Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Gulvstående sikringskap


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvilke gulvstående sikringskap dere bruker?
Jeg skal renovere huset mitt, og skal flytte sikringskapet på sikt.

Men de skapene jeg har sett virker ikke veldig oversiktlige?

Jeg har hjemmeautomasjon med en del skapmonterte moduler fra Loxone. Bare her er det en del kabler internt mellom moduler osv.
Er det sånn att all kabling bare skal "stappes" inn i skapet der? For min del så er 230v ikke noe jeg kan jobbe med, men det blir en del 24v der og vil helst kunne legge det litt forsvarlig å ikke bare "trøkke det inn bak modulene"? J

eg forsker litt på forskjellige løsninger, så det å hente frem en 24v forsyningskabel noen månder seinere for å flytte den eller fjerne den vil forekomme. Men å måtte demontere halve skapet for å finne den blir for dumt?

I automasjonsverden så går det jo i ledningskanaler med spor, noe som er rimelig greit å forholde seg til. Hvorfor kan man ikke få skap som gjør det hjemme også?


Noen som har tips til skap som er god plass til å legge ledninger rundt, men som likevel har godkjent kapsling? Med plass til rekkeklemmer i toppen og måler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg et skap fra Hager: http://www.hager.no/e-katalog/energidistribusjon/fordelings-og-maalerskap/univers-golvskap-fp-dybde-205-mm-ip44-kl-ii/fp22sn2/25504.htm

 

Fikk med ferdig oppsatt innmat, da med målerfelt og svakstrømfelt. Skulle jeg valgt igjen hadde jeg tatt med kun modulrekker, for måleren min er nå i inntaksskapet på utsiden av huset. Og svakstrøm (typisk router/fiber) har jeg i eget rackskap et stykke unna sikringsskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg ønsker og. Måler må jeg ha i det skapet, da jeg pr i dag ikke har målerskap ute.

 

Det jeg synest er idiotisk er kabelføring i desse skapene, og att de ikke er dype nok til å ha plass til litt bøffe strømforsyninger for 24v.

Jeg ønsker å montere MeanWell sine 24v 10A PSUer, men skapene er ikke dype nok :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du blar i menyene på siden jeg linket til så har de også andre dybder. Hva trenger du så stor PSU til (nysjerrig)? Selv har jeg en 24v 2.4A DIN-montert strømforsyning. Du kan jo eventuelt montere den i svakstrømsfeltet, der bude det vel være nok plass. Regner med det er sånn du skal ha? https://www.meanwell-web.com/en-gb/closed-frame-power-supplies/ac-dc/24/10/ac-dc-enclosed-power-supply-output-24vdc-at-10a-sp--240--24?returnurl=%2fen-gb%2fclosed-frame-power-supplies%2fac-dc%2f24%2f10%2f%23sp-240-24

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha flere av de.

Jeg kjører Loxone i huset, og systemet der kjører 24v på alt skap og bryter utstyr. Det skal ha egen 24v forsyning med backup.

 

I tillegg så har de egne lyskilder som og går på 24v.

De skal ha egne forsyninger som skal ha sin egne backup strøm inn. I tillegg så har jeg planer om en del sensorer rundtom, der jeg bruker 24v-5v DC-DC convertere for å powre de.

 

Så det blir nok 3-4 forskjellige 24v strømforsyninger.

 

Jeg skal ha DIN skinne monterte forsyninger, som denne:

https://www.elfadistrelec.no/en/switched-mode-power-supply-adjustable-24-10-240-mean-well-ndr-240-24/p/30044173?q=*&filter_Category4=DIN+Rail+Mount+Converters+(AC+%2F+DC)&filter_Category3=AC+%2F+DC+Power+Supplies&filter_Output+Current+1~~A=10&filter_Buyable=1&filter_Output+Voltage+1~~V=24&page=12&origPos=128&origPageSize=25&simi=99.9

 

Det er ikke den jeg velger til slutt, men de ligner. Jeg skal ha en som er mer effektiv, og mindre rippel. Det er ikke sikkert det blir meanwell heller. Men det er det jeg har 2 av fra før av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.