Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Stikkontakt/Plug-in moduler for måling av strøm


Anbefalte innlegg

Ja, det er omkring der prisen er dessverre. 

Eldirekte.no hadde i dag Telldus på tilbud til 179, men er no utsolgt. Det hadde også Kjell&Co på ein anna Telldus modell for ei stund sidan, så om du følger litt med og eventuelt legg inn varsel på prisjakt så er det berre å smøre seg med tålmodigheit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2018 den 17.10, ruant skrev:

Er det dårlig ide å kjøpe via ali? 

10stykk neo coolcam. Blir vel 2500,- inkl mva. 

https://s.click.aliexpress.com/e/dYH2hLS

Ja, det er en dårlig idé å i det hele tatt ha dem i stikkontakten. Klart det kan gå bra, men risikoen er vel vist noen gang at er vesentlig høyere.

 

Altså ingen risiko det er verdt å ta, for konsekvensene kan bli så fatale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ruant skrev:

Da får man vente til noe kommer på tilbud her i Norge (selv om det sikkert er lagd i Kina det også ?

Selvfølgelig er de laget i Kina de også, men "laget i Kina" og et "Kina-produkt" er minst 5 forskjellige ting. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, bjornepappa said:

Men til den prisen er du jo oppe på Z-wave nivå.

Denne er 16A, mens Telldusen du nevner lengre oppe er 10A - det må med i vurderingen det også.

Jeg bruker denne på VV-berederen. Strengt tatt skal det holde med 10A, men jeg foretrekker å ha margin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ArnieO skrev:

Denne er 16A, mens Telldusen du nevner lengre oppe er 10A - det må med i vurderingen det også.

Jeg bruker denne på VV-berederen. Strengt tatt skal det holde med 10A, men jeg foretrekker å ha margin.

 

Det har du forsåvidt rett i.

Men - å bruke ein slik på vv-beredar er ikkje å anbefale enten den er stempla med 10 eller 16 A. Alle nye montasjar med effekt over 2 kW (eller er det enda mindre no?) skal no monterast utan bruk av stikkontakt og støpsel. Problemet er ikkje først og fremst reléet inni, men derimot at dei fjærbelasta klemmene i stikkontakten mistar spennet etter kvart når dei blir varma opp og kjølt ned svært mange gonger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, bjornepappa said:

 

Det har du forsåvidt rett i.

Men - å bruke ein slik på vv-beredar er ikkje å anbefale enten den er stempla med 10 eller 16 A. Alle nye montasjar med effekt over 2 kW (eller er det enda mindre no?) skal no monterast utan bruk av stikkontakt og støpsel. Problemet er ikkje først og fremst reléet inni, men derimot at dei fjærbelasta klemmene i stikkontakten mistar spennet etter kvart når dei blir varma opp og kjølt ned svært mange gonger.

Det høres fornuftig ut, og jeg er enig i at klemmene kan bli et problem på sikt. Huset er bygget i 2011, og jeg må anta dette er en godkjent installasjon - med støpsel. Berederen trekker 10A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ArnieO skrev:

Det høres fornuftig ut, og jeg er enig i at klemmene kan bli et problem på sikt. Huset er bygget i 2011, og jeg må anta dette er en godkjent installasjon - med støpsel. Berederen trekker 10A.

Den er nok heilt sikkert godkjent, hugsar ikkje eksakt kor tid kravet om permanent tilkopling kom, men det var nok etter 2011 ja.

Kan likevel anbefale på det varmaste å få kopla tanken til permanent. Har sjølv hatt varmeutvikling på akkurat dette punktet, det er på ein tank montert i 2006.

Dette reléet har eg hatt ei god stund og det fungerer bra. Relativt god markin ift. merkeeffekt med maks straum på 12,5 A.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, bjornepappa said:

Den er nok heilt sikkert godkjent, hugsar ikkje eksakt kor tid kravet om permanent tilkopling kom, men det var nok etter 2011 ja.

Kan likevel anbefale på det varmaste å få kopla tanken til permanent. Har sjølv hatt varmeutvikling på akkurat dette punktet, det er på ein tank montert i 2006.

Dette reléet har eg hatt ei god stund og det fungerer bra. Relativt god markin ift. merkeeffekt med maks straum på 12,5 A.

Det er nok et godt råd - jeg skal sannelig sette det på lista over ting som skal gjøres.

Takk for tipset om rele/måler, den ser virkelig bra ut! ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.