Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste Home-Assistant kompatible dørlås?


Evelen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenkte at dette kanskje hadde vært noe å ønske seg til jul.

Men hva er det som gjelder for tiden? Hva er Best, eller ihvertfall godt nok? eneste jeg har testet er en DanaLock Square jeg kjøpte på finn en gang i tiden, den var horribelt dårlig.

 

 

Krav:

- Kompatibelt med Home-Assistant, Z-wave, Wifi, noe annet?

- God batteri-tid, eller ekstern strøm

- Rapporterer status tilbake slik at jeg kan se om døren er låst eller ei.

 

Forslag? Er snakk om ytterdør

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Danalock låser rapporter riktig lås eller ikke status når man vrir om manuelt fra utsiden. Låsene på innsiden blir ikke vridd rundt når man åpnet fra utsiden (asykron). Dører fra 1998-2001.

Måtte sette på End to end operation (Usikker på hva den funksjonen heter på Norsk i appen) for å se riktig status når den ble låst/åpnet manuelt fra utsiden. 

Får bare ikke vite om den er låst eller ikke i appen (som jeg aldri bruker uansett) Rapporterer låst eller ikke, riktig i z-wave som er det viktige :) Litt usikker på hvorfor ikke appen vet status når den rapporterer riktig status via zwave. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evelen skrev:

Hmm, må jeg kanskje åpne opp for å se det? Døren er et halvt år gammel

 

Jeg spurte @INTIN RuneV for et par mnd siden, fikk dette til svar:

Sitat

Du kan sjekke om den er asynkron ved å vri nøkkel ute og se at låsvrider på innsiden også snur seg. Da er den synkron og du vil ha status også når om du bruker nøkkel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ZoRaC skrev:

 

I følge Intin er det motsatt - de fleste er visstnok synkrone: https://www.intin.no/wp-content/uploads/2017/06/passerdanalock.pdf

 

Min dør fra 1987 er det. 

Da er det ikke sikkert jeg stoler på Intin sin vurdering. Da jeg kom med Danalock versjon 1 til en låsesmed i 2013, lurte han på i hvilken verden det var vanlig med synkrone låser etter slutten av 80-tallet. Jeg har snakket med andre låsesmeder senere, og har spurt flere ganger.

 

Mulig det er en vestlandsgreie, men jeg har ikke sett en synkron lås på det jeg kan huske, faktisk.

 

Det er nemlig et sikkerhetstiltak: En side kan ikke sperre ute en annen side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer hos meg når man skrur på end to end unlocking. Får riktig status i Home Assistant om døra låses opp eller igjen fra utsiden.

 

Sitat

The End-to-End feature must be activated if you have a double cylinder door lock. You might have a double cylinder/asynchronous cylinder if you can operate your lock with a key on both sides of the door.

The feature makes sure you don't loose calibration if you operate the lock manually with a key.

You activate End-to-End unlock in the Danalock app. If you have a Danalock V3 Homekit version, you activate the feature by means of 6 clicks with a paperclip on top of the lock in the small hole.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 22.11.2018 den 23.27, Evelen skrev:

Hmm, hvordan fungerer mekanikken inne i døren din?

 

 

Uansett, sjekket min dør, hvis jeg vrir om enten nøkkel eller innside så beveger ikke den andre siden seg.

 

46648944_313015439424824_3545902025797533696_n.jpg

 

Gammel tråd, men bare til info: danalock klarer ikke låsekasser som vris 360 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens, er ikkje poenget med automasjon og danalock at den skal låse / låse opp og at ein IKKJE skal bruke nøkkel frå utsida? Vi har fortsatt ein gammaldags nøkkel i ein kodeboks ute, men den har knapt vore brukt. Låsen blir styrt av geofence i Homeseer, og det fungerer fint. I tillegg har vi Danapad for å kunne låse opp manuelt ved behov, f.eks ved besøk, men også det går via Danalock og dermed bør det jo bli oppdatert.

Eller? ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Moskus skrev:

Hvilken geofencing løsning har du som du stoler så mye på?

Er dørlåsen alltid ulåst når du er hjemme?

 

Jeg gjør det samme. Geofency med GPS + iBeacon. Hender vi låser når vi er hjemme også, men det varierer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Moskus skrev:

iBeacon er sånn Apple-greier. Det gjør det jo dessverre til et umulig alternativ.

 

De fleste iBeacon er vel også Eddystone beacon og støttes av Android?

 

2 minutter siden, Moskus skrev:

Man låser jo selv om man er hjemme...? Iallfall de av oss som bor i by.

 

Ja, det er da ikke noe problem selv om man har automatisk opplåsing når man kommer hjem...?

 

4 minutter siden, Moskus skrev:

Og hva med de søte små som ikke har sine egne mobiler...?

 

De kan vel låse opp med kode/brikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Hvilken geofencing løsning har du som du stoler så mye på?

Er dørlåsen alltid ulåst når du er hjemme?

 

Bruker HSBuddy til både manuell styring og som geofence. 

Ja, det skjer omtrent aldri at den har feila. Og om det skulle skje, til gjester og for 6-åringen som ikkje har mobil så har vi Danapad på utsida. 

Og vi som ikkje bur i by har døra open når vi er heime ?

 

Edit: det har hendt låsen har blitt låst når vi er heime, GPS er ikkje heilt stabilt innomhus og grensa for "heime" er ganske strengt definert. Har no ein virtuell device per mobil som blir oppdatert heime/borte ut frå geofence. Låsen blir no låst når vi har vore borte exactly 30 sekund og då er det problemet borte. 

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.