Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Moms og toll fra første krone


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Sitat
  • den momsfrie 350-kroners grensen for netthandel fjernes, men først etter 1. januar 2020. Det betyr at norske forbrukere heretter ikke kan kjøpe skattefritt fra utlandet over nett. Ifølge NTB kommer det også en avgift på fortollingen av slike varer i tillegg til moms. For varer med lav verdi kan denne avgiften bli høyere enn kostnaden på selve produktet.

 

På tide at noen tar inn Xiaomi-sensorene i norske butikker! :( hint, hint, @INTIN RuneV ;) 

 

Dette er skuffende - det meste jeg kjøper fra Kina er ikke å få kjøpt i Norge, hvorfor skal jeg straffes for det??

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

Jeg har ingen problemer med å betale moms fra første krone, men da må de fjerne tollen.

 

Enig!

 

Eks:

Sitat

Vare til 20 kr. 
Som ikke fins i Norge. 
Moms: 5 kroner
Porto: 20 kroner
Tollgebyr: 150 kroner
Sum: 195 kroner

 

Sitat

Posten har oppjustert sine fortollingsgebyrer fra 1. januar 2016:
Forenklet fortolling: Fra 140 kroner til 146 kroner
Ordinær fortolling: Fra 288 kroner til 315 kroner
Ekspedisjon ved egenfortolling: Fra 140 til 146 kroner

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt. Men det er lov å håpe. Denne justeringen kommer nok til å gå igjennom samtidig som posten kommer til å justere sine satser 2-3 ganger til før vi når 1. januar 2020.

Jeg har ikke noe problem med å betale moms, men jeg liker ikke at diverse instanser tar seg klekkelig betalt for å gjøre en godkjenning av at jeg har betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ZoRaC du må nok oppjustere eksemplene dine. En forenklet fortolling koster 158,- pr dags dato ref. https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

 

En ting er sikkert, handlevanene blir nok endret. I stedet for å kjøpe en sensor til 200,- så venter man heller å kjøper større kvanta. Sannsynligvis blir jeg nok å spare penger fordi det er ting som aldri blir handlet ?

 
Ett fint eksempel er HAN-leseren min:
Sitat
Komponenter: 75,-
Mva: ~20,-
Fortolling: 158,-
----
Prisøkning: ~240%

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ref: https://e24.no/naeringsliv/posten/posten-om-vraking-av-350-kronersgrensen-det-blir-et-kaos/24356551

Sitat

– Det er derfor de fleste land har en grense, for det blir mye arbeid med tollbehandling – enten det er dyre eller billige varer. Det er uhensiktsmessig å ta bort grensen før det er realistisk å få på plass løsninger der selgerselskapet i utlandet krever inn momsen når kunden kjøper varen, sier pressesjef i Posten, John Eckhoff, til E24.

Løsningen i det svenske kaoset ble at Postnord prøver å inngå avtaler med de internasjonale netthandelaktørene om å legge til toll og merverdiavgift ved bestilling. Hittil er én slik avtale landet.

Toll betaler man jo stort sett bare på klær, da sitter man igjen med momsen, gebyret f.eks Aliexpress tar for jobben er nok minimalt ifht Posten/Postnord el.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Actibus skrev:

Her vil forhåpentligvis de største aktørene inngå avtale slik at man betaler moms ved kjøp og da slipper gebyre

Det finnes jo allerede i noen få store nettbutikker uten at jeg i farten husker hvilke. Toll har jeg aldri betalt men fortollingsgebyr har der blitt en del av etterhvert...

 

Akkurat momsgrensen betyr ikke stort i seg selv men gebyrene kan jo være ganske ille, ikke bare på småpakker. Fikk en hel palle med bildeler fra UK for noen få år siden det norske firmaet som tok seg av fortolling og videresending av pallen ville ha 6-7 gebyrer som tilsammen ble laaaangt mer enn transporten som jeg allerede hadde betalt i UK... Landeveisrøveri ?

Fikk kranglet de et et godt stykke ned da men følte meg likevel ganske så svindlet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortollingsbegyret er som nevnt problemet, antakelig har de ikke tenkt på noen løsning her, er jo litt typisk sånn "småpolitikk", ingen tenker seg særlig om på forhånd, så jo det når 350 ble innført også, ingen kunne svare på om det var mer eller uten frakt, fordi man ikke hadde tenkt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gullfrode skrev:

Noen som har brukt payoneer for kjøp fra US?

Brukte tidligere USUnlocked, men de har stengt. Tenkte å kjøpe meg en Microsoft Surface 6. Gen til nyjobben, men uklart om det kommer til Norge med det første.

Er det á la jetcarrier.com ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikere har snakket om å lage et system for å enkelt kunne fortolle selv, ala det som er i Finnland.

Problemet med norske politikere er at de ikke skjønner at dette burde være på plass før de fjerner grensen på 350,-

Og i etterkant er det ingen som gidder å tenke på dette lengre.

 

Fortollingsgebyret varierer fra rundt 150,- til 300,- og er helt riktig priset.

Det er nok ingen som gidder å jobbe gratis, for at folk flest skal slippe å betale for dette.

 

Det er ikke toll på elektronikk i Norge.

 

(Pris på vare + frakt til norsk grense) x 0,25 = mva 

+ valutaberegning ut fra fastsatt valuta kurs for den uken godset passerer grensen til Norge

+ utleggsgebyr (firmaet garanterer for innbetaling av mva, til du betaler mva til firmaet)

+ Fortollingsgebyr for å utføre fortollingen.

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Teza skrev:

Fortollingsgebyret varierer fra rundt 150,- til 300,- og er helt riktig priset.

Ut fra hva? Hvor mange pakker klarer tollen å håndtere i timen og hva regner de da som en fornuftig timepris?

 

Grunnen til at 200 krs grensen var der var jo å slippe å tollbehandle smådill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Moskus skrev:

Ut fra hva? Hvor mange pakker klarer tollen å håndtere i timen og hva regner de da som en fornuftig timepris?

 

Grunnen til at 200 krs grensen var der var jo å slippe å tollbehandle smådill.

Arbeid og kostnad.

Ta i betraktning at det er ansatt x antall personer som kun sitter å fortoller.

De skal ha lønn, datautstyr, lisens på programvare, kontor og alt det andre.

 

Ta et teoretisk eksempel.

Det kommer en pakke til Norge.

Man skal kontakte mottaker for å få vite hvem som skal foreta fortolling.

Den som skal foreta fortollingen må sjekke at det er en gyldig faktura, dvs at den inneholder nødvendig informasjon.

Ofte må man kontakte mottaker for å få en faktura.

Ofte er det mangelfull informasjon i fakturaen, så ytterligere informasjon må innhentes.

Ofte kan det være vanskelig å komme i kontakt med mottaker og man må prøve flere ganger.

Dette er noe som tar tid.

 

Tar det lang tid å få tak i informasjon/faktura må det trekkes et godsnummer på pakken, og den må legges inn på tollager.

 

Deretter skal hver varetype i pakken/fakturaen tarrifferes (hs-kode), dvs at den som fortoller må vite ganske nøyaktig hva hver ting i pakken er.

 

Fortollingen sendes til tollvesenet for godkjenning.

Av og til ønsker tollvesenet å foreta en kontroll og fortolleren må da forklare grunnlaget for fortollingen.

Regelmessig vil tollvesenet si at de ønsker en fysisk stikk kontroll i tillegg.

 

Fortoller må da gi beskjed til lager om å legge til side pakken, og når tollvesenet kommer må den som har ansvar for fortollingen være med på lageret å kontrollere denne fysisk, og ha allle sakspapirer med.

 

Dersom mottaker vil fortolle selv, legges pakken på tollager, i påvente av fortolling fra mottaker. For å få pakken ut fra tollager må fortollingen registreres og dette er nesten like mye arbeid som å fortolle.

Derfor får man ofte ett tollager gebyr når man fortoller selv.

 

Sjekker du i bransjen vil du se at prisen varierer fra ca. 150 til 300 for en fortolling.

 

Edit. Er på kjøring så sorry for rotete svar.

Hele poenget med tollfri grensen var å slippe å bruke mye kostbar tid for at staten skulle tjene 5 kroner i mva. 

Endret av Teza
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Teza skrev:

(Pris på vare + frakt til norsk grense) x 0,25 = mva

Tror kan bli riktig å si: (Pris på vare + frakt til norsk grense) x 1,25 = Pris (inkl. MVA)

Ellers posten tar en fast pris på fortolling + kr. 28,- (eks. MVA) per varelinje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Teza skrev:

Ta et teoretisk eksempel.

Det kommer en pakke til Norge.

Man skal kontakte mottaker for å få vite hvem som skal foreta fortolling.

Den som skal foreta fortollingen må sjekke at det er en gyldig faktura, dvs at den inneholder nødvendig informasjon.

Ofte må man kontakte mottaker for å få en faktura.

Ofte er det mangelfull informasjon i fakturaen, så ytterligere informasjon må innhentes.

Ofte kan det være vanskelig å komme i kontakt med mottaker og man må prøve flere ganger.

Dette er noe som tar tid.

Problemet med det teoretiske eksempelet ditt er at det er nettopp det: Teoretisk.

 

Mye av denne jobben skal posten gjøre uansett fordi pakken faktisk skal frem til mottaker. Det eneste som mangler er en enkel måte å ta betalt på varens verdi (gjerne med frakt) multiplisert med 0,25. Og det koster det ikke 150 kr å få til.

 

Problemet er jo egentlig at posten selv har fått et oppdrag som de selv ikke ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre ikke så enkelt.

 

Det som er beskrevet over er praktiske utfordringer ved fortollinger.

Noen fortollinger er enkle, andre tar mye tid.

Det er satt en snitt pris og det kommer tillegg på denne prisen om f.eks det er mange tarrifferinger som må gjøres.

 

Posten bruker post-nord for fortollinger, basert på de regningene jeg har fått på fortolling.

Dagens system fungerer men er ikke tiltenkt privatpersoner og pakker med lav verdi.

 

Er derfor vi har hatt tollfrigrensen.

Privatpersoner kan i dag fortolle selv, på mindre beløp.

 

Det store problemet som ikke er løst, er at posten og andre må innvolveres i prosessen, da man ikke kan utlevere pakker før staten har sikret seg mva.

Derfor blir det i dag gebyrer selv om man fortoller selv.

 

Dette er noe som må løses av politikere og tollvesen, slik at posten og andre aktører kan utlevere pakken uten å selv måtte stå ansvarlig for mva.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Teza skrev:

Det store problemet som ikke er løst, er at posten og andre må innvolveres i prosessen, da man ikke kan utlevere pakker før staten har sikret seg mva.

Derfor blir det i dag gebyrer selv om man fortoller selv.

 

Dette er noe som må løses av politikere og tollvesen, slik at posten og andre aktører kan utlevere pakken uten å selv måtte stå ansvarlig for mva.

 

DHL har hvert fall alltid utlevert pakker før mva og fortollingsgebyr er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.