Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

DEFA/Sikom alternativ


EivindM

Spørsmål

Hei,

 

Har kjøpt en hytte med et litt eldre kablet Sikom/DEFA løsning for varmestyring. Systemet styres via en DIN-montert Sikom GSM Fixi SMS styringsenhet , som etter hva jeg kan skjønne er knyttet til kablede termostater og kursene for de ulike rom. Selve enheten styrer altså bare kurs av/på, samt at den leser av temperatur fra en romtermostat. Så er det varmekabler og panelovner koblet på kursene, men uten noen form for smart styring av disse. Styring skjer via SMS eller DEFAs ganske håpløse web-grensesnitt (GSM Fixi SMS støtter ikke app).

 

Jeg synes dette bare fungerer sånn halvveis, og ønsker en mer fremtidsrettet løsning som jeg kan styre via IP, og helst også med mulighet for å styre komponenter litt mer individuelt. Dessuten er det vel et spørsmål om tid før systemet uansett må skiftes.

 

Jeg har vurdert en Z-wave basert løsning med blant annet Heatit termostater for varmekabler og plugger for panelovnene, kontrollert via SmartThings hub, men tenker også at det for noen av kursene kan være greit å beholde den type styring som er der nå. Finnes det noen Z-wave enheter som man eventuelt kan bytte ut selve DIN-enheten med? Tenker da på noe som kan gjøre samme jobben som Sikom-enheten (altså kurs av/på, lese av temperatur), men som styres via WiFi/Z-wave/Zigbee etc. Evt forslag til annen totalløsning?


Takker for alle tips!

Endret av EivindM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
On 26/11/2018 at 12:06, EivindM said:

Hei,

 

Har kjøpt en hytte med et litt eldre kablet Sikom/DEFA løsning for varmestyring. Systemet styres via en DIN-montert Sikom GSM Fixi SMS styringsenhet , som etter hva jeg kan skjønne er knyttet til kablede termostater og kursene for de ulike rom. Selve enheten styrer altså bare kurs av/på, samt at den leser av temperatur fra en romtermostat. Så er det varmekabler og panelovner koblet på kursene, men uten noen form for smart styring av disse. Styring skjer via SMS eller DEFAs ganske håpløse web-grensesnitt (GSM Fixi SMS støtter ikke app).

 

Jeg synes dette bare fungerer sånn halvveis, og ønsker en mer fremtidsrettet løsning som jeg kan styre via IP, og helst også med mulighet for å styre komponenter litt mer individuelt. Dessuten er det vel et spørsmål om tid før systemet uansett må skiftes.

 

Jeg har vurdert en Z-wave basert løsning med blant annet Heatit termostater for varmekabler og plugger for panelovnene, kontrollert via SmartThings hub, men tenker også at det for noen av kursene kan være greit å beholde den type styring som er der nå. Finnes det noen Z-wave enheter som man eventuelt kan bytte ut selve DIN-enheten med? Tenker da på noe som kan gjøre samme jobben som Sikom-enheten (altså kurs av/på, lese av temperatur), men som styres via WiFi/Z-wave/Zigbee etc. Evt forslag til annen totalløsning?


Takker for alle tips!

Det finnes din monterte moduler for Z wave. f.eks denne: https://www.elektroimportoren.no/qubino-din-rail-dimmer-z-wave/4512306/Product.html?gclid=EAIaIQobChMItJfyqsX53gIVE5AYCh3TEgr-EAQYAyABEgISBPD_BwE

Jeg har ikke testet de selv eller vurdert de teknisk, men muligheten er der. da er det opp til deg å finne en kontroller du er komfortabel med og fortsette å bygge ut etter eget skjønn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.