Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Røykvarslere er "ferskvare"?


oakl

Anbefalte innlegg

Mine gamle røykvarslere var nå blitt 10 år gamle og i henhold til merkingen hadde de nå gått ut på dato.

 

For å erstatte disse kjøpte jeg nye Nest protect røykvarslere fra Clas Ohlson. Når jeg kom hjem og åpnet første pakken ser jeg at produksjonsdato er oktober 2017, og vil da "expire" oktober 2027.

 

Jeg forstår jo at varslerne ikke kommer rett fra produsenten til forbruker, men synes dette var litt vel lenge. Over 10% av levetiden er jo allerede brukt opp. Det er ingen mulighet til å se produksjonsdatoen uten å åpne pakken. Det er et serienummer på utsiden men dette sier deg jo ikke noe sånn direkte.

 

Føler jo jeg burde kunne kreve noe avslag på prisen, eller rett og slett returnere de og gamble på at jeg får nyere ved å handle en annen plass. Eller må man rett og slett bare akseptere at produktene kan ha ligget på lager en god stund?

 

Noen som har erfaring eller tanker rundt denne problemstillingen?

 

Edit: Og for dere som har handlet Nest Protect, hvor lang tid har det typisk vært mellom produksjonsdato og kjøpsdato?

Endret av oakl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er fra produksjonsdato. Står utløpsdato påstemplet bak på røykvarsleren. Og de har også lagt dette inn i software. 

 

Står følgende i manualen:

 

"Du må bytte ut Nest Protect etter ti år, med en helt ny Nest Protect. Du kan sjekke byttedatoen skrevet på baksiden av Nest Protect for å se når den utløper. Cirka to uker før den utløper, vises et gult lys på Nest Protect-enheten. Hvis du trykkerpå Nest-knappen, sier den: "Nest protect er utløpt. Bytt den ut nå".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, oakl skrev:

Nei dette er fra produksjonsdato. Står utløpsdato påstemplet bak på røykvarsleren. Og de har også lagt dette inn i software. 

 

Står følgende i manualen:

 

"Du må bytte ut Nest Protect etter ti år, med en helt ny Nest Protect. Du kan sjekke byttedatoen skrevet på baksiden av Nest Protect for å se når den utløper. Cirka to uker før den utløper, vises et gult lys på Nest Protect-enheten. Hvis du trykkerpå Nest-knappen, sier den: "Nest protect er utløpt. Bytt den ut nå".

 

Da ville jeg krevd 10% avslag i prisen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jeg tar kontakt med Clas Ohlson på mandag og hører hva de sier.

 

Sjekket serienummer på røykvarslerne nå, og hvis man antar at serienummeret øker etterhvert som de ble produsert ser det ut til at den jeg tilfeldigvis åpnet har et vesentlig høyere serienummer enn de øvrige. Det kan jo tyde på at de øvrige er ennå eldre. Men jeg vil ikke åpne de ennå i tilfelle det vil påvirke en eventuell retur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evelen skrev:

Tviler på du får no rabatt.

 

Melka på rema koster like mye enten det er 3 dager eller 10 dager den til den går ut.

 

Men den koster ikke 1200 kr og datoen står utenpå, sånn at man kan velge om man vil kjøpe likevel eller ikke. 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clas Ohlson svarte på min henvendelse med at sensorene varte 10 fra de ble aktivert, så produksjonsdato var ikke vesentlig. Jeg henviste da til manualen hvor det står at det nettopp er produksjonsdatoen som gjelder. Da gikk det er par dager før jeg fikk nytt svar. De hadde hørt med produsenten og kunne bekrefte det jeg hevdet, at det er 10 år fra produksjonsdato.

 

Fikk 10% avslag på kjøpssummen som kompensasjon ?

Endret av oakl
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.