Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Måle snødybde


Anbefalte innlegg

Høyaktuell problemstilling: Jeg ønsker å vite om jeg trenger å stresse ut å måkke før jeg skal på jobb eller om "det går bra".

 

Da trenger jeg å vite hvor mye snø det er på parkeringsplassen uten å gå ut å sjekke.

 

Så da tenkte jeg vi kunne droddle litt om hvordan man oppnår dette :)

 

Det beste vi kom opp med på jobb er en form for avstandsmåling. Litt usikker på om den gode gamle HC-SR04 i 45 graders vinkel på garasjeveggen vil kunne fungere.

Jeg har allerede ett IP-kamera, men jeg sjekket i mårrest og det var ikke brukanes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror han ønsker å vite faktisk status for parkeringsplassen, ikke hva spåfolket hos Yr antar om hans område.

 

Hvorfor HC-SR04 i førtifem grader? Er det for å få større forskjell mellom hvor mye snø som er kommet?

 

Ipkamera mot ett kjent mål er jo også en ide.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Guahtdim said:

Jeg tror han ønsker å vite faktisk status for parkeringsplassen, ikke hva spåfolket hos Yr antar om hans område.

 

Du får jo historiske data ganske raskt, ikke bare "spådata". Vet ikke hvor ofte dataene oppdateres, men vil tro det som regel snør omtrent like mye på hans parkeringsplass som andre steder innenfor måleområdet.

 

3 minutes ago, Guahtdim said:

Ipkamera mot ett kjent mål er jo også en ide.

 

Ja, men det gir neppe noen mulighet for automatisk deteksjon eller varsling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at hvis jeg måkker klokken 17:00 så kan jeg få en status på hvor mye snø det har kommet mellom 17:00 og 06:15 når jeg står opp. Yr vil nok fungere dårlig fordi det er jo store lokale forskjeller. Vind vil jo også spille inn.

Jeg tror terreng er en stor faktor her.

 

Jeg kan selvfølgelig sette opp en målepinne slik at det blir lettere å se på kameraet jeg allerede har, men det er jo ikke så spennende.

 

HC-SR04 i 45 grader vinkel var vel mer ett forslag på vinkel. Hvis jeg monterer den på veggen må jeg jo gjerne måle 50 cm ut fra veggen for å få en reell måling.

Jeg leser at HC-SR04 kun har ~60cm rekkevidde å det kan fort bli litt lite.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 cm? Jeg leser at den har opp til 400 cm rekkevidde. Det er også ca. samme enhet som jeg bruker på garasjeporten og bil-tilstedeværelse i garasjen, der husker jeg oppgitt rekkevidde var 500 cm. 

 

Trolig ikke dumt å peke den litt utover for å prøve måle uforstyrret av veggen, og korrigere med Pytagoras i etterkant. Mister kanskje en cm nøyaktighet.

 

(jeg har tenkt på snødybdemåler selv i dag, siden snømengdepåvirker teledybde i hagen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildene mine var kanskje litt dårlige, så det på en forumtråd fra 2012. De jeg har liggende er fra AliExpress så det er bare reklame i description-feltet ?

 

Jeg får koble opp en å sjekke. Jeg har en slik i drift for å sjekke om garasjeporten er åpen eller ikke, men jeg har den veldig nært objektet jeg skal måle (mindre enn 5 cm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, berland said:

60 cm? Jeg leser at den har opp til 400 cm rekkevidde. Det er også ca. samme enhet som jeg bruker på garasjeporten og bil-tilstedeværelse i garasjen, der husker jeg oppgitt rekkevidde var 500 cm.

Jeg gjør noe tilsvarende, og det er i hvert fall ikke noe problem å få god måling fra tak til gulv i garasjen. Jeg ser det greit på måleren om det står noe under sensoren når garasjedøra er lukket.

Om snøen gir godt nok ekko er vel noe som må testes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en bra artikkel om akkurat det samme som jeg prøver på @backspace Heldigvis har jeg fast strøm til prosjektet.

 

Men jeg ser at det ikke er anbefalt å ha lengere enn 3.3 meter til objektet. Min tenkte plassering er ca. 3 meter unna bakkenivå og i en liten vinkel, mulig jeg må se på alternative lokasjoner i kveld.

 

Jeg vil anta at man får en del feil når det snør, kanskje når det regner også? Time will show :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Den bruker lydbølger så det burde strengt tatt ikke ha noe å si. :) 

Det er mye "støy" i form av datagrums fra disse sensorene når man gjør kontinuerlige målinger, selv innendørs (eller er det bare mine slike sensorer?).  Tullemålepunkt må man klare fange opp i programvare og fjerne, så om fallende snøflak rett foran sensoren gir utslag, så gjør det neppe saken verre.

 

Eksempel fra yr sine nylige snømålinger: 

image.png.1dcd2ee708054c8038dd75a8a9297951.png

 

(jeg skal ikke spekulere i hva som er feilkilden her, men noe er det nok..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg omsider montert sensoren. Den tenkte plasseringen fungerte tilsynelatende bra når jeg testet med å holde boksen der jeg hadde tenkt å skru den fast. Etter å ha skrudd den fast og kablet opp fikk jeg bare tulledata fra distansesensoren.

 

Etter mye feilsøking, sjekking av kabel, prøving med bilen under (som fungerte OK), så tenkte jeg at jeg skulle prøve med garasjeporten igjen. Da fungerte det (heldigvis) som forventet :) Jeg hadde ikke lyst til å flytte den etter å ha kablet opp. Så sensoren er nok helt i grenseland på avstand (260cm). Jeg antar at det er vinkelen mot objektet som er supernøye med så lang avstand. Jeg får se bonusen i det.. den dobler opp som garasjeportsensor... tulledata = porten åpen ?

 

Foreløpige tall viser hopp på ca. 2 cm når ingenting beveger seg der ute.

 

image.thumb.png.502efdd303fa2a5de59cf1ac2e9c8601.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe særlig vinkel utover på den sensoren? Jeg klarer ikke se at den peker noe annet enn loddrett..

Hvor langt ute er punktet på bakken den treffer, relativt vertikalen?

 

(og hva heter de RJ45-modulene, finner de ikke på aliexpress. Den hilink-trafoen fant jeg, og har bestilt noen av. Trygg nok til at du kobler den på 230V?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.