Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit døde under oppgradering


Anbefalte innlegg

Jeg fikk endelig mannet meg opp til å ta fatt på firmware oppgradering til 1.92 for mine Heatit Z-wave (aka multireg).  Testet en av 13 for noen måneder siden, men har latt resten ligge litt.

 

I dagens prosjekt, gikk første bra, men nr. 2 og 4 døde under oppgraderingsforsøket. Displayet er nå helt dødt på dem - bricka? En feil skjedde i første steg (run_MCU). Kan ikke utelukke at ikke en av de fire kontaktpunktene mista kontakt i et lite øyeblikk mens opplasting foregikk. Det var liv i de to enhetene fram til ca halvveis i oppgraderingen. Etterpå er det absolutt ingen liv, ingen tall i display når jeg setter i kabel, ingenting når spenning blir påsatt.

 

Tok sikringen før jeg gjorde noe, har brukt original dyr kabel, og har hatt den røde ledningen ned slik instruksen sier. 

 

Jeg er mildt sagt meget frustrert. Heldigvis var jeg lur nok til å ikke ta de viktigste kablene først nå som det først ble kaldt. Finnes det en godt gjemt reset-knapp på enhetene? 

 

>:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være glad det bare var 2...

Jeg oppdaterte alle mine 5 med uoriginal kabel.

Oppdateringen gikk greit.

Og de fugerte ok en periode men så startet "levnet":

Plutselige endringer, glemmer å "fyre", glemmer å stoppe fyring. 

Altså bare trøbbel.

Har måttet legge inn direkte styring av relé i Heatit via Telldus.

Det fungerer greitt nok, men det kan man like godt gjøre med et billigere zwave av/på relé.

.....

Store spørsmålet nå er hva gjør man?

Det står at det ikke kommer noen oppgradering av v1.92.

Med "lov i hånd" kan man nok returnere hele "sulamitten" (og sette tilbake gamle termostater.)

Så, hva gjør man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har demontert helt den ene døde, ser at oppgraderingspinnene skal settes rett i hull i printkort. Dette innebærer selvsagt stor risiko for dårlig kontakt, så hvis man risikerer bricking hvis man mister kontakt et millisekund under oppgradering så er det noe uforståelig at Heatit tør slippe denne oppgraderingsprosedyren i det hele tatt.

 

2018-11-21 20.36.10.jpg

2018-11-21 20.35.45.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, berland skrev:

uforståelig at Heatit tør slippe denne oppgraderingsprosedyren i det hele tatt

Kan du si... 

Hadde samme problemet min uoriginale kabel, oppdaget det heldigvis før oppgradering.

Måtte holde og klemme kontakten litt til siden under oppgradering.

Det tok bare noen sekunder og gikk greitt.

Jeg plukket ut kortet og det gjorde dette mye lettere.

(Det er bare det ytre kortet som trenges for oppgradering.)

 

Men hvis du ikke vil ha masse problemer så ikke oppgrader flere!

.....

Jeg har en sterk mistanke om at v1.92 er en kopi av sw for TRM2, (den de har trukket tilbake.)

Ser at det meldes om lignende problemer for TRM2 som v.192.

Her har nok Heatit  en jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe som helst kluss med den som jeg oppgraderte først, for noen mnd siden. Så jeg er fortsatt fornøyd med programvaren 1.92 sånn sett. Nå har jeg tre stk med 1.92, så kan avvente litt før jeg eventuelt oppgraderer flere (og så må jeg få fikset de to døde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe som helst kluss med den som jeg oppgraderte først, for noen mnd siden. Så jeg er fortsatt fornøyd med programvaren 1.92 sånn sett. Nå har jeg tre stk med 1.92, så kan avvente litt før jeg eventuelt oppgraderer flere (og så må jeg få fikset de to døde).

Antar du ikke bruker den interne føleren? Jeg har satt alle mine til kun gulvføler, den interne er helt på jordet, dessverre [emoji53]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo bruker den interne føleren på noen av de, men den er på jordet både før og etter oppgraderingen. Det er to grunner til oppgraderingen, den første er reléstatus, den andre er å faktisk få lest ut verdien på den interne føleren slik at man får verifisert hvor langt ute på jordet den er  (og evt. klare kompensere for feilen)

Endret av berland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, berland skrev:

Jo bruker den interne føleren på noen av de, men den er på jordet både før og etter oppgraderingen. Det er to grunner til oppgraderingen, den første er reléstatus, den andre er å faktisk få lest ut verdien på den interne føleren slik at man får verifisert hvor langt ute på jordet den er  (og evt. klare kompensere for feilen)

Enig. Dog siden jeg kjøpte et lass med disse brukt, oppdaterte firmware og fikk de montert, så vet jeg ikke om de var like ille med "offisiell" firmware. I stua feilkompenserer algoritmen slik at temperaturen på den interne sensoren synker 10 gr.C når reléet har vært koblet inn 45 min ca. Helt ubrukelig, så kjører på bare gulvføler nå.

 

Forøvrig ikke oppdaget at mine 6 stk har oppført seg feil (bortsett fra intern føler).

Glapp også den originale firmware kabelen under oppdatering minst en gang, da bare stoppet prosessen, måtte trykke enter på nytt og den gikk gjennom.

Endret av iceball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk etterhvert tilsendt to nye fra Elby på reklamasjon. Funker fint disse. Byttet bare frontpanelet, har nå oppgradert 5 til uten noe kluss. I tilfelle dårlig kontakt under oppgradering kan medføre bricking, tok jeg av frontpanelet helt slik at jeg kunne legge de ned på et bord og klemme kabelen godt ned. Merket at det skal litt rugging til for å komme skikkelig nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, berland said:

I tilfelle dårlig kontakt under oppgradering kan medføre bricking, tok jeg av frontpanelet helt slik at jeg kunne legge de ned på et bord og klemme kabelen godt ned. Merket at det skal litt rugging til for å komme skikkelig nedi.

Jeg har en liggende som jeg tenkte å oppgradere.

Kan det være plass vertikalt under det svarte dekselet til å lodde inn headerpinner som kan sitte permanent - og som vil sikre skikkelig kontakt ved oppgraderingen?

(Jeg kan sjekke selv i kveld, men siden du allerede "er på innsiden" tenkte jeg du kunne svare.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ArnieO skrev:

Jeg har en liggende som jeg tenkte å oppgradere.

Kan det være plass vertikalt under det svarte dekselet til å lodde inn headerpinner som kan sitte permanent - og som vil sikre skikkelig kontakt ved oppgraderingen?

(Jeg kan sjekke selv i kveld, men siden du allerede "er på innsiden" tenkte jeg du kunne svare.)

Jeg tror det, uten at jeg har noen åpne for øyeblikket til å titte på (har et par igjen). Men jeg kan egentlig ikke forestille meg at jeg gidder oppdatere noen flere noen gang, så det vil neppe være verdt bryet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, berland said:

Jeg tror det, uten at jeg har noen åpne for øyeblikket til å titte på (har et par igjen). Men jeg kan egentlig ikke forestille meg at jeg gidder oppdatere noen flere noen gang, så det vil neppe være verdt bryet.

Skjønner - men da vet jeg (og eventuelle andre) at innlodding av headerpinner kan være en mulig løsning for å unngå at den dør under programmering. Takk for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.