Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fersking med en del spørsmål


4ndersjensen

Spørsmål

Hei!

Helt fersk her.

Jeg har en Google Home Mini, Philips Hue, noen IKEA Trådfri, en smart-plugg fra Clas Ohlsson, Naim Uniti Atom (ChromeCast innebygd), ChromeCast 2, ChromeCast Audio, Sonos osv.

Jeg har lekt meg litt med Google og Philips sine routines, men ønsker å standardisere og gjøre alt fra ett sted.

Er ganske kjekt å ha lys på når jeg kommer hjem fra jobb, varmen må jeg, kanskje enn så lenge selv skru på når jeg drar fra jobb (COTech smartpluggen), men kunne jo vært greit å ha den til å sette i gang når jeg drar.

BMW Connected har ikke støtte i "my region" ennå, men det kommer vel.

Lurer på å kjøpe meg en RPi3B+ og installere HS3 for å komme litt i gang med hjemmeautomasjon. Tenker å drive denne via PoE fra Unifi PoE switchen min.

Jeg leser her at folk har x nodes og y devices. Hva er en node?

HS3 er støtte for opp til 5 plugins. Holder dette for folk flest eller bør man gå for PRO? Jeg tenker vel at det lar seg gjøre å oppgradere fra standard til pro hvis behovet melder seg.

Jeg har skjønt at HomeSeer snakker flere protokoller, dvs. man trenger ikke standardisere på ZWave, Zigbee, 433 mhz, etc. (beklager, ikke inne i terminologien ennå) og det er jo flott, for da kan man mixe og matche mellom Fibaro, Philips, COTech, IKEA, Futurehome, Netatmo, Sensibo etc. etc. og la softwaren styre alt. Jobber med soft/hardware til daglig (SDN / SDDC / SDS / etc) så Software Defined Smart Home (SDSH?) er jo en fantastisk tanke. Jeg har forholdsvis god kompetanse på div. scripting, så å måtte dykke ned i materien, vekk fra GUI, er ikke en showstopper for min del. 

Annet man bør vite?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, 4ndersjensen skrev:

Jeg leser her at folk har x nodes og y devices. Hva er en node?

 

En node er den fysiske z-wave enheten. En node kan ha flere devicer - f.eks vil en temp.føler ofte ha en root device, temp, fukt og batteri. Så den noden består av 4 devicer. 

 

Fikk ikke «quote» til i virke mer... :( 

HS3 har ingen begrensning på antall plugins - HS3-Pi lisensen har en grense på 5. :) Du kan kjøre vanlig HS3-lisens på en Pi, men da kan du senere flytte over til noe kraftigere uten at du må kjøpe ny lisens. 

 

Jeg har vel 10-13 plugins, tror jeg...

 

Homeseer kan støtte flere protokoller, ja, men du trenger hardware og HS-plugin for det. F.eks UZB1 for Z-wave, RFXtrx433E og RFXCOM-plugin for 433 MHz, ConBee og JowiHue-plugin (og deCONZ) for ZigBee. Det er vel også egne plugins til Sensibo, ChromeCast og Netatmo også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar, da skjønner jeg at folk kan ha 250+ devicer :)

dvs. 1 plugin pr. hardware-dongle. Med de forskjellige protokollene du nevner der, så er man jo fort på 6+ ulike, så en vanlig HS3-lisens vil kanksje vært lurt, istedenfor en Pi.

Å styre devicer fra tlf sin er jo greit i mange tilfeller, men smartness kommer jo først i øyeblikket der døren låser seg opp selv når den senser jeg er i nærheten, at kaffetrakteren går igang når jeg våkner (og den vet det står en kopp under), at persiennene går ned, lyset dimmes og volumet skrus opp når jeg ber om å få se en film osv.

Jeg tenker at eksemplet med døren løses med geo-awareness/rfid/bluetooth, men ved on demand funksjonalitet, som når man vil se en film, klarer man da å lage en routine hos Google / Alexa som kaller noe i HS eller hvordan gjøres det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutter siden, Moskus skrev:

Kan du være litt mer spesifikk? HS støtter både Google Home og Alexa rett ut av esken. :) 

Jeg lurer på om man oppretter routine i Google / Alexa som kaller en "service" i HS. Jeg kan google det selv, bare lurte på om det fungerer :) Det jeg er mest interessert i er selvsagt automatisering, ikke stemmestyring. Tenker jeg går til innkjøp av en Pi3B+ og HS3/Pi lisens og blir kjent med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, 4ndersjensen skrev:

Jeg lurer på om man oppretter routine i Google / Alexa som kaller en "service" i HS.

Ja, det var dette jeg lurte på. Hva legger du i "service"?

 

Selv om jeg (som deg) har en "automatikk først" holdning, for det er mer praktisk når huset styrer seg selv enn at man skal trykke på knapper eller rope kommandoer, så er det av og til praktisk å kunne bruke talekommandoer.

 

Alle lys og termostater lar seg styre "ut av esken", alle events kan trigges med en talekommando, og man kan med Jon00s pakke gjøre enda mer.

Her er et par eksempler som bruker HomeSeer: 

 

 

Ref tråder:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå ser jeg Fibaro sin flotte promo-video her og lurer på om det fungerer så bra i virkeligheten.

 

Får man til avansert automatisering her?

Jeg har for eksempel. en IKEA Trådfri motion sensor, 2 pærer og en smart wallplug. Når motionsensoren oppfanger bevegelse skrur den på alle 3 devicer og 5 minutter senere skrur den dem av igjen. Jeg ønsker for eksempel å skru på alle 3 devicer, men smartpluggen 10 sekunder senere. Jeg ønsker også at etter 5 minutter skal begge pærerne dimmes til 40% og 5 minutter senere igjen skrus av. 

Fibaro-devicene snakker vel z-wave, så de kan brukes med Homeseer dersom man finner ut at Home Center ikke leverer som man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sånn som dette er jo i utgangspunktet kun en gimmick som er vist i denne videon:

image.png

image.png

image.png


Joda, dette ER teknisk sett mulig, men det er hverken lettere eller bedre med Fibaro enn andre systemer.

 

 

Denne var ny:

image.png

... og ikke troverdig. Det er ingenting med Fibaro sine bevegelsessensorer som kan telle folk som går inn eller ut, ei heller kjenne igjen forskjellige folk.

 

Og dette:

image.png

kan heller ikke være sant. Tviler på at sensoren klarer å skille mellom en 3 åring og en passe stor hund.

 

Ja, særlig:

image.png

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, Moskus skrev:

Sånn som dette er jo i utgangspunktet kun en gimmick som er vist i denne videon:

Joda, dette ER teknisk sett mulig, men det er hverken lettere eller bedre med Fibaro enn andre systemer.

 

Så lenge det lar seg automatisere, så er jeg åpen for løsningen. Det er jo uansett alltid greit å ha god visualisering, synes jeg, så hvis det er mulig å hente ut div. statistikker, så er jeg happy, men ikke noe must. Logging derimot, er nødvendiig. Jeg vil vite hva som har skjedd og når det har skjedd men i hovedsak ønsker jeg at automatiseringen jobber autonomt.

Hvis Homeseer lar meg styre x basert på hendelse y og gjerne veldig fingranulert, så er det det jeg går for. Jeg har da behov for å styre alle mulige ulike dingser på forskjellige protokoller, og jeg skjønner at Homeseer har støttet for det man trenger.

 

Hvis jeg har Philips Hue som har div. rutiner (Wake up, coming home, leaving home etc) bør jeg da bruke disse rutinene eller bygge egne i Homeseer?

 

Jeg har stue og spisestue i forlengelse av hverandre. Jeg har da to dimmere, 1 til hver sone. Hvis jeg ønsker å starte med automatisering av disse sonene, men samtidig vil ha mulighet til å overstyre fysisk med en enhet på veggen (som i dag), hvilken type dimmer bør jeg da kjøpe? Kan gjerne være én enhet med 2 brytere (som for eksempel denne https://www.elektroimportoren.no/exxact-rf-trykknapp-2-kanals-hvit/4523945/Product.html?Event=pathlist (Synes i øvrig 1100 kr. for en bryter er dyrt)

Man kutter da bare den eksisterende boksen og setter inn en z-wave switch/dimmer (et annet sted) som styres trådløst fra bryteren og automatikken?

 

Beklager u-strukturen i spørsmålene. Jeg må lese meg opp på dette. Tror øvelse, og hands on erfaring i kombinasjon, gjør mester.

 

Endret av 4ndersjensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, 4ndersjensen skrev:

Hvis jeg har Philips Hue som har div. rutiner (Wake up, coming home, leaving home etc) bør jeg da bruke disse rutinene eller bygge egne i Homeseer?

Jeg ville brukt HomeSeers egne: Alt i en "app".

 

1 time siden, 4ndersjensen skrev:

Hvis jeg ønsker å starte med automatisering av disse sonene, men samtidig vil ha mulighet til å overstyre fysisk med en enhet på veggen (som i dag), hvilken type dimmer bør jeg da kjøpe?

Fibaro Dimmer 2, og bruk doble Elko-brytere foran. Knapp 2 kan da brukes til å styre den andre dimmeren.

 

1 time siden, 4ndersjensen skrev:

Kan gjerne være én enhet med 2 brytere (som for eksempel denne https://www.elektroimportoren.no/exxact-rf-trykknapp-2-kanals-hvit/4523945/Product.html?Event=pathlist (Synes i øvrig 1100 kr. for en bryter er dyrt)

Dette er kun en trådløs knapp, dvs ingen dimmer. Da jeg testet den fikk jeg bare til å bruke en av knappene, så jeg kan ikke anbefale den.

 

1 time siden, 4ndersjensen skrev:

Man kutter da bare den eksisterende boksen og setter inn en z-wave switch/dimmer (et annet sted) som styres trådløst fra bryteren og automatikken?

I utgangspunktet setter man inn dimmeren bak eksisterende bryter. Man kan legge den i takboks også, men det er jo enklere og gir flere muligheter bak bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.