Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalinger til temperaturstyring


henningl

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har frem til nå styrt temperaturen i 4 soverom ved hjelp av plugin-moduler i stikkontaktene til panelovner og styrt disse med den virtuelle termostaten som følger med RFXCOM-plugin. For andre gang nå har en av de virtuelle termostatene fått "hikke", slik at den ikke endrer setpoint i henhold til den timeplanen som er konfigurert. Det funker noen ganger, men somregel ikke. Tidligere har løsningen vært å slette den virtuelle termostaten og sette opp en ny, men det er jeg nå lei av.

 

Jeg funderer nå på hvilke andre alternativer som finnes? I utgangspunktet trodde jeg at å finne en plugin eller script som tilbydde funksjonalitet som en virtuell termostat ville være enkelt, men det ser ikke slik ut.

 

Slik jeg ser det har jeg følgende alternativer:

  1. Sette de virtuelle RFXCOM-termostatene i manuell modus, og styre setpoint med eventer
  2. Kjøpe Danfoss tempsensor med setpoint-styring, og bruke eventer til å holde temp innenfor setpoint. Ser for meg at å holde temperatur innenfor intervaller kan bli tungvint med eventer.
  3. Lage script som tar input (tempsensor, setpoint, pluginmodul) og avgjør om pluginmodul slås på eller av. Eventuelt henter setpoint fra en database?

 

Noen som har noen anbefalinger, eller ser noen alternativer jeg har oversett? Fortrinnsvis vil jeg helst slippe å lage for avanserte greier selv. Slikt har en tendens til å kreve mye vedlikehold og stadige justeringer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, henningl skrev:

Jeg funderer nå på hvilke andre alternativer som finnes?

Ikke helt enda, men dette er hint nr 2 i løpet av 3 dager at jeg må skrive ferdig termostatscriptet mitt. Det mangler veldig lite. :) 

Selve scriptet er ferdig, men det er litt kronglete å konfigurere nå, så det må få en webside.

 

 

Når det er sagt har jeg ikke hatt noen problemer med RFXCOM-plugin'en sin termostat, og det er nok noe av grunnen til at scriptet har måtte la vente på seg: Det fungerer jo allerede for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.