporterer den riktig, men jeg ønsker å vite hvilken bruker som har låst opp (User) slik at jeg kan få en melding som "Lars Kåre har låst opp døra". Det å legge til enkeltrader med statustekst er mulig, men det må da vedlikeholdes og bør være unødvendig siden denne informasjonen allerede er tilgjengelig i HS3 i Z-wave og Lock Management. Jeg må forresten teste at status på Access Control Notification fungerer som det skal da det etter en tids bruk slutter å fungere. Mulig dette har blitt bedre med ny versjon av Z-wave.

 

Det som også er "kjipt" er at for å kunne administrere kodene i låsen via Z-wave igjen etter å ha fjernet og lagt den inn i HomeSeer må du manuelt fjerne eksisterende koder for kunne administrere de i HS igjen enten via Lock Management i Z-wave plug-in eller i andre plug-in som f.eks BLLock. Det vises i hvertfall ikke noe i loggen og ved spørring via Z-wave vises samme informasjon. Den eneste måten jeg har funnet som fungerer å fjerne koder via Z-wave er å lage en event som fjerner koden (Then -> Z-Wave Actions - [DITT Z-WAVE NETTVERK] -> "Remove a Security User Code" [DIN LÅS] og [DITT KODENUMMER]. Dette er ganske så "buggy" og vil bli rapportert til HomeSeer support som en funksjon som ikke fungerer sammen med de andre funksjonene som jeg har funnet ut ikke fungerer (se første post i denne tråden)

 

Når du går inn på "Entry Control" (root) og velger Z-wave og Settings og "Choose the user code location to work with rapporterer den User Code XXXX User: Det å trykke "Remove" fungerer ikke.
image.png.65395c7a03c3d17dc7ca557322998241.png

 

Endret av toonwolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser lovende ut. Vil gjøre noen flere tester, men nå kommer "Number" i varsler altså hvilket kodenummer som har blitt bruk (ikke navn eller selv pinkoden). Nå gjenstår det mulighet til å få ut navnet som koden er registrert på slik som jeg f.eks får om jeg viser "Lock Activity Log" i BLLock. 


Skjermdumper fra BLLock. Her oversikt over brukere. Number "60" som tilsvarer ID Lock kode 6060. Name kan du sette inn navn til personen som har koden og "Code" er selve pin-koden
2018-12-06 15_20_28-BLLock.png

Her vises Activity Log. Nederst vises User Code Entered: [Name] altså navn på personen som har koden. Legg merke til at den henter status fra "Root". Vet ikke om det har noe å si?

2018-12-06 15_18_09-BLLock.png

Endret av toonwolf
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, toonwolf skrev:

Nå gjenstår det mulighet til å få ut navnet som koden er registrert

Da skal jeg iallfall begynne med å fyre av en epost til noen som kan hjelpe! :)

Det er mulig det er en enkel (og for alt vi vet; eksisterende) plugin-funksjon som gjør dette allerede.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 15.22, toonwolf skrev:

Dette ser lovende ut.

Det ser fortsatt lovende ut med å rapportere hvilken kode som har blitt brukt. NB: Jeg kjører versjon 3.0.1.249 av Z-wave plug-in som jeg har funnet ut fungerer best og rapporterer riktig. Jeg kommer til å gi det noen dager til før jeg kan "friskmelde" dette. Noen andre som har samme erfaring(er) som meg? Altså positive ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sitelux skrev:

låser seg inn med RFID

Beklager men alle RFID brikkene ligger å støver ned i en skuff. Bruker kun koder. Det som kan være interessant er om @cscheiene eller noen andre som har SmartThings og bruker RFID kan teste dette og se hvilken status som rapporteres da ST har en av de "beste" integrasjonene jeg så langt har sett mot ID Lock låsen via RBoy handleren. Har selv en ID Lock 150 koblet opp mot ST, men bruker altså ikke RFID brikker og litt vanskelig å få testet dette nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hypotese: ID Lock 150 går i dvale modus for å spare strøm. Access Control Notification noden i Homeseer er veldig ustabil og rapporterer sjelden riktig. Istedet for å rapportere koden som ble brukt for å låse opp vil du få "Manual lock" som er status for at døren har blitt låst, altså sist registrerte status. Min hypotese er at dvalemodus gjør at status for opplåsning ikke blir registrert av Homeseer fordi Z-wave modulen ikke "rekker" å sende denne informasjonen til Homeseer. Grunnen til at den registrerer låsing av dør nesten alltid er fordi da er ikke døra i dvalemodus. Jeg har vært i kontakt med Homeseer support flere ganger og siste melding fra de var å forsøke "optimization" under Z-wave fanen for root. Etter å ha gjort dette fungert Access Control Notification som den skulle og viste hvilken kode(plassering) som ble brukt. Jeg kommer til å la det gå noen dager nå for å se om optimization fikset problemet, men om den gjør det blir jeg veldig overrasket og det har jeg ærlig talt ikke noe tro på. Uansett så hadde det vært fint å fått tilbakemelding fra dere andre som har denne låsen og Homeseer om hva dere tror om denne hypotesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.