Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Moms og toll fra første krone


Anbefalte innlegg

Sitat

Posten Norge varsler i en pressemelding at det gebyret skal ned. I dag koster det 158 kroner per pakke uansett verdi, mens målet er å få gebyret ned under hundrelappen for pakker med rimelig innhold.

 

– Dette er en ny situasjon og vi vil jobbe for å unngå at det blir kaos. Vi har startet arbeidet med å forenkle prosessen for tollbehandling av slike småvarer og vil gå i dialog med Tollmyndighetene om dette, uttaler pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Teza said:

Politikere har snakket om å lage et system for å enkelt kunne fortolle selv, ala det som er i Finnland.

Problemet med norske politikere er at de ikke skjønner at dette burde være på plass før de fjerner grensen på 350,-

Og i etterkant er det ingen som gidder å tenke på dette lengre.

 

Fortollingsgebyret varierer fra rundt 150,- til 300,- og er helt riktig priset.

Det er nok ingen som gidder å jobbe gratis, for at folk flest skal slippe å betale for dette.

 

Det er ikke toll på elektronikk i Norge.

 

(Pris på vare + frakt til norsk grense) x 0,25 = mva 

+ valutaberegning ut fra fastsatt valuta kurs for den uken godset passerer grensen til Norge

+ utleggsgebyr (firmaet garanterer for innbetaling av mva, til du betaler mva til firmaet)

+ Fortollingsgebyr for å utføre fortollingen.

 

 

 

Fortolling tar under 1 minutt per pakke, det er ikke riktig priset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Teza said:

Arbeid og kostnad.

Ta i betraktning at det er ansatt x antall personer som kun sitter å fortoller.

De skal ha lønn, datautstyr, lisens på programvare, kontor og alt det andre.

 

Ta et teoretisk eksempel.

Det kommer en pakke til Norge.

Man skal kontakte mottaker for å få vite hvem som skal foreta fortolling.

Den som skal foreta fortollingen må sjekke at det er en gyldig faktura, dvs at den inneholder nødvendig informasjon.

Ofte må man kontakte mottaker for å få en faktura.

Ofte er det mangelfull informasjon i fakturaen, så ytterligere informasjon må innhentes.

Ofte kan det være vanskelig å komme i kontakt med mottaker og man må prøve flere ganger.

Dette er noe som tar tid.

 

Tar det lang tid å få tak i informasjon/faktura må det trekkes et godsnummer på pakken, og den må legges inn på tollager.

 

Deretter skal hver varetype i pakken/fakturaen tarrifferes (hs-kode), dvs at den som fortoller må vite ganske nøyaktig hva hver ting i pakken er.

 

Fortollingen sendes til tollvesenet for godkjenning.

Av og til ønsker tollvesenet å foreta en kontroll og fortolleren må da forklare grunnlaget for fortollingen.

Regelmessig vil tollvesenet si at de ønsker en fysisk stikk kontroll i tillegg.

 

Fortoller må da gi beskjed til lager om å legge til side pakken, og når tollvesenet kommer må den som har ansvar for fortollingen være med på lageret å kontrollere denne fysisk, og ha allle sakspapirer med.

 

Dersom mottaker vil fortolle selv, legges pakken på tollager, i påvente av fortolling fra mottaker. For å få pakken ut fra tollager må fortollingen registreres og dette er nesten like mye arbeid som å fortolle.

Derfor får man ofte ett tollager gebyr når man fortoller selv.

 

Sjekker du i bransjen vil du se at prisen varierer fra ca. 150 til 300 for en fortolling.

 

Edit. Er på kjøring så sorry for rotete svar.

Hele poenget med tollfri grensen var å slippe å bruke mye kostbar tid for at staten skulle tjene 5 kroner i mva. 

 

Ingen av de tingene skjer ofte, tipper det gjelder under 1/100 fortollinger. Kontroller er antakelig under 1/1000. Realiteten er at dette gjøres automatisk, og med haugevis av pakker av gangen. Eksemplet ditt er spesielt arbeidskrevende eksempler, det representerer ikke i det hele tatt gjennomsnittet. Hva tror du er gjennomsnittlig bruk på fortolling per pakke de får inn i landet? Og hva med alle pakkene som koster under 350? Alle disse hypotetiske situasjonene dine gjelder dette også, men det er gratis i dag. I tillegg er det bare å se hva fortolling koster om man er en større kunde og bestiller det ferdig fortollet på senderens kostnad, da er det plutselig mye mye billigere, enda det er akkurat like mye jobb.

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, ATWindsor skrev:

 

Realiteten er at dette gjøres automatisk, og med haugevis av pakker av gangen.

 

Eksemplet ditt er spesielt arbeidskrevende eksempler, det representerer ikke i det hele tatt gjennomsnittet. Hva tror du er gjennomsnittlig bruk på fortolling per pakke de får inn i landet? Og hva med alle pakkene som koster under 350?

 

Alle disse hypotetiske situasjonene dine gjelder dette også, men det er gratis i dag. 

Det eneste som det er automatikk i, er tollvesenets server som sjekker fortollingene for feil, før de godkjennes. Samme server velger ut fortollinger som skal kontrolleres manuelt av tollvesenet.

 

Pakker til privatpersoner med verdi under 350, har ikke blitt fortollet, grunnet nevnte grense.

 

Eksemplet over var for å vise grunnen til at gebyrene er høye, hvorfor det ikke er gratis å fortolle og at det er kostnader forbundet til dette.

 

Er du en større kunde ligger prisen rundt det som er nevt.

 

Sitat

I tillegg er det bare å se hva fortolling koster om man er en større kunde og bestiller det ferdig fortollet på senderens kostnad

Koster det samme, men regningen for fortolling går til sender, så ja, billigere for mottaker.

 

Dersom mottaker gjør avtale om det med selger, kan selger også bli belastet for mva og toll.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Merko skrev:

 

Gode nyheter om de får det til.

Dog bør det komme en fortollingsløsning hvor vi slipper hele gebyret.

Men har mine tvil om at tollvesen og politikere vil prioritere dette, uten press fra befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Teza skrev:

Koster det samme, men regningen for fortolling går til sender, så ja, billigere for mottaker.

Det tror jeg ikke stemmer.

 

Har flere ganger kjøpt fra Ebay som er ferdig fortollet. Samme fra Amazon. Det hadde ikke gitt noe mening dersom selger ville ta på seg regningen på kr 150,- + ekstra for ting jeg kjøpte til overkant av 350kr 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Merko skrev:

Det tror jeg ikke stemmer.

 

Har flere ganger kjøpt fra Ebay som er ferdig fortollet. Samme fra Amazon. Det hadde ikke gitt noe mening dersom selger ville ta på seg regningen på kr 150,- + ekstra for ting jeg kjøpte til overkant av 350kr 

Beklager men kan ikke gi deg noe svar om detaljene om en spesifikk forsending jeg ikke vet noe som helst om.

 

edit:

Kom til å tenke på om dette har vært bøker, aviser, tidskrift, tegneserier i bokform, sangbøker eller lydbøker med samme innhold som ei trykt bok?

 

Dette er alle varer som er fritatt for mva så lenge det er til privat bruk.

 

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ATWindsor skrev:

 

Fortolling tar under 1 minutt per pakke, det er ikke riktig priset.

Hvis du klarer å garantere dette, kan jeg ta et par telefoner, og se om du ikke får deg ny jobb innen fortolling  :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Teza said:

Det eneste som det er automatikk i, er tollvesenets server som sjekker fortollingene for feil, før de godkjennes. Samme server velger ut fortollinger som skal kontrolleres manuelt av tollvesenet.

 

Pakker til privatpersoner med verdi under 350, har ikke blitt fortollet, grunnet nevnte grense.

 

Eksemplet over var for å vise grunnen til at gebyrene er høye, hvorfor det ikke er gratis å fortolle og at det er kostnader forbundet til dette.

 

Er du en større kunde ligger prisen rundt det som er nevt.

 

Koster det samme, men regningen for fortolling går til sender, så ja, billigere for mottaker.

 

Dersom mottaker gjør avtale om det med selger, kan selger også bli belastet for mva og toll.

 

 

 

 

Så du prøver å si pakker ikke fortolles automatisk basert på verdi og deklarert innholdskode?

 

Og  hvordan vet man at verdien er under 350? Hvorfor er det mer jobb å sjekke dette for noe som er over 350 enn under? Man har denne infoen og gjør det umiddelbart, og stikkprøver fra tollvesenet er sjeldent.

 

Nei, det gjør det ikke, det koster ikke 150 eller mer med fortolling for en større kunde som forhåndsbetaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Teza said:

Hvis du klarer å garantere dette, kan jeg ta et par telefoner, og se om du ikke får deg ny jobb innen fortolling  :) 

 

 


Trengs ikke, de gjør det allerede, DHL feks logger tidspunkt in og ut fra fortolling (gjorde ihvertall tidligere). Det er på pakker flest under 1 minutt. Dette gir også mening, dataene er kjent, og nesten alt går maskinelt med post og frakt når det gjelder sortering osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ingen føler at jeg har "tråkket dem på tærne", det har overhode ikke vært hensikten, og er dette tilfellet beklager jeg virkelig.

Har kun prøvd å gi en svært forenklet forklaring på hva som fortolles og hvorfor det er gebyrer.

 

Jeg ser at vi ikke kommer noen vei, så jeg gir heller en liten avsluttende oppsummering på hva jeg har sagt.

 

- Innførsler som faller innenfor 350 kronersregelen blir ikke fortollet.

- Det samme gjelder enkelte andre varer, f.eks bøker (med unntak).

- Det finnes ingen system som fortoller varer automatisk, systemene som brukes forenkler derimot prossessen bl.a. med å skille sendinger som skal fortolles fra de som ikke skal fortolles.

- Fortolling er omfattende, og det er en god grunn til at gebyrene for dette er ganske så like gjennom hele bransjen.

- Hvor lang tid tar en fortolling = Hvor langt er et tau. Det er ingen fasit på dette, men bransjen regner et gjennomsnitt, som igjen er gjenspeilet i prisen.

 

For å prøve å gi en siste liten indikasjon på at fortolling er omfattende:

 

NHO Logistikk & Transport, er de som arrangerer kurset som alle som driver med fortolling tar.

Dette kurset går over 2 separate uker (hele dager) hvor det er oppgaveløsning og selvstudie mellom ukene.

 

Helt forenklet, kan man si at det man lærer på dette kurset, er å fylle ut ett enkelt skjema på 3 forskjellige måter, samt hvor man finner den informasjonen man trenger for å fylle ut dette skjemaet.

 

Man lærer kun det grunnleggende på dette kurset, kunnskapen med å fortolle kommer først etter å ha drevet med dette noen år.

 

Da sier seg egentlig selv at det å ta en fortolling, er ikke det samme som å utføre ett enkelt lite regnestykke.

Men det lille regnestykket kan gi de som ikke kan fortolling, en indikasjon på sluttprisen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

 

Det er kortsiktige seire som gjelder.

 

Skulle ønske de kunne bruke minst like mye tid på å gjøre landet bedre, som de bruker på politiske intriger.

 

Politikken minner meg mest om en sandkasse hvor alle krangler om å ha rett, og skylder på alle andre når konsekvensene kommer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/11/2018 at 15:31, Teza said:

Håper ingen føler at jeg har "tråkket dem på tærne", det har overhode ikke vært hensikten, og er dette tilfellet beklager jeg virkelig.

Har kun prøvd å gi en svært forenklet forklaring på hva som fortolles og hvorfor det er gebyrer.

 

Jeg ser at vi ikke kommer noen vei, så jeg gir heller en liten avsluttende oppsummering på hva jeg har sagt.

 

- Innførsler som faller innenfor 350 kronersregelen blir ikke fortollet.

- Det samme gjelder enkelte andre varer, f.eks bøker (med unntak).

- Det finnes ingen system som fortoller varer automatisk, systemene som brukes forenkler derimot prossessen bl.a. med å skille sendinger som skal fortolles fra de som ikke skal fortolles.

- Fortolling er omfattende, og det er en god grunn til at gebyrene for dette er ganske så like gjennom hele bransjen.

- Hvor lang tid tar en fortolling = Hvor langt er et tau. Det er ingen fasit på dette, men bransjen regner et gjennomsnitt, som igjen er gjenspeilet i prisen.

 

For å prøve å gi en siste liten indikasjon på at fortolling er omfattende:

 

NHO Logistikk & Transport, er de som arrangerer kurset som alle som driver med fortolling tar.

Dette kurset går over 2 separate uker (hele dager) hvor det er oppgaveløsning og selvstudie mellom ukene.

 

Helt forenklet, kan man si at det man lærer på dette kurset, er å fylle ut ett enkelt skjema på 3 forskjellige måter, samt hvor man finner den informasjonen man trenger for å fylle ut dette skjemaet.

 

Man lærer kun det grunnleggende på dette kurset, kunnskapen med å fortolle kommer først etter å ha drevet med dette noen år.

 

Da sier seg egentlig selv at det å ta en fortolling, er ikke det samme som å utføre ett enkelt lite regnestykke.

Men det lille regnestykket kan gi de som ikke kan fortolling, en indikasjon på sluttprisen.

 

Du argumenterte med at må sjekke om at man må kontrollerer om deklarert verdi stemmer, det er like relevant for pakker som koster under 350. Realiteten at det svært sjeldent kontorlleres, og verdien allerede er kjent, det er dokumentert med sendingen, i den gigantiske majoriteten forkommer det ingen undersøkelser.

Hva mener du du med automatisk her? Hvordan mener du fortolling foregår når du ikke sier automatisk?

Selvfølgelig kan det være stor forskjeller, men snittet er utrolig kort, ikke i nærheten av gjenspeilet i prisen, det viser seg når man betaler for fortolling i konkurranse, dvs som avsender.

 

Jo, fortolling består nesten alltid kun av et lite regnestykke, at det finnes et kurs som tar litt tid sier lite om hvor lang tid jobben tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det du skriver er ikke riktig, du blander sammen forskjellige ting.

 

Det er blitt dratt inn så mange forskjellige ting nå og vi står så langt fra hverandre, at jeg ikke helt ser hvordan vi skal komme til en felles forståelse innen fornuftig tid.

 

Foreslår at vi setter en strek på dette teamet, og så fortsetter vi når vi treffes i en annen tråd/tema.

 

Jeg er tilnærmet blank på hjemmeautomasjon, og kan sikkert lære mye av deg der.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Teza said:

Nei, det du skriver er ikke riktig, du blander sammen forskjellige ting.

 

Det er blitt dratt inn så mange forskjellige ting nå og vi står så langt fra hverandre, at jeg ikke helt ser hvordan vi skal komme til en felles forståelse innen fornuftig tid.

 

Foreslår at vi setter en strek på dette teamet, og så fortsetter vi når vi treffes i en annen tråd/tema.

 

Jeg er tilnærmet blank på hjemmeautomasjon, og kan sikkert lære mye av deg der.

 

 

 

Jo, det er det, det er ikke bare å skrive under 350 kroner på noe, så sjekkes aldri pakka. Det er stikkprøver, uansett deklarert verdi, men de fleste pakker sjekkes ikke manuelt. Det er ikke sånn at man sjekker om deklarert verdi på alle pakker som er over 350, og ingen som er under.

 

Og det stemmer også at fortolling er mye billigere, når man betaler for det i konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er veldig bastant i påstandene dine, selv om du ikke kan dokumentere tallene eller påstandene du presenterer som fakta. Basert på kommentarer i denne tråden virker det heller ikke som du har noe erfaring fra fortolling.

 

Hva med å fortelle hvor du henter alt dette fra?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sukker tungt over at elektronikkhobbyen mn med dette antakelig kommer til å bremses kraftig. Smådingser og komponenter fra Aliexpress etc til en kjøpspros på noen tiere vil bli latterlig dyre. Stort sett kan jeg heller ikke velge å få tilsendt større forsendelser. Jeg betaler gjerne momsen, men et gebyr på over 150 kr per forsendelse vil gjøre det helt håpløst. 

Det store bildet er vel at politikerne også forstår at den store mengden småforsendelser vil stanse helt, så det blir ikke noe ekstra mva å hente der. Men de pengene vil jeg bruke et annet sted (de blir ikke borte), på noe annet som jeg betaler mva på.

At de sparker beina under hobbyen min er underordnet i det perspektivet.

Uff, dette blir rett og slett ikke bra. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 2021 innføres det et nytt universelt tollsystem i EU/EØS der det kun skal betales en liten sum for tollbehandling (rundt 30 kroner) i tillegg til moms/toll. Regner med Norge blir med i den prosessen også, så jeg kan ikke da forstå hvorfor politikerer/posten/tollvesent/bransjeorganisasjoner vil bruke masse tid og penger på en midlertidig løsning i ett år..? Helt hull i hodet - men slik er det jo blitt med politikken her til lands.

Endret av Thnilsen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i Norge at dette er innført. Fant dette på en store på ebay om toll i postgang i Brasil :

Brazil Post's latest news: Brazil Post will charge a postage fee of R$15 (approximately US$3.75) for all international parcels handled by customs. From now on, all international parcels handled by customs will charge the fee. Postage charges will be taxed online and are mandatory. Buyer will need to add the tracking number on the Correios website and follow the process to pay the fee by Boleto or credit card. At the same time, buyer can also choose to pay taxes by adding CPF (= Brazilian tax number). If the product has been purchased from IRS duty-free, the buyer simply needs to go to the tracking link of the order. Buyers have 30 days to pay taxes Thank you for your purchase.

Sent fra min SM-T700 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25/11/2018 at 23:42, Teza said:

Du er veldig bastant i påstandene dine, selv om du ikke kan dokumentere tallene eller påstandene du presenterer som fakta. Basert på kommentarer i denne tråden virker det heller ikke som du har noe erfaring fra fortolling.

 

Hva med å fortelle hvor du henter alt dette fra?

 

 

 

 

Det er sant at det ikke er mitt daglige arbeid, men har erfaring med det både på mottaker og sender-siden og kjenner folk som jobber med det. Dette er lett verifiserbar informasjon, som delvis sier seg selv. Det er selvsagt ikke slik at bare du skriver under 350 kroner på pakke, så kan du smugle så mye du vil, det foretas ingen kontroll. Det er tas stikkprøver også av post som er under 350 kroner. Og at fortolling er mye billigere når man betaler for det som en større sender er også bare å sjekke, det er det. At tollbehandling foregår basert på deklarasjonen, som er maskinelt tilgjengelig og ikke ved å åpne pakker, i den store majoriteten av tilfellene er også tilfellet. Det er helt åpenbart at gebyrene er helt på styr når det vanligvis koster mer i gebyr for tollbehandling, (som normalt tar mindre enn et minutt), enn det koster å sende pakka tvers over europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ATWindsor skrev:

Det er sant at det ikke er mitt daglige arbeid, men har erfaring med det både på mottaker og sender-siden og kjenner folk som jobber med det. 

 

Antar du mener at du er i en jobb hvor dere sender og mottar gods hvor dere kjøper fortolling av et annet firma, og har fått gjennomgang fra dette firmaet om hva de trenger for at jobben skal gå så lett som mulig. (Dette og at man kjenner noen som jobber med det, vil ikke si at man kan fortolling.)

 

Jeg prøver ikke rakke ned på deg eller være negativ på noen annen måte, prøvde bare å finne ut hvor du henter det fra.

 

Tar resten i en spoiler for å ikke oversvømme tråden.

Spoiler

 

Sitat

Du argumenterte med at må sjekke om at man må kontrollerer om deklarert verdi stemmer, det er like relevant for pakker som koster under 350. 

 

Det jeg sa var at forsendelser som faller under 350,- kroners regelen, ikke blir fortollet.

 

Sitat

Realiteten at det svært sjeldent kontorlleres, og verdien allerede er kjent, det er dokumentert med sendingen, i den gigantiske majoriteten forkommer det ingen undersøkelser.


Det følger med en faktura på sendingene, fakturaen sjekkes av befrakter, og dersom forsendelsen skal fortolles, sender som regel befrakter denne til fortollingsavdelig som fortoller den. Her er det mange forskjellige ting som kan diskuteres rundt dette, som. f.eks om befrakter sitt datasystem kan kommunisere med avsender sitt eller om befrakter må registrere alt på nytt.

 

Sitat

Hva mener du du med automatisk her? Hvordan mener du fortolling foregår når du ikke sier automatisk?

 

Mener det jeg skrev, selve fortollingen blir ikke gjort automatisk, den registreres av en person og sendes elektronisk til tollvesenet sitt system.
Tollvesenet sitt system sjekker denne automatisk mot vanlige feil, og dersom det er feil eller spesielle krav til dokumentasjon, går fortollingen over til manuell behandling.

(forenklet svar).

 

Sitat

Selvfølgelig kan det være stor forskjeller, men snittet er utrolig kort, ikke i nærheten av gjenspeilet i prisen, det viser seg når man betaler for fortolling i konkurranse, dvs som avsender.


Det jeg prøvde å komme frem til ar at det er merarbeid i prossessen.
Fortolling skal gjøres, det er internfakturereing, en befrakter er innvolvert, regnskapsavdeling er innvolvert, lønn, kostnader, bedriften må ha en fortjeneste.
Det er tatt en samlet vurdering og satt en snittpris. Ja noen fortollinger tjener de godt på, andre ikke.


Hva du mener med konkurranse er jeg usikker på, men prisen er ganske så lik gjennom hele bransjen.
Det kan bl.a. variere fra kunde til kunde med hva som er inkludert i prisen, f.eks antall varelinjer i fortollingen.

 

Sitat

Jo, det er det, det er ikke bare å skrive under 350 kroner på noe, så sjekkes aldri pakka. 
Det er stikkprøver, uansett deklarert verdi, men de fleste pakker sjekkes ikke manuelt. 
Det er ikke sånn at man sjekker om deklarert verdi på alle pakker som er over 350, og ingen som er under.

 

Usikker på hva du egentlig svarer på her, kan ikke se at jeg har skrevet noe som skulle antyde dette svaret?
Se forøvrig svaret mitt litt lengre opp.

 

Sitat

Quote 1:
Ingen av de tingene skjer ofte, tipper det gjelder under 1/100 fortollinger. Kontroller er antakelig under 1/1000. Realiteten er at dette gjøres automatisk, og med haugevis av pakker av gangen.

 

Quote 2:
Dette er lett verifiserbar informasjon, som delvis sier seg selv. 

 

Det sier seg ikke selv, og det er ikke lett verifiserbar informasjon, men feilaktig informasjon.

Mulig jeg har misforstått hva du sikter til som "lett verifiserbar informasjon".

 

Sitat

Det er selvsagt ikke slik at bare du skriver under 350 kroner på pakke, så kan du smugle så mye du vil, det foretas ingen kontroll. 
Det er tas stikkprøver også av post som er under 350 kroner. 


Har aldri være påstått fra min side, se svar lengre opp.

 

Sitat

Og at fortolling er mye billigere når man betaler for det som en større sender er også bare å sjekke, det er det. 


Jeg har fortollet for mange store og små kunder, dette stemmer ikke basert på min arbeidserfaring.
Det varierer dog ofte på hva som er inkludert, som f.eks antall varelinjer i fortollingen.

Aner ikke hvor du mener dette kan sjekkes, med mindre du kontakter x antall firmaer for å få tilbud.
Du vil dog da se at prisene er ganske så like.

 

 

Sitat

At tollbehandling foregår basert på deklarasjonen, som er maskinelt tilgjengelig og ikke ved å åpne pakker, i den store majoriteten av tilfellene er også tilfellet. 


Fortollingen er basert på fakturaen, deklarasjonen er skjemaet som sendes til tollvesenet og som mottaker får kopi av ved fakturering.
Ingen som åpner pakker, med mindre tollvesenet ber om fysisk kontroll. 

Vanligvis vil du som mottaker da se at det er brukt tape fra tollvesenet, når pakken er pakket på nytt.
Informasjonen er ofte lagt inn i datasystemet av befrakter før det sendes til fortollingsavdeling, eller befrakter får dette tilsendt elektronisk, om systemene klarer å kommunisere med hverandre.

 

Sitat

Det er helt åpenbart at gebyrene er helt på styr når det vanligvis koster mer i gebyr for tollbehandling, (som normalt tar mindre enn et minutt), enn det koster å sende pakka tvers over europa.


Er enig i at det er dyrt, og forhåpentligvis vil dette endre seg.

Fortolle basert på faktura, sende deklarasjon til tollvesenet / vente på svar fra tollvesenet og fakturere tar normalt mer enn ett minutt.

 

 

Foreslår dog igjen at vi setter en strek der.

 

Det jeg liker minst med skrevne diskusjoner / eposter, er at mesteparten av kommunikasjonen mellom 2 personer er kroppsspråk.

De ordene som er skrevet, er lett å misforstå, og det kan oppstå negative følelser basert på dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.