Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Villavent sentralavtrekk med 0-10V signalinngang


Ares

Anbefalte innlegg

Dette har jeg hverken erfaring med eller kompetanse på, så derfor spør jeg. ?

Noen tanker om hvordan dette kobles? Eller er det "plug and play" for en elektriker, så jeg ikke trenger å tenke på annet enn å skaffe vifta og dimmeren..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei, jeg prøver meg med et spørsmål i denne tråden. Jeg er ny i smarthus verden, og håper noe kan hjelpe.

 

Ifm. dårlig ventilasjon på badet har jeg kjøpt en takvifte av typen Østberg TKS 300 C MS EC, en Qubino 0-10V (Dimmer 0-10V - ZMNHVD1), en AC/DC Strømadapter - 4100 og en trådløs veggkontroller ZV2835.

 

Jeg har montert viften på taket og koblet strøm på denne. Viften går nå på en konstant middels hastighet, satt med lokal regulator. Den lokale regulatoren skal kobles bort når Qubino 0-10V kobles til. 

 

Jeg forsøkte men måtte kaste inn håndkle etter noen timer i vinterkulden på taket. Jeg greide å finne både Qubino og fjernkontroll i HC3 web, men greide ikke å pare de to. Nå har jeg koblet strøm på Qubino fra stikk innendørs for å få alt klart før jeg klatrer opp på taket igjen, altså få de til å snakke med hverandre og at de er i rett mode eller gruppe. Er nok en del jeg ikke forstår helt men tror det er gruppe 3 som blir aktuell med de komponentene som jeg har. 

 

Jeg lurer på om det er noen som kan dette og som kan hjelpe meg å få dette systemet opp å gå? Jeg får som nevnt ikke fjernkontroll og pille til å snakke sammen. Fjernkontrollen blinker og lyser bare rødt... hvordan skal jeg få de til å kommunisere?

 

  

 

 

IMG_20210108_172517.jpg

 

IMG_20210108_172506.jpg

Endret av FlipC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips, det hjalp meg å snevre inn på lesestoff. Jeg har forsøk å sette det opp i henhold til manualer. Slik det er nå kan jeg regulere qubino 0-10V via HC3 og app på mobilen. Det jeg fortsatt ikke får til er å få fjernkontrollen til å snakke med qubino. Har forsøkt med manuell Association men det vil ikke. 119419281_Skjermbilde2021-01-09kl_20_33_56.thumb.png.ee4ece4b6501524cb4cb02ac10626528.png

 

Både fjernkontroll og dimmer er i grupe 3. Har du noen flere tips :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være mulig å sette opp assosiasjonen i HC3, ellers er jeg skuffet over den. Det er det absolutt enkleste, etter min efaringer. Å få til "trykk her, vent litt, og så trykk der" har jeg kun fått til én gang på 10 år og det var ikke særlig festlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å gjøre det i HC3, er bare jeg som ikke kan dette. Jeg forsøkte først å assosiere de i HC3 men fikk ikke opprettet kontakt. Så forsøkte jeg den manuelle veien, det gikk ikke. Nå har jeg lest lit mer om assosiasjoner og har fått kontakt med dimmeren etter nytt forsøk i HC3. Er fortsatt ikke sikker på om jeg har gjort det riktig. Valgte gruppene som jeg syntes passet best for mitt bruk ut fra beskrivelsene i manualene. Skal montere den så snart jeg finner tid for å teste. 

 

Dimmer assosiasjon. De to gruppe 1 assosiasjonene i dimmeren oppsett kom automatisk, gruppe 2 la jeg til.

103213472_Skjermbilde2021-01-11kl_22_41_20.thumb.png.fb3e3d0188f2682aeea3574ff27d8724.png

 

Qubino assosiasjon

474302706_Skjermbilde2021-01-11kl_22_41_47.thumb.png.71ac276138929d2ec3e40d244a497ab5.png

 

Det som bekymrer meg er tiden det tar fra jeg gir en kommando via dimmeren til jeg ser utslag HC3. Når jeg styrer den med mobilen er det så og si ingen forsinkelse. Usikker på om det er normalt da dette er første oppsettet mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, FlipC skrev:

Det som bekymrer meg er tiden det tar fra jeg gir en kommando via dimmeren til jeg ser utslag HC3.

Hvor lang tid er det? Det burde ikke gå særlig tid.

Mine assosiasjoner er omtrent som å trykke på bryteren som styrer lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.