Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hagejordtemperatur


Anbefalte innlegg

Inspirert av @xibriz har jeg laget samme løsning selv for måling av temperatur i hagejorda, 

 

Det ble 6 stk D18B20 på 5 meters kabel, sammenkoblet i tett (håper jeg) boks, pluss en ekstra sensor som går til komposten. Møtte på fjell etter 80 cm, så jeg slapp å grave dypere.

 

Koblet sammen i en wago-klemme, og har også lurt 4.7KOhm-motstanden inn på disse klemmene. Ingenting loddet på selve ESP8266-enheten, så da er den lett å bytte ut om den tar kvelden. USB-kabel gir strøm fra en gammel USB-lader (det er vel det minst robuste med løsningen min). Koblingsboksen ligger under ei svær steinhelle ute i hagen.

 

 

2018-11-23 20.08.08.jpg

2018-11-23 20.38.16.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I konkurranse med (fuktig) jord tror jeg ikke det tynne, hule og plastbelagte alu-røret gir noe signifikant bidrag til varmetransport. Ingen grunn til å tro det heller fra første døgns målinger. Fortsatt ikke nådd likevekt etter nedgraving (spesielt 35 cm-måleren). 

622593539_Screenshotfrom2018-11-2515-32-36.png.a971e3120a8264620314420292974619.png

Endret av berland
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, oskaten skrev:

Har du nokon konkrete planar for kva du skal bruka denne informasjonen til? Eller er det berre på gøy? :)

Trolig mest det siste, et visst nerdebehov.

 

Jeg vil kunne se fra målte data når telen går i hagen til våren (også om det er tele f.eks. mellom 35 og 50 cm, men ikke over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra @berland :) 

 

 

Jeg hadde bare 1 meter på kabelen på mine sensorer så jeg klarte ikke å unngå skjøyt. Spent på om det holder.

 

Min ESP er på mørkeloftet, så det er minst 20 meter ethernet mellom den å sensorene. Noen ganger får jeg feillesninger slik at den rapporterer -0.6 grader. Usikker på om jeg har bug i koden eller om det er kontaktfeil.

 

Her er en ganske fersk graf der jeg har korrigert en del feillesninger:

 

 

frost.thumb.JPG.df0bbc5eae8232f61e9741a27cf34854.JPG

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Data fra første 9 dager. Om ikke nyttig, så har datastrømmen ihvertfall klart å holde meg underholdt så lenge.

 

Tidspunkt for nedgraving er helt til venstre. De første timene er temperaturene preget av å være nedgravd med nedkjølt jord, men den nederste er mest påvirket av fjellet under og ble fort varm og stabil.

 

Varmen fra "dypet" kom så sakte oppover. På 20 cm dyp (gul) så tok det hele 3 døgn før den var stabil i forhold til varmen nedenifra.

 

Etter 3-4 døgn ser jeg at den nederste sensoren (blå) mister varme. Det ser ikke ut som om den mister varme oppover, da det ikke er en slik trend på 35 cm (turkis), hypotesen min er at kulden kommer fra at fjellet er eksponert mot kald luft 5 meter til siden for hullet. 

 

30. november trodde jeg noe var galt, siden temperaturen plutselig faller helt ned til 80 cm dyp. Så slår deg meg at det har jo begynt å regne. 20 cm dyp merker nedkjøling 2 timer før 80 cm dyp. Interessant at 20 cm dyp mister temperatur når det regner, når lufta over er 10 plussgrader. Dette kommer nok av det er tele mellom 0 og 20 cm som forsvinner på få timer. 

 

Siste døgn har temperatur i fjellet begynt å ta seg opp igjen, dette er nok fordi fjellet selv ikke har gått like mye ned i temperatur som den blå sensoren. Rød og oransj er på vei opp igjen i temperatur raskere enn blå, dette er nok på grunn av stor temperaturdifferanse ned til blå akkurat nå, høyere enn likevekt tilsier (det er 15 cm mellom alle sensorer, så ved likevekt vil det være like mange grader mellom hver kurve, innenfor noe plasseringsnøyaktighet).

 

484848609_Screenshotfrom2018-12-0222-21-49.png.e34a0078295fd2e595cf909fb9d2958a.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere dagers målinger, og ny innsikt.

 

Beregningen av "tele" som jeg har i et innlegg lengre opp er bare tøys. Fysikken er vanskeligere enn som så. Energien som trengs til faseoverganger (is <-> vann) er betydelig, og bare varmeledning er for simpelt. 

 

Se på den gule pila, og den gule kurven for 20 cm dyp.  Plutselig skyter den i været uten at det skjer som skulle tilsi dette hverken i temperaturene under eller over. Forklaringen på dette er at temperaturen på 20 cm har vært stabil på rundt 0 grader fordi her er det både vann og is! All tilført energi fra neden eller oven går bare til faseoverganger i denne sonen. Faseoverganger "bruker"/"trenger" energi uten at temperaturen endres. Men på det tidspunktet indikert med gul pil, er all is smeltet, så nå blir tilført energi (fra lagene under) til økt temperatur.

 

Samtidig har det blitt kaldere og sannsynligvis frost på 5 cm, og temperaturen er stabil (det ligger ~1-2 cm snø over) i 2-3 døgn, før alt i det laget har smeltet (grønn pil), og temperaturen skyter i været pga varm utetemperatur.

 

Utregning av hvor dypt tela stikker, med nøyaktighet på cm-nivå betinget på målingene krever en termisk simulator med faseoverganger. Ikke et kveldsprosjekt.

 

2029682238_Screenshotfrom2018-12-0716-29-07.png.27a2901b19471f67c0700da97bf2bcbf.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg lurer på om jeg må grave meg ned i snøen å sjekke dette... Har enda ikke noe særlig frost å vise til. Nå har det jo snødd mye mer enn normalt så det ligger sikkert 100-150 cm snø å isolerer oppå sensorene, men det er jo rart synes jeg.

 

image.thumb.png.b7d74d7fd4d775cf9e0ec1a6564d0b9e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2019 den 18.51, xibriz skrev:

Jeg lurer på om jeg må grave meg ned i snøen å sjekke dette... Har enda ikke noe særlig frost å vise til. Nå har det jo snødd mye mer enn normalt så det ligger sikkert 100-150 cm snø å isolerer oppå sensorene, men det er jo rart synes jeg.

Kommer snøen før frosten setter inn, så er det vel rimelig at det ikke blir tele i bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, berland skrev:

Kommer snøen før frosten setter inn, så er det vel rimelig at det ikke blir tele i bakken?

 

Ja, det er teorien til flere jeg har snakket med. Det kom ganske mye snø tidlig og det har blitt større mengder enn normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte det samme.

Har én sensor nedgravd, den ligger på ca 20-25 cm.

I oktober sank temp til -0,4 før snøen kom.

Etter første snøfall steg temperaturen og har variert noe, mest i området +1,5 til +2.

Nå  (21.3) har temperaturen sunket noe, og er i området +1. 

Antar at det skyldes snøsmelting som gir vann med temp nær 0.

Snødybden har stort sett vært omkring 100cm.

Avhengig av lokal forhold, temperatur, snødybde etc, vil et snølag etterhvert kunne gi frostfri grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, xibriz skrev:

jeg så for meg frost ned til en meter men har ikke i nærheten av 20 cm engang

Samme trodde jeg, i hvertfall frost. Men har "alltid hørt" at det er frostfritt under snøen i våre områder. Så da er nok det rett.

...

Neste forsøk blir å legge sensorer i innkjørselen ned til en meter og litt fordelt. 

Der hvor snøen fjernes er det tele (ser det pga telehiv). Vet ikke hvor dypt, så det må undersøkes.

Her i distriktet (sørves østland) regnes frostfritt for vannledning under vei til 2 meter.

Det må ha vært i ekstremt kalde vintre med barfrost at telen har gått så dypt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.